Automatisk gräsklippare

Berätta om dina pågående projekt.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Det blev lite bättre med två op men ingen radikal förbättring. Jag ska prova att öka effekten i staketet vilket borde hjälpa lite. Som det är nu skickar jag ut 15V 150mA, tänkte prova med 20V 500mA.
Jag har i alla fall nu etsat mig ett kretskort som jag ska prova lite med så jag får prova klipparen innan hela gräsmattan är sönderbränd av solen. :wink:

Självklart kan du få kolla på den Johan.o men för tillfället är jag i Skåne och jobbar. Jag ska jobba här till och med september så någon gång därefter är jag hemma i Växjö igen.
evert2

Inlägg av evert2 »

Hur noggrann har du varit med avstämningen på resonanskretsen?..

Om jag minns rätt så fick jag utslag på 40-45 cm från slingan...tänk på att orienteringen på resonanskretsen är viktig...
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag har en potentiometer som går att vrida, tror det var elva varv, som jag trimmar in frekvensen i staketet med. Lägger staketet en bit ifrån och vinkelrät emot spolen så att jag får utslag på oscilloskopet sedan vrider jag på potentiometern så att jag får högsta möjliga sinuskurva ut ifrån rc-kretsen.
Det borde väl gå bra eller finns det någon bättre lösning?
evert2

Inlägg av evert2 »

Jo...jag kom på en sak....15 mH//1nF....jag tror inte det är en optimal resonanskrets.....dess resonansfrekvens må vara rätt men det finns ju sämre å bättre komponent värden för att uppnå resonans...jag använde 4,7 mH//1,78 nF...för resonans vid 55000kHz....du kör med lägre frekvens MEN ANVÄNDER ÄNDÅ en mindre konding....det kan inte vara optimalt..jag räknade lite å troe att 6,8mH//2,2 nF fungerar nog bättre.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Det skulle kunna vara en bra idé att prova lite olika kombinationer.
Har precis skickat iväg en order till Elfa så jag ska prova mitt kretskort när jag får de sista delarna. Det får det bli en order till efter jag testat kortet så ska jag prova de olika kombinationerna av spole och konding som du förslog.
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag räknade denna spole:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _58_087_95

art.nr 58-087-95
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag har köpt hem några 6,8mH spolar och 2,2nF kondingar som jag ska prova med. Under tiden kan ni få hålla till godo med några filmer där jag testkör klipparen i en liten "hage" som är cirka 100 kvadratmeter. Som det syns på filmerna så är det inte mycket kvar av gräsmattan sedan den varma sommaren men om några veckor har säkert gräset börjat växa igen. :)

Film1
Film2
Film3
Film4

Det går hyfsat att känna av staketet men det är inte så känsligt att jag kan reglera hur långt ifrån klipparen ska vända.
Efter att jag vaktat klipparen runt 30 minuter utan att den hade lyckats rymma så tänkte jag att det inte skulle vara några problem att går iväg en liten stund. När jag sedan tio minuter senare kommer tillbaka så är inte klipparen kvar i hagen och istället så upptäcker jag en mindre rökpelare ifrån en rosenrabatt. :( Det visar sig att klipparen har rymt, förmodligen backat sig ut ifrån hagen eftersom det inte finns något skydd mot det än, och sedan kört fast i rabatten så att klippmotorn låste sig. Jag ska fixa ett skydd till klippmotorn och drivmotorerna så att jag inte bränner dessa men det får bli lite senare. Nu klarade sig lyckligtvis alla motorerna eftersom några komponenter fick ta stryk istället.
Så här såg kortet ut efter den mindre branden....
Bild
evert2

Inlägg av evert2 »

ojsan :oops: ..det var ju förargligt.

Hmm..jag kollade lite på hur mycket ström vi hade i skolan...bara 100 mA ! ....så då är det väl möjligt att vi förstärkte signalen ännu mer...jag vet att det dessutom var stor skillnad på hur likriktningen på signalen gjordes..för att få ut så hög signal som möjligt. Skall väl säga också att vi använde oss av signalgenerator som matade ut ren sinussignal. Dessutom så använde vi dessutom ytmonterade kondingar med låga värden för finjustering av resonanskretsen - för att på så sätt optimera prestandan..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Klippt från All Motion's "Stegmotorteknik".

"Stegmotorer har en rad fördelar: Kan aldrig överbelastas mekaniskt."

Så alltså, man kan aldrig bränna upp en stegmotor, inte ens om den skulle fastna helt. Den bara hoppar över steg, men det går större ström genom en stillastående motor, så elektroniken bör anpassas efter det.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

evert2> Jag har inte provat med de värdena på spolen och kondingen än som du förslog men får jag inte bättre känslighet där så får jag kolla på vad mer som ska finskjusteras.
Borde det bli bättre om jag skickar ut en sinussignal som du gjorde istället för en fyrkantssignal?

jojje> Nu vet jag inte riktigt vad det spelar för roll om en stegmotor klarar av att fastna för jag har inga stegmotorer till min klippare....
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Solly, mitt fel.

Troligvis var det att du hade inhandlat dom på Stegia som gjorde kortis i huvet :lol:
evert2

Inlägg av evert2 »

Chrille
Borde det bli bättre om jag skickar ut en sinussignal som du gjorde istället för en fyrkantssignal?
Vet inte säkert men det borde ju inte ha nån större betydelse...
Mille

Inlägg av Mille »

Fortfarande nyfiken. Det har gått ett tag Chrille. Hur går det med ditt staket? Inte för att jag vill stressa dig men klippsäsongen varar inte hur länge som helst :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Man kan ju alltid montera en snöplog framför. :D
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jag hade tänkt provköra lite i helgen (jag har lämnat en oklippt bit av gräsmattan som testområde :) ) men det har öst ner hela helgen så jag får prova lite senare.
Skriv svar