PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det är olika text på de där två skyltarna "digital equipment international ltd. galway ireland" vs "digital equipment corporastion - maynard, massachusetts".

Jag har ett sådant där lågt rack till den ena PDP-11/34:an som vi har. Till den andra är det ett högt rack som 8a nu bor i, mest för att det var i mycket bättre skick.

Faktum är att min 8/L har "reading/england" på fronten istället för "maynard, massachusetts" som man oftast ser på dessa.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

reading/england - writing/ireland? :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Finns det någon bra dokumentation där man kan se de olika delarna som ingår i ett rack, en mer skruv och mutterbok?

Jag funderar på hur delarna som man använder för att skruva ihop rack med varandra ser ut. Jag skulle behöva sådana bitar på lite sikt. Troligen också grå racksidor...

Jag ställde frågan om rack headers på cc-tech. Passade också på och fråga hur man kopierar en hel diskpacke. Får se om det blir några intressanta svar.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

hum. känns som att jag sett det i någon manual någonstanns.

Annars kan jag ju titta på hur Magica (Updates 11/70) är ihopskruvad. Och ta några bilder såklart.

Edit: I den här tråden föreslås att man bara tar bort sidorna och dra igenom en bult i lämpligt hål. Men det man vill ha tag på är en grå list som gör att det ser snyggt ut:

http://www.classiccmp.org/pipermail/cct ... 25864.html
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet inte om jag sett det någonstans (i dokumentationen), däremot har jag sett skisser av racken i någon manual. Men jag inser nu att jag borde veta hur det ser ut. Jag har rivit ett dubbelt rack en gång (för över 10år sedan), fast det var ett sådant lågt som man kan se på bilden från Dalby. Det som står bortanför PDP-9:an. De bitarna finns ju kvar, frågan är om det är samma bitar? Om det är en list så borde den vara lika lång som racket är högt. Bitarna ligger dock i museet, 15 mil bort. Det är ganska opraktiskt att ha förrådet så långt hemifrån.
bqt

Inlägg av bqt »

Jag vet att det finns ritningar som innehåller skruvar, muttar, skenor och annat skrot. Men jag har inga direkta referenser i huvudet.

Men jag vet att det finns flera olika lösningar som använts genom åren. Dom jag kommer ihåg på rak arm är att på fullhöjs 19" kab (tänk 11/70 och liknande), som man hittar på elvor, och lite modernare åttor, så är det en list fram och bak, som man sätter mellan kabinetten, och som skruven går igenom, som håller ihop de båda kabinetten. Denna list skiljer sig fram och bak, då listen fram är fasad så att man ska kunna ha biten som sitter högst upp på plats. Baklisten är rak hela vägen från botten till topp.
Jag tror denna list även gjorts i plast, men kanske kommer ihåg det fel.
Pontus - Magica har inte dessa lister ditsatta. Vi har varit för lata för det. Men dom borde finnas i något förråd.

På halvhöjdskab (tänk 11/24 eller VAX-11/750) så har man en ram, som man hänger på sidan av det ena kabinettet, och sedan "skjuter" på det andra kabinettet.

På lite äldre kab av 3/4 höjd (tänk DEC-20) har jag för mig att det är separata lister för fram, bak, och topp.

Lite lite nyare kab av 3/4 höjs (t.ex. VAX-86x0) så är det en ram av samma stil som på halvhöjdskab.

På gamla fullhöjdskab kommer jag inte ihåg hur det är, men jag har för mig att dom har någon annan variant. Kanske någon form av lister...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Intressant.

Jag har kanske fått napp efter att ha fiskat efter en rack header på cc-tech listan. Vi får se.

Undertiden så bestämde jag mig för att kolla lite på AD-omvandlaren. Tydligen så är det 16 kananaler och 10 bitas upplösning. Det finns tydligen två testprogram ett som testar den digitala delen och ett som testar allt. Till den senare verkan man behöva en testkabel så kan man koppla ihop den med VC8E som signalgenerator. Den kabeln har inte jag. Jag rengjorde kortet en aning och stoppade i det i datorn. Körde kogiktestprogrammet, vilket fungerade på första försöket! Nu ska jag bara koppla in någon analog signal så jag kan testa resten.

Bild

Sen hittade jag VC8E korten (det är två kort som utgör grafikkortet till XY skärmen) och kikade lite på dem. Insåg att korten ville ha +15V och -15V matning in på kortet på en speciell kontakt. Spänningarna är märkta +15V HQ och -15V HQ (jag gissar High Quality). Jag insåg då vad nätaggregatet som som sitter monterad på en plåt ska vara till! Nu har nätaggregatet och plåten stått vid dörren på väg till tippen för att jag trodde det hörde till specialelektroniken som satt i maskinen. Jag hade tänkt slänga den för den såg så risig och rostigt ut. Men har inte haft hjärta till det...
Bild

Så jag lyfte upp det på labbänken för test. Fyra trådar till varje spänning luktar "remote sense", jag kopplade ihop dem och matade med 230V. Det fungerade nästan, +15V fint, lite hög, den mätte 15,5V. -15V däremot mätte -30V vilket tyder på att det är kortslutning i regulatorn eller att något i återkopplingen är trasigt. Jag hoppas att detta nätaggregatet gått sönder nu av många år av fukt och inte under drift för då har det nog tagit med sig bitar av VC8E i fallet.
Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

-30V istället för -15V är lite saftigt, men med lite tur så kan väl analog elektronik ha överlevt även det. Det beror givetvis på vad det är för analoga kretsar, hälsar Captain Obvious lite här från läktaren :wink:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Ja, lite folk på läktaren är kul. Glada tillrop gör ju att det känns lönt att uppdatera tråden. Sen har det visat sig att tråden är en bra referens när minnet sviker.

