Sida 24 av 110
Re: Skivspelarbygge
Postat: 6 augusti 2016, 22:34:37
av hsd
Ett mellanhjul ,mellan motoraxel och skivtallrik.
I Lenco är axeln konisk vilket ger en steglös hastighetsreglering beroende på var mellanhjulet befinner sig på motoraxeln och reglerspaken som har jack för de 4 hastigheterna
Lenco löste hastighetsvarationerna som normalt uppstår vid mellanhjulsdrift med en TUNG skivtallrik
.
Re: Skivspelarbygge
Postat: 6 augusti 2016, 23:43:27
av Spisblinkaren
Det är ju genialiskt!
Tack för din förklaring, mycket bra förklarat!
MVH/Roger
Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 17:07:32
av Platis
hsd skrev:Lenco löste hastighetsvarationerna som normalt uppstår vid mellanhjulsdrift med en TUNG skivtallrik
.
Varför orsakar det mer hastighetsvariationer med mellanhjulsdrift? Nyfiken!

Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 17:36:22
av Spisblinkaren
Jag är också nyfiken
MVH/Roger
Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 18:17:16
av hsd
Platis skrev:hsd skrev:Lenco löste hastighetsvarationerna som normalt uppstår vid mellanhjulsdrift med en TUNG skivtallrik
.
Varför orsakar det mer hastighetsvariationer med mellanhjulsdrift? Nyfiken!

beror på att mellanhjulet rör sig lite, går inte i exakt samma spår , och en extra lagring påverkar också
remdrift ger stabilare/jämnare gång samt mindre rumble, motorljud som tas upp av pickupen och förstärks ut i högtalarna, eftersom den mjuka remmen dämpar vibrationerna
övergången till remdrift var nödvändigt då pickuperna blev bättre/känsligare
stabilaste och störningsfrias är Direktdriften
här är lite mer info:
https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... rektdrift/
Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 18:19:27
av Icecap
Min gissning, baserat på logik för pärlhöns på första pinne:
* Ett mellanhjul på en sned yta vill "dra iväg" och det ska en viss kraft till att hålla det på plats.
* Den kraft betyder mindre spelrum och då ett kullager ger oväsen måste det vara glidlager.
* Det ska vara en beläggning som greppar på mellanhjulet, alltså gummi.
* Då den går mot en sned yta måste gummiytan vara smal och då måste trycket vara högt för att den inte ska slira.
Allt i allt är det en lösning som måste glappa lite för att inte nötas ut mycket snabbt, detta ger såklart en instabil hastighet iom. att mellanhjulet vill "klättra" på den sneda ytan och kontakttrycket kan inte bli så stort.
Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 18:37:18
av Spisblinkaren
hsd skrev:Platis skrev:hsd skrev:Lenco löste hastighetsvarationerna som normalt uppstår vid mellanhjulsdrift med en TUNG skivtallrik
.
Varför orsakar det mer hastighetsvariationer med mellanhjulsdrift? Nyfiken!

beror på att mellanhjulet rör sig lite, går inte i exakt samma spår , och en extra lagring påverkar också
remdrift ger stabilare/jämnare gång samt mindre rumble, motorljud som tas upp av pickupen och förstärks ut i högtalarna, eftersom den mjuka remmen dämpar vibrationerna
övergången till remdrift var nödvändigt då pickuperna blev bättre/känsligare
stabilaste och störningsfrias är Direktdriften
här är lite mer info:
https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... rektdrift/
Läste Svalanders artikel om Mellanhjusdrift/Remdrift/Direktdrift.
I samband med remdrift lyckades jag få höra bland det mest dumma i hela mitt liv: "
Problemet är när pickupen spelar av skivan så bromsas skivan av pickupen, mer i starkt utstyrda partier än i svagt."
Och hur mycket hör man av det?
Det finns så mycket fjanterier inom HiEnd-världen att jag inte vet vart jag ska ta vägen!
Undrar om nån egentligen gillar musik?
MVH/Roger
Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 19:04:59
av stenD
Svalander är ju (ö)känd. Han sålde väl speciella klämmor att sätta runt vattenledningsrören i köket tex
När någon börjar bladdra om "sioså låter mycket bättre", så brukar jag fråga om ulf lundell sjunger bättre genom den apparaten
Ingen har sagt "ja" än

Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 19:13:33
av hsd
rogerk8 skrev:hsd skrev:
beror på att mellanhjulet rör sig lite, går inte i exakt samma spår , och en extra lagring påverkar också
remdrift ger stabilare/jämnare gång samt mindre rumble, motorljud som tas upp av pickupen och förstärks ut i högtalarna, eftersom den mjuka remmen dämpar vibrationerna
övergången till remdrift var nödvändigt då pickuperna blev bättre/känsligare
stabilaste och störningsfrias är Direktdriften
här är lite mer info:
https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... rektdrift/
Läste Svalanders artikel om Mellanhjusdrift/Remdrift/Direktdrift.
I samband med remdrift lyckades jag få höra bland det mest dumma i hela mitt liv: "
Problemet är när pickupen spelar av skivan så bromsas skivan av pickupen, mer i starkt utstyrda partier än i svagt."
Och hur mycket hör man av det?
Det finns så mycket fjanterier inom HiEnd-världen att jag inte vet vart jag ska ta vägen!
Undrar om nån egentligen gillar musik?
MVH/Roger
jooråå
nog gillar jag musik, tror jag ska gå ner å lägga på en vinyl på min Ariston Audio RD40

Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 19:29:00
av Spisblinkaren
Fin pjäs!
Jag ser att den har rak tonarm, det har min Thorens TD320 MkII också.
Men där slutar nog likheterna
MVH/Roger
Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 19:34:16
av hsd
jag har en s-formad arm, ädelstensupphängd....
däremot har jag en Thorenspelare med rak arm undanlagd i ett skåp

Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 19:47:57
av Spisblinkaren
Har du byggt om den då alltså?
För s-formad arm stämmer inte med dom bilderna jag hittade på nätet.
MVH/Roger
PS
Thorens är mekaniska underverk, trissan i min spelare är t.ex konvex dvs som gjort för att remmen ska ramla av tycker amatören jag, men icke då, den rullar på (så länge man spelar på den ofta, gör man det inte så har TeleHå lärt mig att gummit spricker, torkar ut och åldras).
Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 20:45:31
av hsd
De såldes med och utan arm
Men den jag har har jag inte köpt som ny ,som kurosa så är det manuell, lyfta och peta på remmen, varvtalsväljare.
Thorens och andra har bubblan på drivaxeltrissan just för att centrea den flata remmen
.
Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 21:00:04
av rvl
rogerk8 skrev:som gjort för att remmen ska ramla av tycker amatören jag
Gör en lätt konkav remskiva ...om du vill garantera att remmen trillar av. Konvext är självcentrerande, fastän det kanske inte "känns" så vid första anblicken. (Kilrem blir en annan historia.)
Citat ur
wikipedia:
Because flat belts tend to climb towards the higher side of the pulley, pulleys were made with a slightly convex or "crowned" surface (rather than flat) to allow the belt to self-center as it runs.
Edit: jo ett konvext hade blivit konkavt i farten, rättat.
Re: Skivspelarbygge
Postat: 7 augusti 2016, 21:41:57
av Spisblinkaren
rvl skrev:rogerk8 skrev:som gjort för att remmen ska ramla av tycker amatören jag
Gör en lätt konkav remskiva ...om du vill garantera att remmen trillar av.
Konkavt är självcentrerande, fastän det kanske inte "känns" så vid första anblicken. (Kilrem blir en annan historia.)
Konvext, menar du nog i din argumantation.
Citat ur
wikipedia:
Because flat belts tend to climb towards the higher side of the pulley, pulleys were made with a slightly convex or "crowned" surface (rather than flat) to allow the belt to self-center as it runs.
Intressant!
Min tanke är helt klart kilrem
Dvs en form av konkav drivning för konvex drivning förstår jag mig inte på trots ditt fina Wiki-citat.
MVH/Roger