Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Adis »

Lödröksug. Den kanske ser klen ut, men jävla vad bra det fungerar. Aktivt kolfilter. Tog totalt en dag att bygga som omväxling på jobbet samt att det behövs :)
En formbar slang är det som behövs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Hur är ljudnivån? :)

Funderar på om man skulle kunna printa ett munstycke man fäster på förstoringslampan.
Den hänger ju ändå alltid över lödningen.. Och Wellern har ju en trevlig "pennan är inte i stället" funktion.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Den är helt ok, typ 35dB.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade personligen nog satt en platta rakt framför inloppet i lådan några cm ifrån filtret så kommer luften att minska i hastighet lite och gå runt plattan och hinna träffa en större ytan på det första filtret istället för bara en liten del rakt framför där röret är så blir det lite bättre filtrering och lite längre hålbarhet på filtret.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Sneak peek på det senaste lilla projektet.
Bild
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Henry skrev:Hade personligen nog satt en platta rakt framför inloppet i lådan några cm ifrån filtret så kommer luften att minska i hastighet lite och gå runt plattan och hinna träffa en större ytan på det första filtret istället för bara en liten del rakt framför där röret är så blir det lite bättre filtrering och lite längre hålbarhet på filtret.
Eller låtit inloppet sitta på långsidan istället så att luften strömmat längs med första filtret. :)

Jag ska själv bygga en lödröksutsug inom en snar framtid så jag uppskattar verkligen att se andras konstruktioner. Är det dubbla filter i den där? Och skumgummit på sidorna är för ljuddämpning eller?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Electricguy:
Haklapp-varning. :tumupp: :tumupp:

En kul detalj är att kopparytan kommer att bli mer och mer tidstypisk med tiden. :tumupp:

Adis:
Stilrent och kreativt, som alltid. :)

(Jaja, det blev lite många smilies, men det finns många kvar i lager.)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

MarcusUmeå skrev:Eller låtit inloppet sitta på långsidan istället så att luften strömmat längs med första filtret. :)
Absolut bästa men eftersom den var gjord så som den var så tipsade jag om det istället. :)
1802

Inlägg av 1802 »

Jag monterade en liten kamera på oscillerande fläkt(utan propeller). Sveper lite snabbt och konstigt. Horisonten ändrar lutning. Skulle inte vara dumt att få ner hastigheten lite. Men det går ju att offra en nexxa och stanna den på lämpligt läge. Det går bra att se, men lite snabbare än det man sett. Stumt monterad kamera, så fläktmotorn låter lite.
Användarvisningsbild
notetoself
EF Sponsor

Inlägg av notetoself »

Söndagens miniprojekt; Fick motivera ledigheten från familjen med att "för att man kan" 8) (diskussionen dog där.)

Replika av en grej jag såg för 20 år sedan.

Setup:
Komplisar, mörkt rum, luftgevär, arduino + relä, blixt från 70-talet, vanlig digital systemkamera (Canon 400D). Sköt genom folie (hade ingen lämplig mick tillgänglig) 2m från vad som nu skulle skjutas.

Resultat:
Vi hade lagt duktigt med plast och papp men det blev en hel del städning ändå. Har ni några tips på hur man kan förbättra bilderna om det nu skulle bli någon mer gång så är det fritt fram. Nu hade jag bländaröppning F/32 (toklitet) och blixten rakt på så det är ju knappast brist på ljus. Hade gärna velat att splittret och "kanterna" blev lite skarpare. Bakgrund etc kunde givetvis vara lite mer genomarbetat.

10 ms
Ägg_x4_10ms.jpg
10 ms
Ägg_10ms.jpg
13 ms
Ägg_13ms.jpg
15 ms
Ägg_15ms.jpg
10 ms (klubba)
Klubba.jpg
Edit: stavfel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av notetoself 18 mars 2014, 21:18:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Då var nätaggregatet färdigt! :)
Jag hade ingen gammal indikatorlampa, Så jag löste det genom att sätta en orange LED bakom skalan i Amperemätaren. Tycker att det blev rätt trevligt :)
Det är inget tokhäftigt nätagg.. Standard 0-30V och 6A. Baserat på LM723 med 4st 2N3055 (för retro faktorn) :vissla:
Bild

Det fick horn, eller vingar på ryggen.. :D
Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

notetoself: Prova att minska blixtens intensitet. Mindre energi -> kortare ljuspuls.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

notetoself: Få någon att donera en bättre kamera.

Här är iaf en video på nätagget.

Feel free att donera en bättre videokamera också.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Precis som hcb skriver är receptet att minska blixtens intensitet. Blända upp till kanske f/8 eller f/5.6 och ställ in blixten för korrekt exponering, så blir brinntiderna betydligt kortare.

Electricguy: Den där har ju rejäl dräggelfaktor! Förbannat snyggt! :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Nu är det så att jag inte kan ställa in det vettigt på min kamera.
No offense till någon här. Men folk är jävligt bra på att tala om hur dålig ens kamera är. Får höra det på Youtube titt som tätt. Men jag är inte gjord av pengar och har inte råd att bränna en massa pengar på en fläskig kamera. Alla som gnäller om att ens kamera suger kan väl istället slå sina kloka huvuden ihop och donera en bättre kamera istället för att bara gnälla.
Skriv svar