Fagges CNC-bygge...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Oki.
Jag kör enbart med HM-fräsar. & jag vet inte hur många 2skärsfräsar jag har knäckt på bara ett par sekunder trots överflöd av skärvätska, tills jag fick prova Belins enskärsfräsarna som är som natt & dag!.
Dessa är ju även special vinklade för att på snabbast möjliga sätt leda ut spånen & kasta väck den utan att det stockar sig!.
Att bryta av ett skär är nog inte ett höjdaralternativ vid 22000rpm :wink:
Kim

Inlägg av Kim »

www.alfatool.se har de en heldel fräsar i hm. Jag användermig av deras sortiment.

Vad kyler du med? T-sprit är väldigt bra i aluminium.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jag var faktist med om detta på farsans CNC för någon vecka sedan. Det går så jävla fort när den bryts att man hinner inte reagera. Han kom även hem en dag förra året med att ha fått en bit av fräsen i ögat. Så leksaker är det direkt inte.. :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"Vad kyler du med? T-sprit är väldigt bra i aluminium."

Det pratas om vad som används från sidan 19 och framåt, och vad som i slutet kommer att användas i stället.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Små uppdateringar bara
Jag gjorde en polertrissa, så att fräsen kan gå fram & tillbaka & polera upp plexiglas kanter, i stället för att själv sitta med en trasa & Autosol & gnida tills fingrarna blöder. :wink:

Sedan så har jag nog underskattat fräsen en aning, men det gick ju alldeles utmärkt att fräsa i 10mm aluminium av kvalitén 4212.
Det finns dock ett problem med att ha alun fastspänd i skruvstycket, vilket tvingar mig att använda den förlängda fräsmotor hållaren som ser till att fräsmotorn kommer 18cm utanför själva Z-fästet. Detta blir ju en rejäl hävarm som förstärker upp svikten i maskinen & där av så blir feltoleransen 0,5mm.
Så ska man harva i sådant material så får man nog se till att skruva fast materialet i arbetsbordet, så att man kan använda den korta fräsmotor hållaren.
Och så en tavelgravyr till halvsyrrans ungar, där plexisocklarna är polerade med maskinen :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Fagge 29 mars 2006, 10:18:22, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

haha läcker! :tumupp:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vad är det där på bilden i mitten, polermoj ?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Vet inte riktigt hur många gånger jag sagt det i denna tråd, men: Din fräs är verkligen sjukligt cool! Lätt årtiondets bygge på detta forum! (Eller har jag glömt nåt? :))
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

jack skrev:Vet inte riktigt hur många gånger jag sagt det i denna tråd, men: Din fräs är verkligen sjukligt cool! Lätt årtiondets bygge på detta forum! (Eller har jag glömt nåt? :))
Japp det har du, de är att du kommer säga det igen ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Trevligt att det fungerade bra med 10mm Alu :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

10 mm Alu - äntligen någon som kan göra lite kraftigare grejer. Synd att du inte testade detta tidigare. Det skulle ha varit perfekt till ramarna i mina transformatorkåpor.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

En pytteliten uppdatering men ack så användbar & ovärderlig!. :)
En Aluminium puck som är exakt 10mm tjock & som är kopplad till Mach3 & fungerar som en ytavkännare. Denna pucken kastas fram på materialet som ska fräsas & sedan trycker man på en knapp & då stegars Z-axlen ner sakta sakta tills att den precis nuddar fräsen & vipps så programmerar Mach in det aktuella materialets nollpunkt & sen är det bara att köra igång.

Tidigare fick man ju stega ner Z-axlen för hand tills att man såg att precis fräsen nuddade materialet, men ögonmåttet i det här fallet är ju inte det bästa verktyget precis & repeter nogranheten ska vi inte bara tala om.

Dom andra 2 bilderna är en prototyp på en specialdesignad kylfläns som Meduza här på forumet ska använda till ett kommande bygge som vi snart ska få se mer av :)

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Satt och fundera på en sådan till min cnc också men ja tänkte mig med en switch, en fin brytare men hittar ingen lämplig på elfa.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Vad har du för elektronik till din "puck" ? Kopplad direkt till parallellporten ?

/Johan
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tror att man kan koppla den till en "limit"-switch helt enkelt...
Skriv svar