Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tottish: Det jag hittills använt till syrran är slippapper för att få henne mjuk och fin i kanterna, körde med kornstorlek 240. För att limma ihop Z-vagnen har jag använt vanligt Casco trälim och sen köpte jag 4st. enhandstvingar på Clas Ohlson för en hundralapp, det underlättar mycket att man kan använda tvingar när man limmar ihop dom olika delarna. Övrigt jag använt är skruvmejsel, när jag börjar med gängstängerna blir det bågfil och sen har jag sån tur att jag har till gång till bandslip för att snygga till dom :wink: Eftersom jag saknar en hel del hål i mina MDF-bitar kommer jag också använda en handöverfräs eller pelarborrmaskin för att få hålen raka och fina... Förutom detta kommer du behöva passande ring- eller U-nycklar för att dra åt alla skruvar/muttrar. (Eftersom jag inte är helt klar kommer det säkert tillkoma en del verktyg, men jag tror du klarar dig en bit på dessa).

Z-vagnen: Jag började med att sätta fast topplattan till Z-vagnen upp-och-ner på kanten av köksbordet med en tving, då har man en rak stabil grund när man börjar limma. Jag strök sedan på ett tunnt lager lim på båda ytorna av alla delar som skulle limmas (här gjorde jag en miss och monterade bakstycket fel! urfräsningen för aluminiumvinklarna ska vara innåt i "vagnen" :oops: ) Jag ställde sedan helt enkelt ihop alla bitar så som Z-vagnen skall vara och monterade ytterligare tvingar som klämde åt vid topplattan, på mitten och högst upp (man kan om man vill placera bottenplattan under tiden man låter limmet torka, men för guds skull limma inte den delen!!! :P

Balken: På liknande sätt limmade jag och klämde ihop MDF/HDF-bitarna på balken med tvingar, eftersom jag inte ville ha några hål där låstapparna skall sitta så monterade jag dessa med en skruv (M6) från sidan innan jag limmade ihop delarna (nu hoppas jag att dom inte vrider sig i balken när jag tar bort skruvarna inför monteringen).

Målningen är rätt "straight forward" men undvik som jag skrev tidigare oljefärg och roller! :D

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En sak PeterH. Det är väl topplattan som inte ska limmas på Z-vagnen?

Den biten som stegmotorn skruvas fast i, skall iaf inte limmas. Se gärna första sidan i denna tråd.

I gunden så ska man inte limma där man kan skruva ihop det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kan fixa monteringsguiden. Om jag får de bilder och info som behövs så kan jag ha PDF'en klar för granskning i morgon.

De bilder som jag behöver är:
* Alla delar som behövs.
* Bild på en monterad Lillasyster av den senaste versionen.

Den informationen som jag behöver är:
* Namn på alla delar som behövs, samt antal av varje.
* Vilka modifieringar som byggaren behöver göra.
* Vilken ordning som man ska montera de olika delarna.

Bilderna och informationen behöver inte vara redigerade eller snyggt ihopskriven. Det blir mitt jobb. Allra helst bör bilderna vara i ganska stort format utan brusig jpg-komprimering. Redigeringen blir lättast då. :)

Helst så tar jag emot materialet via mail. Antingen som bifogade filer eller länkar till till filer på t.ex Jojje's sajt.
Borre

Inlägg av Borre »

Bra Jimmy!
Om ingen annan vill eller orkar ta kort på sakerna kan jag göra det, dock inte innan torsdag. Ihopsättningen och diverse saker man måste veta vid montering får nog någon annan fylla i.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jimmy: jag har tyvvär inte min lillasyrra helt klar, men jag har möjlighet att fotografera litegranna i det skicket jag har den nu, kan leverera bilderna i 6.1mpix, Nikon-RAW format...

Dock kan det dröja ett par dagar innan jag får tillfälle att fotografera.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Detta med att vänta... :)

Tanken är att kunna sätta ihop en guide i kväll så att den kan bli fakta-kollad i morgon och vara 100% klar i morgon kväll eller på torsdag. Man har ju mer nytta av en monteringsanvisning innan Lillasystern är färdigbyggd. Dessutom tror jag att det skulle sätta fart på byggandet så att Jojje får lite mer respons. Det är ju ändå därför som vi kunnat köpa den så pass billigt.
Borre

Inlägg av Borre »

Jo jag hade gärna börjart montera ihop den samt fotografer lite nu men sticker iväg och jobbar och är inte hemma innnan torsdag morgon så jag har ingen möjlighet till det. Men torsdag kväll kan jag ha bilder på det mesta, kanske lite ihop monterat också.
Knäpper f.ö. med Canon 400D så kvalitén bör väl duga.
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Yes! Nu har jag också blivit med Lillasyster... :whoho:

Föredömligt paketerat, inga skador på låda eller innehåll.
Jag är grymt imponerad över presspassning och detaljfinish på delarna. :P
Blir det sådan precision direkt ur Storebror är jag glad att tillhöra släkten. :wink:

Har inte checkat av innehållet mot listan ännu men det enda uppenbara jag saknar är de tre glappfria muttrarna.
Hm, när jag tänker efter såg jag inga borr, frässtål eller gravyrsticklar heller.

Jag ska inventera noggrannare ikväll, först väntar middag och äpplepaj.

Skickar PM när jag vet mera.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK Knotas, då fattas samma saker för dig som för Borre. Skickar i morron.
Tack för rosen föresten. :oops:

Jag har lagt upp lite "bilder" och text på http://jojje.eu/Lillasyster/Montering
Det var lite av det jag får direkt från programmet, men det kanske kan vara nåt att börja med iaf.

Sen kan flera fylla på med bilder, men det kan även vara en fördel att använda den typ av "bilder" jag kört ut. Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Glöm för allt i världen inte att peta in sargsprintar i traversens MDF-del innan HDF-bitarna limmas på. ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jojje: Mycket bra! Du har ju redan gjort det mesta av arbetet. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

M&M, nu har jag borrat hål i den ena HDF-biten, men det gäller att sätta dom åt rätt håll. Så lite inteligenstest är det dock kvar. 8)

Jimmy: Det är nog tyvärr mycket kvar för dig, men lite har det nog hjälpt. Får se om jag kommer på nya saker och nya bilder lite senare i kväll/natt. (Lilla frugan jobbar natt, så jag har fått ledigt. :D )
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

jojje skrev:En sak PeterH. Det är väl topplattan som inte ska limmas på Z-vagnen?

Den biten som stegmotorn skruvas fast i, skall iaf inte limmas. Se gärna första sidan i denna tråd.

I gunden så ska man inte limma där man kan skruva ihop det.
Jag tror jag gjort rätt men kanske benämt bitarna fel :? Jag har alltså inte limmat biten där man monterar alla sargssprintar!

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det jag reagerade på var ...man kan om man vill placera bottenplattan under tiden man låter limmet torka, men för guds skull limma inte den delen!!!
Det är just bottenplattan man ska limma. Du märker kanske senare att allt sitter upp och ner. :D
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Heh... som jag skrev, har nog gjort rätt men benämt bitarna fel 8)

/PeterH
Skriv svar