Sida 4 av 4
Postat: 21 maj 2006, 15:07:16
av Turbosharp
har en fråga angående turbokonvertering.
att slänga i en turbo och få den godkänd är ett gediget arbete, med mycket regler som sätter gränser när det gäller bilar. hur är det då inte när det gäller mc? och hur blir det med försäkring när din motor utvecklar avsevärt mycket mer hk.
kör du lagligt?

Postat: 21 maj 2006, 17:30:31
av Lången
Just nu är cykeln inte inreggad med turbo....så den kan man säga är olaglig att köra på allmän väg. Men nästa år ska den reggas in med turbo..det går att göra på cyklar fram till 99 årsmod. Det som behövs är ett papper på effekt och något papper från Yamaha då i mitt fall. Självklart får inte maxeffekten och vrid stiga över orginal så mkt...men det är bara att vrida ner trycket så det är lungt. Jag kan till och med få den under orginal effekten eftersom min är kompsänkt...jag tänkte bromsa min på kanske 0,2 i ladd...då kanske jag till och med kan få billigare förs...vem vet.
Postat: 21 maj 2006, 17:43:58
av Turbosharp
tänkte väll nästan det, men det låter förvånansvärt enkelt iaf, låter lite konstigt om du turbokonverterat motorcykeln och den ligger under orginal effekt, på pappret menar jag =P vad har det kostat dig föresten, och hur är det att köra ett sånt monster, föresten, runt 1 bar på bilar är mycket, vågar du köra med konstant 1 bar?
Postat: 21 maj 2006, 20:45:15
av 13th.Marine
Man måste väl bara regga om om man överstiger ursprunglig effekt?
Man skulle ju kunna smälla i turbo och annat godis och sen ställa tändningen så man inte får ut mer än urpsrunglig effekt på hjulen (sen att man med ett knapptryck kan få optimaltändning är nått helt annat =))
Postat: 21 maj 2006, 22:48:37
av Lången
Vad det gäller kostnaden så är det bara att gå in på mc express och kolla priserna..ett färdigt kit till en R1 kostar närmare 40 000 har jag för mig. Min är även försedd med Wiseco lågkompskolvar och dom var inte heller så billiga. På gatan kör jag med 0,8- 0,95 i ladd när det är dax för race så blir det 1,2 i ladd och raka rör. Svårt att beskriva hur den är att köra...man måste ha kört en turbo hoj för att förstå. Många säger att man inte har andvändning för alla turbo hästar...det säger dom bara tills dom äger en själv...efter ett tag vill dom ha mer...d är som en drog...mkt vill ha mer.
Postat: 24 maj 2006, 02:17:08
av BEEP
Tänkte att jag skulle fortsätta diskusionen om hur man kan bygga en egen laddtrycksstyrning, skiter i att ägaren till tråden har hittat ett färdigbyggt
Såg på sporthoj.com forumet en liten trevlig sak med en 128x64 display.
NLR AMS-1000 Boost Contoller
PDF fil
NLR AMS-1000 Boost Contoller

Postat: 24 maj 2006, 21:39:30
av Lången
Den där har jag oxå kikat på..problemet med den där är att displayen tar så stor plats...man måste ta bort org mätarna för att få till det snyggt...vilket inte var aktuellt för mig...annnars är den styrningen nog grymt bra.
Postat: 12 juni 2006, 22:18:21
av Turbosharp
hur går det

Postat: 13 juni 2006, 18:45:40
av Lången
Jo då...har en greddy laddstyrning på hojjen nu...funkar kanon. Blev en helt annan hoj att köra. Men nu är däcken slut och pengarna likaså..precis när det varma vädret kommer
