Har roat mig med att mecka lite med brandsläckaren
Bestämde mig för att töma pulvret i en säck den vanliga vägen, gick bra utan några direkta missöden.
Pulvret är fruktansvärt lättflyktigt och hamnar överallt så det är definitivt något man bör göra utomhus.
s_IMG_1352.jpg
När det väll var tom så skruvade jag av skruven vid tryckmätaren och under den sitter det något som liknar en vanlig cykel ventil!
s_IMG_1353.jpg
Själva huvudet gick någorlunda lätt att få loss, hålet till höger satt klockan i och hålet till vänster satt slangen i.
s_IMG_1354.jpg
Här ser man stigröret i plast som suger upp pulvret från botten på släckaren.
s_IMG_1356.jpg
Stigröret var i plast så jag sågade enkelt av det med en bågfil, dock lyckades jag skjuta mig själv i pannan så att det började blöda med fjädern som trycker ventil käglan uppåt
Jag trodde att fjädern satt i själva mässingshuset men det var en alu fjäder som satt ingjuten i röret, jag lyckades såga av röret precis under fjädern så att den inte flög ut förrän jag vände på biten för att se hur den så ut inuti......
s_IMG_1357.jpg
Plaströret var både limmat och gängat i ventilhuset så jag värmde med varmluftspistolen tills plasten blev så mjuk att jag kunde dra bort den.
s_IMG_1359.jpg
Hålet som var längst upp på ventilen gängade jag och satte en stoppskruv med gängtätning i.
Delen till höger i bilden är en adapter som jag svarvade till för att kunna sätta pneumatik koppling där slangen satt på brandsläckaren.
s_IMG_1360.jpg
Ventilhuset från undersidan, lägg märke till öppningarna med hårdmetall kulor i till höger och vänster i bilden. Det högra hålet går till en övertrycksventil och det vänstra går till utrymmet där cykelventilen sitter.
s_IMG_1361.jpg
Min nya manometer passade i samma hål som original manometern satt i
s_IMG_1362.jpg
Var inte så dyrt med en manometer med lite bättre upplösning.
s_IMG_1363.jpg
Påfyllningsventilen, måste erkänna att jag inte trodde att jag skulle kunna återanvända original ventilhuset så här
s_IMG_1365.jpg
Fick två sådana här med posten för några dagar sedan samt lite annat blandgodis som jag behöver till bygget.
s_IMG_1366.jpg
Längst fram blir det ett HM luftfilter och längst bak en slanganslutning.
s_IMG_1367.jpg
Blev lite förvånad över att slangen var genomskinlig, köpte blå pneumatik slang och hade räknat med att få vanlig blå som inte är genomskinlig.
s_IMG_1368.jpg
Systemet monterat inför de första testerna
s_IMG_1369.jpg
Provade att trycka in kolven och sen släppa den, kan säga att snabbheten kommer absolut inte att bli något problem, åkte ut till ändläget på någon del av en sekund
En bild på min test setup, en bräda på en badrumsvåg och sen trycker jag med kolven med 320 mm utstick och lite mer än 0 mm utstick.
s_IMG_1370.jpg
Blev helt OK att återanvända ventilhuset tycker jag
Gjorde några snabba beräkningar för att se om teorin stämmer med mina praktiska prov.
Volymerna bör ge en kraftskillnad på 2,43% över 320 mm
2013-02-18 10.07.20.jpg
Jag avläste ungefär 2 bar på tryckmätaren vilket är ca 200 kpa.
Räknar ut att det ska visas kring 16,4 kg på vågen.
2013-02-18 10.15.04.jpg
Mätvärden från testet, stämmer nästan skumt bra med de teoretiska uträkningarna
2013-02-18 10.22.48.jpg
En sista bild på hur det blev med ventilhuset, sjukt nöjd med hur allt föll på plats och hur det stämde med uträkningarna
Jag kommer att ha två cylindrar anslutna i fräsen så kraftskillnaden kommer att liga strax under 5% vilket är betydligt bättre än vad som krävs.
s_IMG_1371.jpg
Gjorde rent allt med vatten och diskmedel, bara vatten fick inte bort pulvret. Avslutade med att skölja släckaren med en skvätt oljeemulsion innan den fick torka för att den inte ska rosta.