Sida 4 av 6

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 13 oktober 2024, 14:11:51
av RoAd
Nu ramlade polleten ner. Jag fattade inte att du pratade om flera transformatorer i serie.

Men det hjälper inte i praktiken, har fortfarande inga transformatorer av den typen liggande.

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 13 oktober 2024, 15:39:26
av Prins Valiant
Sedan så är min uppfattning att testningen inför användning av VFD skall genomföras med 1000V, eftersom VFD'n med lite trancienter m.m. kommer att ligga på över 1000V.

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 16 oktober 2024, 23:18:09
av RoAd
VFDn jag hade planer på att använda slank mig ur händerna. Det plus att jag vill isoleringstesta motorn innan jag kör den på frekvensomvandlare gör att jag pausar för tillfället.

Jag beställde mig en billig kambrytare från amazon och styr varvtal med dahlanderkoppling så länge.

Jag lovar att uppdatera tråden när/om jag tar upp planerna igen. Tack för all hjälp så länge, jag är betydligt kunnigare än när jag startade tråden.

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 17 oktober 2024, 06:47:03
av säter
Berätta gärna hur du bygger på brytare och liknande för gängning.

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 17 oktober 2024, 23:44:00
av RoAd
Gängning? Det har jag väl inte skrivit något om? Nog för att jag antagligen kommer använda borrmaskinen för att gänga med, men jag kommer inte göra någon mod speciellt för det ändamålet.

Vet att det finns fotpedal för reversering som tillval till maskinen, men det är inget jag planerar att skaffa. Det kommer i.s.f. på köpet med en VFD.

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 18 oktober 2024, 06:45:39
av säter
RoAd skrev: 10 oktober 2024, 18:08:50 Jag kommer att mestadels använda borren till lite större håltagning och gängning
Jag uppfattade det så i detta inlägg, men jag kanske fattade fel?

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 18 oktober 2024, 10:26:26
av Mizzarrogh
Säter, Enklast är väl tycker jag att sätta en mekaniska reversering direkt på spindeln i så fall som man kontrollerar med en stålstång och sedan växla manuellt innan man kör, man bör ju kunna antingen hålla en gammeldags mekanisk takometer direkt mot spindeln (om man sätter i en järntapp), eller bygga någonting tex av en UV diod eller liknande som reflekteras mot en blank yta, tex en mutter med en polerad yta på en fläck och sedan göra en enkel förstärkare till detta och någonting som man kan läsa av på, men det är väl mer om det är mycket höga varvatal som egenbyggda reamotorer och aliknande av gamla bilturbos man behöver använda optisk avläsning egentligen. om man vill veta exakt varvtal efter att man ställt om någonting på VFD.
Det finns säkert idag billiga optiska takos färdiga. (Eller en liten neodym magnet och ett hallelement om det gäller låga varvtal).

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 18 oktober 2024, 10:30:45
av Mizzarrogh
Säter, det finns reverserbara VFD (jag vet inte om alla är det, men jag tror de flesta är det), men du kan då eventuellt behöve ett externt bromsmotstånd om det är mycket massa i rörelse, men det är inte svårt att göra, det ganska vanligt på saker som bandsågar och liknande där man kan använda funktionen som motorbroms med en litet bättre VFD, även kinagrejerna har ofta möjlighet att ansluta bromsmotstånd om de är bättre gjorda, det går kanske utan till mindre saker men den blir nog väldigt varm, bromsmotstånd finns ju däremot på flera hundra Watt så där är det inga problem, du kan säkert bygga eget om du har gamla högeffektmotstånd liggandes som passar. (du får helt enkelt kolla databladet på VFDn vad den tål).

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 18 oktober 2024, 11:46:01
av MiaM
För att visa varvtal så kan du kanske annars sätta en magnet på roterande axel och givare ansluten till detta? Billigaste kompletta grej för sådan, med LCD-display och batteri som räcker många månader, är en cykeldator, men den har ju inte fyra värdesiffror på displayen. Ett tips är att kolla vad den kan visa maximalt innan du börjar använda den. Som sidospårsanekdot så trodde jag länge att en viss nedförsbacke fick min cykel att komma upp i 49km/tim, men i efterhand har jag insett att det gick säkert fortare och mätaren kanske inte kunde visa mer.

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 18 oktober 2024, 12:43:19
av Mizzarrogh
Ja, i gamla cykeldatorer brukade det vara en halleffektsensor och en magnet.
Jag använder det också till modelltågen för att få ett index när ett lok passerar, men det är ju i grunden samma princip, det borde vara ganska enkelt att bygga tex med en arduino eller liknande annars om man vill göra det själv. :)

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 18 oktober 2024, 12:48:36
av Mizzarrogh
En enkel reedkontakt typ dessa funkar perfekt. :)
https://www.pollin.de/p/reedkontakt-prk ... eck-420673

Edit, jag glömde skriva att dessa fungerar rakt av mot en enklare cykeldator, det är bara att koppla in den som den är.

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 18 oktober 2024, 12:57:00
av RoAd
säter skrev: 18 oktober 2024, 06:45:39
RoAd skrev: 10 oktober 2024, 18:08:50 Jag kommer att mestadels använda borren till lite större håltagning och gängning
Jag uppfattade det så i detta inlägg, men jag kanske fattade fel?
Ok, då är jag med. Gänga kommer jag mycket riktigt göra med eller utan VFD, och jag kommer inte göra något speciellt med borrmaskinen för just det. Jag kommer m.a.o. inte att montera en kam-brytare som har reversering (det är komplext nog med dahlanderkopplingen).

Nackdelen är att jag kommer få gänga ur tappen för hand.

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 18 oktober 2024, 13:03:03
av Mizzarrogh
Dessa menade jag: går att hitta betydligt bättre kvalitet begagnade om man letar litet.

https://duab.se/maskintillbehor-forbruk ... verserande

När man väl vet varvtal så kan man ju enkelt göra en skala till potentiometern på VFDn och sedan skriva en tabell för var respektive varvtal ligger om man som sagt "nollar" VFDn mot 50Hz när man byter växel (eller ritar skalan så att den kompenserar mot önskat utgångsläge). Om man föredrar den gamla skolan.

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 18 oktober 2024, 13:05:19
av Mizzarrogh
Säter, problemet med om du vill reversera ofta med VFDn är att du var gång behöver stoppa massan i hela motorn och sätta igång den igen åt andra hållet.

Re: VFD till gammal Arboga pelaborr, dålig idé?

Postat: 18 oktober 2024, 13:30:59
av Mizzarrogh
Säter, om du har en gammal motortakometer i verktygslådan så kan du som sagt helt enkelt använda den och en bit stålstav för att få fram index.