Blir det inte bökigt med produktuttaget halvvägs upp i skorstenen? :)DanG skrev: Glöm inte kolonnen .... :vissla:
Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Det finns en lucka in till skorstensschaktet i däckshuset så det går att komma åt halvvägs 

Lite mer gjort på avgassystemet:

Svetsat med syrafast pinne. 55-60 A verkade lagom på min lilla invertersvets för 2 mm gods med 2,5 mm pinne.
Imorgon hinner jag nog få ihop avgassystemet. Dock har jag påbörjat slipning och målning av hela maskinrummet nu så motorn är täckt. Det blir nog till att fixa klart med målningen innan nästa provstart. Det kanske blir propellersnurr till midsommar.

Svetsat med syrafast pinne. 55-60 A verkade lagom på min lilla invertersvets för 2 mm gods med 2,5 mm pinne.
Imorgon hinner jag nog få ihop avgassystemet. Dock har jag påbörjat slipning och målning av hela maskinrummet nu så motorn är täckt. Det blir nog till att fixa klart med målningen innan nästa provstart. Det kanske blir propellersnurr till midsommar.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Trevligt! 

Ah, just det ja. "Så dum jag är. -Otroligt."ensten skrev:Med ett par plankor och tvingar ser du väl!![]()
![]()
![]()

Fästes på samma sätt som luftvärmepumpen såklart ^^
Det är min melodi. Om något är värt att göras är det värt att göras ordentligt! 

Nån som har koll på var jag får tag på 8 st M18x70 med muttrar och 16 st brickor utan att bli ruinerad? Nå här som sitter på ett lager? Ebay England verkar vara det billigaste alternativet...
Har du kollat bauhaus?
edit: Kom på nu, visst är inte M18 standard? Brukar vara M16, M20. Då har de nog inte.
edit: Kom på nu, visst är inte M18 standard? Brukar vara M16, M20. Då har de nog inte.
Jo, M18 är standard. M16, M18, M20... Jag har 20 mm hål i den maffiga rostfria flänsen till avgaspipan men man vill ju ha lite frigång. Det är ju sjukt överdimensionerat så egentligen funkar nog M16 till nöds...
Alltså det är ju inte svårt att få tag på dem. Swebolt, Sifvert, Tools, Bufab etc etc har dem ju men alla de har ju inte helt optimala priser för en privatperson som vill köpa 8 st. Det kan bli uppåt en tusing om man köper på fel ställe. Tänkte mer om det finns nån skrotnisse som har en massa skruv liggandes som man kan byta mot en kram eller någon hundring...
Edit: Nu är hela systemet svetsat och sitter på plats:

Edit: Nu är hela systemet svetsat och sitter på plats:

Biltema här M16 och M20 gängstång. Men M18 verkar inte vara lika vanligt.
Läste just egenom flänskatalogen och det ska vara M20 egentligen. Det kanske som sagt är lättare att få tag på så jag siktar på det. Hittade 10 st M20x75 med muttrar på tyska ebay för 120 spänn, men de ville ha 300 spänn i frakt...
Behöver du ha rostfritt där? Jula verkar ha galvat brickor och mutter i alla fall. Stång har de även rostfri, men det var dåligt med muttrar.
Wiberger tar 48,51:- st, kanske inte jättebilligt. Men billigare än ebay iaf.