Sida 4 av 18

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 13:48:50
av Teknikern
Det sitter 4-växlat med overdrive, alltså M 41 på den nu men skulle jag tycka det blev trist så har jag en M 45 också, en tanke som kom var M 45 med overdrive för varför inte 6-växlat bara för att det går? :D

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 13:56:36
av säter
Är M45 5-växlad?

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 14:13:17
av Teknikern
Men Säter, om man sätter en overdrive på en M 45-låda och får 6 växlar, hur många växlar är det då på grundlådan? Dags att starta upp hjärnkontoret tror jag.
:rofl

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 14:15:03
av säter
Jag visste inte att det fanns 5-växlade M45.

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 14:16:55
av Mindmapper
M45 har väl 4 växlar.
M47 = 5 växlar

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 14:31:11
av Palle500
Grabbar inte bråka nu!
Ni har ju även R-växeln som i Racing.

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 14:36:05
av Palle500
Här har du lite lådor som håller, för du bygger väl en sleeper?
IMG_5364.jpg
https://www.sellholmshop.se/produkt-kat ... -komplett/

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 14:50:39
av Mindmapper
Palle500 skrev: 5 januari 2024, 14:31:11 Grabbar inte bråka nu!
Ni har ju även R-växeln som i Racing.
Glömde den ju!
Vi tar en rolig historia på Racing, kanske den du tänker på.
Frugan hade varit ute med bilen och kom hem alldeles för fort. Hennes man frågade om bilen gick bra eftersom hon var hemma så snabbt. Frun svarade att den gick utav tusan. Så hon tänkte att när vägen ändå var så fin, skulle hon kolla hur fort hon kunde köra. Hon kom upp till 180 på femman, sedan la hon i Raketväxeln. Den var trasig för hon höll nästan inte på att få i den, sen voltade hela bilen.

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 15:07:48
av verkstaden
4-växlade M45 och M46 OD är riktigt bra växellådor! :tumupp:
M47 är däremot ett sorgebarn, bytt en hel del såna tidigare... Det verkar som växelhuset som är i aluminium rör sig och bottenstocken är delad med 5:ans drev längst bak. De senare som har synkningen till femman på bottenstocken är något bättre, brukade hissa bilen så högt det gick på ena sida så det gick i maximalt med olja så hade dom en lite bättre chans att överleva. De flesta haverier var bilar som dragit husvagn.
En lätt bil, aldrig segdra tungt på femman och lite extra olja så håller nog en M47 många mil ändå. :tumupp:
Vore lite kul med en M47 med OD... :vissla:

Vad kan det vara för bakaxelutväxling på Duetten, 4,10:1/4,56:1?

Vackert jobb med plasten till servot!

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 16:12:21
av Glenn
Nu var det otroligt lämnge sen jag skruvade på en duett, men dom hade väl sådana där HEMSKA kopplingar med tre armar istället för solfjäder från fabrik ? ..antar att det går att byta rakt av mot solfjäder dock ? (eller snarare redan är bytt på typ alla om det går lätt)

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 16:37:29
av säter
Teknikern skrev: 5 januari 2024, 10:37:48 Idag fortsätter jag plocka ner och bygga upp styrservosnäckan som jag rev igår
Vilken donator blev det till denna?

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 16:51:18
av säter
ajje skrev: 4 januari 2024, 22:55:45 Råkade nämligen ut för att dåliga motorkuddar tillät motorn att röra sig tillräckligt mycket för att en stagaxel skulle hoppa ur sin bussning.
Jag hade en 66a Duett och det var samma problem där.
Det är med viss hatkärlek jag minns den där bilen.
Den var bra för att allt var så enkelt gjort, men det fanns vissa nackdelar också.
En var att det var jäkligt liten bränsletank.

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 17:09:14
av Teknikern
verkstaden skrev: 5 januari 2024, 15:07:48

Vad kan det vara för bakaxelutväxling på Duetten, 4,10:1/4,56:1?

Vackert jobb med plasten till servot!
Bakaxelutväxlingen har jag ingen aning om än.
Glenn skrev: 5 januari 2024, 16:12:21 Nu var det otroligt lämnge sen jag skruvade på en duett, men dom hade väl sådana där HEMSKA kopplingar med tre armar istället för solfjäder från fabrik ? ..antar att det går att byta rakt av mot solfjäder dock ? (eller snarare redan är bytt på typ alla om det går lätt)
Troligen bytt eftersom motorn är en utbytes eller var renoverad av tidigare ägare sa gubben jag köpte bilen av, det var "lite" snurrigt där så allt tog jag med en nypa salt.
säter skrev: 5 januari 2024, 16:37:29
Teknikern skrev: 5 januari 2024, 10:37:48 Idag fortsätter jag plocka ner och bygga upp styrservosnäckan som jag rev igår
Vilken donator blev det till denna?
Nån Merca, oklart vilken.
säter skrev: 5 januari 2024, 16:51:18
En var att det var jäkligt liten bränsletank.
Du glömde nämna att den också är hart när omöjlig att tanka med dagens pumpar med lite fart i utan att det svämmar över, men detta försvinner då det blir ny tank i rostfritt som dels rymmer mera, och att tankanslutningen flyttas till nåt bättre ställe.

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 17:30:57
av säter
Se till att snäckan går åt rätt håll bara.
I och för sig är det bara en vanesak åt vilket håll man ska vrida på ratten. :)

Re: Renovering av Volvo Duett

Postat: 5 januari 2024, 18:06:22
av Palle500
1+ på den Säter.
Fint på besiktningen eller behöver man inte besikta efter sådan här ombyggnad?