Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är väl främst till för att skydda komponenterna?

Har man en direkt koppling till jord så kommer ju komponernas statiska laddning att laddas ur till jord i en högst skadlig fart. Hela poängen med ESD-skydd är ju att potentialskillnader ska jämnas ut lungt och kontrollerat.

Skulle du lägga en komponent som blivit uppladdad till några kV på en direkt jordanslutning skulle den ju laddas ur på nolltid med hög stötström, farligt farligt för komponenten.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag lyckades att få liv i min Adafruit Trinket som jag råkade koppla lite fel för ett tag sedan..
Så nu ska det byggas ett litet moddkort till fläktkontrollern i datorn. Funktionen är den att i normalt läge så går fläktarna genom fläktkontrollern, med lagom hastighet så det går tyst och fint. Men sen om man trycket på reset knappen fram på chassit (som kommer att kopplas rakt till kontrollern) så slår reläerna om och hårdkopplar alla fläktar till 12V. Om man känner behov av lite mer luftflöde någon gång.. :D Tänkte kalla det för Ludicrous Mode.. :vissla:

Det Trinketen gör för tillfället är en riktigt stabil och fin toggle flip flop. Jag valde en mikroprocessor dels för att spara plats, det var lättare att programmera den funktionen, och det är väldigt lätt att lägga till fler funktioner efteråt.
På kylflänsen ska det sitta en MOSFET som ska styras från en PWM kanal på original kontrollern, för att klara effektåtgången av fläktarna.

Setupen kommer vara så att jag har 3st fläktar i fronten på datorn. 2 av dessa kommer att styras på en kanal, genom den extra FETen. Och en kommer att styras separat från dessa.
I taket på chassit sitter det 2st fläktar som kommer att styras i två steg. Det första steget är normalläge, där dom kommer att vara kopplade till 5V. Och i andra läget kommer dom, likt dom andra fläktarna att kopplas rakt till 12V.

På fullt blås så kommer ca 6 512 Liter luft att dras genom chassit per minut.. Det ska nog fan räcka!

Lite layout testande.
Bild

Kortet färdigt för montering på fläktkontrollern.
Långt ifrån det snyggaste jag har gjort.. Men det fungerar! :D
Bild
Bild

Slabbigt och jävligt..
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Byggt en hylla i vindsförrådet för flyttkartonger. Består än så länge utav enbart 45x70 reglar. Hyllplan saknas ännu så länge så bara stommen som står men går utan problem att lasta flyttkartonger i den ändå. Blev väldigt stabil av sig och skapligt rak för att vara sågat med fogsvans
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Morgonens bygge, som är en present till min mor, bestod i att modifiera en enkel handborr utan ett "frihjul" i toppen till att ha ett sådant hjul. Så att det är lättare att hålla den i handen och sedan kunna snurra med fingrarna. Se bilder för att förstå hur jag menar.

Beställde en laddning borr från ebay, kretskortsborr då de funkar till metall också, mor gör en del silversmide så ibland behövs det göras hål i silvret för öglor osv. Små små hål så dessa passar bra till även detta. Blandad sats med 0.3-1.2mm: http://www.ebay.co.uk/itm/121219394742? ... 1439.l2649 . Kostade ca 40 kr!

Hittade en billig handborr på ebay, men det hade inte ett sådant lagrat hjul i toppen så tänkte att jag skulle fixa detta själv. Ganska enkelt att göra då röret var ihåligt och var ca 6.5mm i innerdiam. Så i slutänden blev det ganska enkelt. Hittade ett gammalt kullager som var lagom stort samt ett par enkla M4 muttrar och skruv. Hittade en gammal fin aluminiumratt att sätta på kullagret. Svarvade ner muttrarna med dremel och skruvdragare, pressade i dem i röret. Blev kanon. Satte sig stenhårt, behövs inget lim eller lödning där inte. Sedan skruvades kullagret fast med en liten insexskruv, ett par brickor mellan. Sedan slipades insidan på den gamla ratten ner så det satt bra på kullagret, med dremel såklart. Sedan limmades ratten fast, voila... färdigt! Enkelt och funkar kanon. Ligger bra i handen, lätt att snurra på själva röret och borren. Perfekt!

Även spännhylsan fixades till lite, den var anpassad för 3 mm men borren var 3.175 mm, så slipade upp den lite med sandpapper och skruvdragaren. Nu sitter de bra också!

Ja nä men nog skrivet, till bilderna!
$_12.jpg
mms_img58174044.jpg
mms_img-380701342.jpg
mms_img1359610033.jpg
mms_img975702033.jpg
mms_img780740825.jpg
mms_img-1861008259.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Lödde ihop en rak serieports kabel för att koppla mellan min Raspberry Pi och en dator.

Rpi+seriekabel+dator med serieterminal+Irssi=kul

Bild
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Snyggt Electricguy!
Är det en Victor 286:a? :-)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

:D
Nej det är nåt så monstruöst som en Toshiba T5100! 8/16MHz* 386 med 1024kB RAM

* det går att växla mellan 8 och 16MHz med snabbkommando på tangentbordet.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

ooooh :)

Med en sån där snyggt orange plasmaskärm? :) Är det inte en korsad seriell kabel man skall ha om man skall köra två datorer mot varandra?
Har du kunnat få till teckenuppsättningen så att gammelhärken klarar svenska tecken?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jajamen, det är en monokrom plasmaskärm :)
Jo egentligen ska man ha en korsad kabel, men Kineserna har fuckat till layouten och tyckas att vända på Tx och Rx pinnarna, vilket det tog några timmar av svärande att lura ut.
Denna maskinen har Svenskt tangentbord och också teckenuppsättningen.
Dock så gillar inte terminalprogrammet Procomm Å Ä och Ö. Det blir andra bokstäver i fyllda lådor istället. Men jag IRCar bara i internationella kanaler ändå, Och Raspbian är Engelskspråkigt, så det funkar kanonbra :)
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Electricguy skrev:* det går att växla mellan 8 och 16MHz med snabbkommando på tangentbordet.
Detta har jag aldrig förstått.
Varför skulle jag vila köra i det långsammare läget?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Kanske för bakåtkompatibilitet? Så inte Leisure Suit Larry dansar för fort? :-)
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Ja, många gamla program hade fasta loopar för fördröjningar. Det blev inte så bra när nyare maskiner gjorde sitt intåg.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

För att få kompatibilitet med mjukvara som kräver den frekvensen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

ajje skrev:Ja, många gamla program hade fasta loopar för fördröjningar. Det blev inte så bra när nyare maskiner gjorde sitt intåg.
Haha japp! Jag kommer mycket väl ihåg hur bra det funkade att köra SkiFree på snabbare maskiner :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Men visst är det så! :)

Lite update på fläktkontroller bygget.
Det funkar klockrent! Bara att trycka till på reset knappen på fronten så slår alla fläktar om till fullt.
Det märks när det är kvalitet på fläktarna.. Jag har fler fläktar nu än innan, och datorn går faktiskt tystare och svalare.
Ha 26C på CPUn och 43C på GPUn i skrivande stund.

Insug
Bild

Översikt bakifrån mot fronten
Bild

Framifrån mot baksidan och taket
Bild
Skriv svar