Gav mig på nätaggregatet igen. Det är två identiska kanaler och den ena fungerade ju så jag tänkte att det var en smal sak att kors-mäta. Först fick jag för mig att mäta alla halvledare, så jag lödde bort alla transistorer. Det gick lätt för jag har ju skaffat en avlödningsstation. Tänkt var jag har saknat den utan att veta om det.

För att komma åt en av transistorerna var jag tvungen att löda bort en av elektrolytkondensatorerna och hittade detta. Torrt gummi med ett hål i där det läckt. Jag bytte båda.

Bild

Kortet till nätdelen. Alla halvledarna hade mätt korrekt, slog på spänningen och fortsatte mäta. Hittade en zenerdiod som jag hade missat. Mätte 5,6V över den ena och 26V över den andra. Skumt.

Bild

Lödde bort den och mätte den. Det var oändligt motstånd åt båda hållen, problemet löst! Nu ska jag bara leta upp en ny. Tror att det eventuellt kan finnas någon i lådorna. Jag undrar lite varför den var trasig?
Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Hittade två zenerdioder hemma. En på 200V och en på 7,2V. Jag tog den på 7,2V och värmde på den lite temporärt, slog igång nätaggregatet och mätte. Nu fick jag inte -30V ut utan ~18V. Så jag testade att justera spänningen med potentiometern och den gick att få som lägst 14,5V. Jag ställde in 15V vid 100Ohms last.

Mätte lite

15,010V @ 150mA last. ~10mV rippel.
15,005V @ 900mA last. ~10mV rippel.

Verkar vara ett rätt hyggligt nätaggregat. Nu ska det få lite rengöring och rostiga skruvar utbytta (eländiga tumgängade saker som jag råkat köpa på mig). Mer bilder kommer då.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Snyggt jobb! :)
Riktigt kul att följa den här tråden. Även fast jag inte skriver så mycket så lusläses den! :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

anders_bzn skrev:Ja, lite folk på läktaren är kul. Glada tillrop gör ju att det känns lönt att uppdatera tråden. Sen har det visat sig att tråden är en bra referens när minnet sviker.
Tråden uppskattas absolut! :tumupp:

[quote="anders_bzn"Kortet till nätdelen. Alla halvledarna hade mätt korrekt, slog på spänningen och fortsatte mäta. Hittade en zenerdiod som jag hade missat. Mätte 5,6V över den ena och 26V över den andra. Skumt.

Bild[/quote]

Här är det nästan lite svårt att se vad som är halvledare, trimpottar eller rekvisita till Queens Radio GaGa :wink:

[quote="anders_bzn"Lödde bort den och mätte den. Det var oändligt motstånd åt båda hållen, problemet löst! Nu ska jag bara leta upp en ny. Tror att det eventuellt kan finnas någon i lådorna. Jag undrar lite varför den var trasig?[/quote]

Klura på var en eventuellt intermittent kortslutning eller ett intermittent avbrott skulle kunna tänkas leda till att ge överström.

Fast du verkar ju allmänt ha drabbats av "röta" i en del komponenter om jag minns rätt. (Jag blandar ihop er som pysslar med PDP8, ni är väl minst två stycken här på forumet).

Det är ju givetvis många fler komponenter i en sånhär dator än i t.ex. samtida hemelektronik, och hemelektronik blir väl ofta kastad om det blir något fel på den, men ändå förvånas jag över att det är så många fel. Var det sämre kvalitet på digitala IC än övrig elektronik, och var konstruktionerna sämre på vissa sätt på grund av att Digital inte lär ha haft den erfarenhet som hemelektroniktillverkare fått av enorma produktionsserier (där typ alla fel som kan uppstå torde också ha uppstått)? Eller är det mest att burkarna har stått i för dålig miljö?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Denna datorn har inte varit lika trasig som 8/L som du nog tänker på. Den hade å andra sidan varit blötare eftersom metallen var betydligt rostigare. Jag ska titta efter i lådan med bytta kretsar med det är nog bara 10st eller där omkring. I 8/L bytte jag ju nästan 30% av alla IC. Plus dioder och transistorer.

Dessa båda kommer från samma ställe, men denna är fräschare.

Nu till dagens gärning, två bilder på det ihopskruvade nätaggregatet, monterat på plåten som skall skruvas fast i racket.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det är rätt otroligt hur långt datorer har kommit i utveckligen..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, jag trodde du skulle byta till rätt zenerdiod innan du skruvar ihop & co?

Eller är du sådär ordentlig att du skruvar ihop saker som väntar på att få jobb utförda, för att det inte ska vara fullt med isärskruvade grejer med lösa skruvar (som kommer bort) överallt? Det borde jag kanske prova på nån gång :wink:
Skriv svar