PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Glenn »

Otroligt att du orkar hålla på, men kul att läsa :)

F.ö, när vi flyttade på jobbet i somras och då hittade vi gamla backuper, på sådana där RL01/02-cvarts, i DEC originalkartonger.. tror det var fyra stycken, prydligt märkta med backupdatum nån gång på 80-talet.. det sved ju i hjärtat att skicka dom på destruktion.. :/
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det värsta jag varit med om för att inte ta med känslig information var när vi hämtade två PDP-11/35:or i Stockholm. I en RL02:a var det en diskpacke laddad. När vi slog på strömmen för att ladda ur och plocka ut diskpacken rök det till. Så vi fick plocka ur skivan ändå. Problemet var att läsarmarna var instuckna i diskpacken och en ivrig kompis tog ett stadigt tag om handtaget och drog. Den diskpacken gick nog aldrig att läsa igen, vilket inge gjorde något. Men driven kommer nog aldrig heller läsa några diskar. Inte med två brutna läsarmar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag funderar på den korrekta benämningen på skylten som sitter i toppen på alla DEC-rack är. På engelska alltså. Kan man kalla den "DEC cabinet top panel"?

Jag har googlat och läst manualer utan att ha hittat något bra. Jag skulle gärna hitta hur en sådan ska se ut om den hör till en PDP-8a. Jag skulle dessutom vilja få tag i/köpa en sådan.

Bild

Jag har fortfarande inte lyft in CPU:n i racket ännu. Jag funderar lite på vad som ska lagas här näst.

Jag har kvar:
- Flyttals processorn
- VC8, XY grafikkortet
- Realtime lab clock.
- AD omvandlare

Själv är jag sugen på XY grafikkortet, men har fortfarande ingen bra skärm.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kan det möjligtvis vara så att det inte fanns någon sådan rackpanel för 8a?

Hur var det, är XY-kortet ett vektorkort?

Det har väl diskuterats förut, men i nödfall funkar väl ett oscilloskop som xy-skärm? En del (men absolut inte alla) oscilloskop brukar ha en "Z"-ingång för att slå av/på elektronstrålen, det lär väl XY-kortet vilja ha.
bqt

Inlägg av bqt »

MattisLind skrev:
Sen den eviga frågan (på cctech) är DEC8881 ekvivalent med SN7439. Vad tror ni, jag tror det är samma sak. Denna sitter på kontrollerkortet.
Visst är det så att de är identiska. Sedan är det vissa som påstår att det är en specialselektion som märks DEC8881. Det tror jag inte riktigt på. DEC har nog bara valt att namnge dem DEC för att skapa ett standardsortiment av komponenter att använda. Tror inte DEC skulle kosta på sig specialselektioner.

Ursprungligen är det ju Signetics N8881 som kom i deras 8000-serie av TTL kretsar (fajten mellan om det skulle heta SN74xx, F96xx/F93 eller DM8xxx eller N8xxx, beroende på tillverkare. TI vann). Sedan gjorde TI N8881 och döpte den till 7439. Det är vad jag tror.
Funktionsmässigt är de ju samma. Så man kan ersätta den ena med den andra ur den synvinkeln.
Jag vill minnas att jag läst att fanout och timing inte är samma. 8881 ska kunna driva mycket mer, men hur många idag kör med en Unibus på 10 meter? (Eller Omnibus för den delen.)
Så i praktiken är det nog inga problem att använda 7439 istället för 8881.
bqt

Inlägg av bqt »

anders_bzn skrev:Kapaciteten är 256kbytes eller 128kword (12bit words). IBM 3740 format. FM kodning. Man tappat alltså 1/3 av kapaciteten om man kör med 12bitars ord.

Man kan inte formatera disketterna själv (vad jag vet).
Kapaciteten om man använder RX01 på en PDP8 är antigen 128 Kord, som du skriver, eller så kan man köra driven i 8-bitars format, och då får du ju ut hela 256 Kbyte. Men då måste du tänka och packa data själv också. Det finns device drivers för OS/8 för att köra RX01 i 8-bitars format, varpå man får in mer på dom.

Jag har aldrig heller sett någon utrustning som lågnivåformatterar RX01. RX01 är standard IBM enkel densitet, och är i princip det första formatet som kom för floppy. Alla 8" var från början preformatterade så. Sedan gjorde IBM dubbel-densitets floppisar, som en RX01 inte kan använda. Också dom var preformatterade.

Notera att RX02 i princip har samma format som RX01 för denna diskussion. DEC hade en väldigt egen lösning på dubbel densitet för 8" floppy, där block-headern alltid är i enkel densitet, och sedan växlade man till dubbel densitet bara för själva datainnehållet i diskblocket. Det innebär också att man i princip kan välja densitet individuellt för varje block på en RX02. Och är också varför en RX02 kan läsa/skriva RX01 utan problem.
bqt

Inlägg av bqt »

MiaM skrev:Kan det möjligtvis vara så att det inte fanns någon sådan rackpanel för 8a?

Hur var det, är XY-kortet ett vektorkort?

Det har väl diskuterats förut, men i nödfall funkar väl ett oscilloskop som xy-skärm? En del (men absolut inte alla) oscilloskop brukar ha en "Z"-ingång för att slå av/på elektronstrålen, det lär väl XY-kortet vilja ha.
Jo, det finns ett par varianter av topp-panel för PDP-8. Jag har två olika. Men dom säger bara PDP-8, inget mer modell-specifikt. En av plåt och en av plast.
Den i plåt är gul/orange, och den i plast är gul/brun (ungefär). Matchar färgsättningen på åttor helt enkelt.
Har även ett par paneler utan text i samma färg, för att kunna få en hel kabinettrad att se prydlig ut.

