Sida 23 av 23
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 11 april 2025, 12:04:40
av DennisCA
Nä man använder stål som offeranod och delen som katod i en elektrolytlösnng (krystallsoda + vatten i mitt fall). Det får rost och smuts att lossa, även målfärg.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 11 april 2025, 17:59:33
av MiaM
Glenn skrev: ↑11 april 2025, 07:52:47Prins Valiant skrev: ↑10 april 2025, 09:03:32Behöver man skydda bärarmarna bättre än på
en nyare bil med gott rostskydd. På med en bra svart färg, därefter underedsmassa typ Dinol, av samma sega typ som man använder på tröskellådorna.
Vilken bil skulle det vara ? nyare bilar har ju generellt uselt rostskydd.
Och bärarmar rostar ju alltid om dom är i stål, men dom brukar vara så kraftiga att det sällan blir nedslag.
Vet inte vilka bilar Prins Valiant avser, men om vi med "nyare" avser bilar som är nyare än trådens Saab 900, så drar jag åter upp igen mina Volvo. De verkar otroligt nog nästan inte rosta alls, trots att jag vinterkört flera av dem. Dock verkar det som att Volvo ändrade detaljer mellan 850 och V70/S70/C70. Min 850 som jag köpte som reservdelsbil har rost på ställen som "70-bilarna" verkar undgå, t.ex. lågt ner baktill på framskärmarna och liknande.
Det verkar som att hela bilbranschen, eller iaf ett antal tillverkare i Europa, insåg att när japanerna lyckats ta sig ifrån ryktet om att vara rostburkar så stod de europeiska bilarna på tur att klassas som rostburkar. Därför lär de ha bättrat på rostskyddet markant.
Jämför hur bilar ser ut idag v.s. hur de såg ut förr när man såg sig omkring. Alla som upplevt 90-talet eller tidigare minns säkert, efter att tänka efter en del, de enorma mängderna bilar från 70-80-talet med rost här och var, och de än äldre bilarna var ännu sämre. Och eftersom Volvo var så vanliga i Sverige så var de rostiga Volvobilarna nog vad många minns.
DennisCA skrev: ↑11 april 2025, 09:07:27Blästermedian har blivit fuktig också...
Kan man torka blästermedian i ugn? Som jämförelse så kan man torka kattsand i ugn. Rekommenderas såklart inte om den används till kattlåda, men däremot lär det fungera utmärkt om man använder rätt sorts kattsand för att suga upp fukt från luften, typ t.ex. för att undvika fukt/kondens på kameror och liknande.
Man kanske inte ska torka blästermedian i en ugn som man sen kör mat i. Men däremot kanske man kan lägga blästermedian i nåt kärl och ställa på grillen utomhus?
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 11 april 2025, 20:40:31
av Glenn
MiaM skrev: ↑11 april 2025, 17:59:33Vet inte vilka bilar Prins Valiant avser, men om vi med "nyare" avser bilar som är nyare än trådens Saab 900, så drar jag åter upp igen mina Volvo. De verkar otroligt nog nästan inte rosta alls, trots att jag vinterkört flera av dem. Dock verkar det som att Volvo ändrade detaljer mellan 850 och V70/S70/C70. Min 850 som jag köpte som reservdelsbil har rost på ställen som "70-bilarna" verkar undgå, t.ex. lågt ner baktill på framskärmarna och liknande.
Det verkar som att hela bilbranschen, eller iaf ett antal tillverkare i Europa, insåg att när japanerna lyckats ta sig ifrån ryktet om att vara rostburkar så stod de europeiska bilarna på tur att klassas som rostburkar. Därför lär de ha bättrat på rostskyddet markant.
Det VAR så, men på nyare bilar än så har man minskat rejält på rostskyddet igen.
Volvo VAR bra på rostskydd, men för tja, 5 ? år sen la man ner hela rostskyddsdelen och skickar bilen utane xtra rostskydd, varvid dom är rostburkar.
varför ? Mest för att spara pengar, men även en del missriktad miljölagstiftning.
Jämför hur bilar ser ut idag v.s. hur de såg ut förr när man såg sig omkring. Alla som upplevt 90-talet eller tidigare minns säkert, efter att tänka efter en del, de enorma mängderna bilar från 70-80-talet med rost här och var, och de än äldre bilarna var ännu sämre. Och eftersom Volvo var så vanliga i Sverige så var de rostiga Volvobilarna nog vad många minns.
jag ser bilar som är mindre än 10 år gamal som är helt sönderrostade, exempelvis bakluckor på VAG-bilar, men den stora chocken kommer att komma när dagens bilar blir 10+ år.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 12 april 2025, 05:59:33
av MiaM
Man kanske skulle sätta i system att köpa 90-talsbilar som kostar nästan ingenting och antingen har bra drivlina eller är rostfria, och långtidsparkera för att korsbefrukta och sälja med vinst om 10-20 år?
Hur mycket stryk tar den övre bilen om man ställer bilar ovanpå varandra? Tänker att man tar rostiga bilar med bra drivlina och ställer direkt på marken, med klossar under så att typ oljetråget inte rostar sönder, och sen ställer man en rostfri bil med kass drivlina ovanpå, för att spara plats