XY-kortet är vektor, ja. Ett oscilloskop borde kunna gå att använda med lite kreativitet.
MattisLind
Kontakt:

Inlägg av MattisLind »

bqt skrev: Funktionsmässigt är de ju samma. Så man kan ersätta den ena med den andra ur den synvinkeln.
Jag vill minnas att jag läst att fanout och timing inte är samma. 8881 ska kunna driva mycket mer, men hur många idag kör med en Unibus på 10 meter? (Eller Omnibus för den delen.)
Så i praktiken är det nog inga problem att använda 7439 istället för 8881.
Du tänker på 7401. Samma funktion och pinout men annat driv. 7439 och N8881 ÄR samma chip hävdar jag. Om sedan DEC8881 är identisk med N8881 kan jag inte svara helt klart på. Men min uppfattning är att även dessa är identiska.
bqt

Inlägg av bqt »

MattisLind skrev:Du tänker på 7401. Samma funktion och pinout men annat driv. 7439 och N8881 ÄR samma chip hävdar jag. Om sedan DEC8881 är identisk med N8881 kan jag inte svara helt klart på. Men min uppfattning är att även dessa är identiska.
Hmm. Du har nog rätt. Jag ska vara tyst. :)
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

anders_bzn skrev:
Jag har kvar:
- Flyttals processorn
Apropå diskussionen i en annan tråd om flyttal och IEEE 754, vet du vad det är för format på flyttalen?

Vi hade ett halvdussin pdp-8/a i en ståtlig rad på ett av mina mitt första jobb men dessa saknade nog flyttalsprocessorer.
bqt

Inlägg av bqt »

Format på flyttalen in en FPP8A? Det är dokumenterat i manualerna. Jag (eller andra här) kan rota upp det om det behövs.
Men i stort sett så är det 12 bitar exponent följt av 24 (eller 60) bitars mantissa.
Båda talen är signed, 2-komplement. Det finns ingen gömd första etta heller, utan talet skiftas bara så att alla inledande nollor är borta.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Nej, jag var bara nyfiken. Multiplar av 12-bitar är väl logiskt. Knappast IEEE 754 alltså.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Andra format som var lite av de-facto standards var de som VAX arkitekturen används.
Det var långt innan några IEEE format var definierade.
http://nssdc.gsfc.nasa.gov/nssdc/format ... gPoint.htm

Här är en annan bra sammanfattning över olika FP format, inkl olika PDP och IEEE format:
http://www.quadibloc.com/comp/cp0201.htm.

"The current standard floating-point representation used in today's microcomputers, as
specified by the IEEE 754 standard, is based on that of the PDP-11". Där ser man... :-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

bqt skrev: Jo, det finns ett par varianter av topp-panel för PDP-8. Jag har två olika. Men dom säger bara PDP-8, inget mer modell-specifikt. En av plåt och en av plast.
Den i plåt är gul/orange, och den i plast är gul/brun (ungefär). Matchar färgsättningen på åttor helt enkelt.
Har även ett par paneler utan text i samma färg, för att kunna få en hel kabinettrad att se prydlig ut.

XY-kortet är vektor, ja. Ett oscilloskop borde kunna gå att använda med lite kreativitet.
Jag hade en brun-organge som jag bytte bort till pbgp, tror det stod 8e på den. Eller hur var det med det Pontus?

Du har inga bilder på dina?

Jag att sett bilder på lab-8e, Nuclear data, varianten som satt på 8L/8I.

Så letar man halva internet runt efter bilder så hittar man dem på sin egen disk, dessutom så kan man se dem i min andra PDP-8 tråd. Först en 8I från tekniska museumet i Zagreb.
Bild

Sen en bild på den PDP8/E som panelen som Pontus nu har troligen suttit på. Tyvärr är upplösningen så dålig att man inte kan se vad som står på den. Jag fick bilden av Rulle som jag fick 8a och 8L av. Denna skulle jag fått men den var försvunnen... Det enda som fans kvar var panelen och en omnibus-expansionslåda som jag har.
Bild
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Man brukar kalla dom för "rack headers". Med den söktermen hittar jag en tredje variant som satt på halvhöjdsracken.

http://www.ebay.ca/itm/Nice-Old-Vintage ... 1109734946

Mattis har ett sådant rack:Bild
anders_bzn skrev:Jag hade en brun-organge som jag bytte bort till pbgp, tror det stod 8e på den. Eller hur var det med det Pontus?
Japp, här ser man att ramen är av plast medans själva skylten är metall.
Bild
Jag var ju tvungen att fota några andra också lite snabbt:
Bild
Det fanns måånga varianter, ser ni skillnaden på de här två?
Bild
anders_bzn skrev:Sen en bild på den PDP8/E som panelen som Pontus nu har troligen suttit på. Tyvärr är upplösningen så dålig att man inte kan se vad som står på den. Jag fick bilden av Rulle som jag fick 8a och 8L av. Denna skulle jag fått men den var försvunnen... Det enda som fans kvar var panelen och en omnibus-expansionslåda som jag har.
Bild
Kul att se!

Jag måste varna för att plasten i ramarna har inte åldrats jätte bra, det är lätt att spräcka plasten genom att dra åt skruvarna för hårt. Det är två stycken på ovansidan som håller dom på plats.
Skriv svar