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 12 april 2025, 13:59:43
av DennisCA
Ja fy fan motivationen på botten just nu. Kämpat hela dan med blästerskåpet, det bara jävlas. Har igång det i normal funktion dvs det suger sand från botten men det sätter igen också verkar det som från vattnet i kompressorn då den går igång. Jag har torr media till den som stått inomhus.
Och den rostfria behållare jag hade så passade inte länkarmen i så den kan ändå inte fosfateras. Så vad jag gör nu är jag lägger bromsoksfärg på skiten... Den andra länkarmen kommer jag inte ge mig på.
Det är så tråkigt att arbeta med undermålig utrustning.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 12 april 2025, 14:06:29
av Glenn
Jag tycker bromsoksfärg är överskattad, känns som det rostar under ochs en trillar den av.
Jag hade nog lagt på tvåkomponent epoxygrund och sen lackat med tvåkomponents färg.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 12 april 2025, 14:08:48
av DennisCA
Jag ska lägga det och sen tröskelskyddsmassa. Tror det duger då den sommarkörs endast. Tanken är nog att jag eventuellt ska få de här grejerna fixade men jag inser det blir inte denna säsong. Mest är det ju pengar som stoppar.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 12 april 2025, 16:23:57
av DennisCA
Oj nej, Kändes lite kexigt här och skruvmejseln gick igenom. Nu blir det drivaxeln ut och svetsa.
Fästena fick lite färg också.
Länkarmen med tröskelmassa
Tidigare idag passade jag på att ställa in växelspaken också då jag har ut styrväxeln och krängningshämmaren.
Ska vara en 5mm rundstång här med växeln i trean.
Ovh en 6mm i bilen för att fixera växelspaken. Sen spänner man muttern igen.

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 18 april 2025, 18:39:47
av DennisCA
Detta var några fula svetsar, men jag skyller lite på svetsen, jag tror faktiskt den har nånting på gång med nån likriktardiod. Ska slipas men jag tror det håller, bara att täcka in med primer, dinitrol och massa.

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 21 april 2025, 19:14:51
av DennisCA
Nå äntligen det börjar gå åt andra hållet. Delarna börjar åka ihop igen. Båda nedre länkarmarna fick sig en liten behandling. Jag har inte fotat för det är så svårt att få till det men servopumpen åkte in igen idag också.
Drivaxeln på högersida är tillbaka också, litiumfett blandat med motorolja använde jag då. Jag hade även isär drivknuten och rengjorde den, bytte damask och fettade om den. Målade även om drivaxeln.
Fick åtminstone utnyttja biltema verktyget jag köpte här, köpte det till Volvon som behövde ny damask men klämringarna passade inte som kom med så där fick jag nyttja slangklämmor istället.
Jag fick även ikväll in styrväxeln igen men saknar foto på det. Sitter nu bara löst än, de där jävla buntbanden som kom med de nya damaskerna lossnade båda vid installationen också. Ska köpas klämringar istället.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 22 april 2025, 02:52:33
av MiaM
Lika bra att riva drivaxlarna på alla bilar samtidigt eller?
Ja, nu när jag ser bilden på klämman på denna damask så är jag 99,9999% säker på att det är sån klämma som följer med damask köpt på Volvo. Jag tror att jag först använde verktyget som ska vara till dessa, och sen använde jag nog nån annan slags våld på den där slangklämman, kanske.

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Postat: 27 april 2025, 09:04:56
av DennisCA
I lördags installerade jag de nedre länkarmarna och nya fjädringen. Börjar snart va redo! Fått två nya däck också monterade och balanserade, Michelin Primacy 4.
Jag behövde installera stötdämparen på vänster sida först, lite skjutit på det, installationen såg ut att bli så otrevlig. Och det var det också, inget rum alls. Tog bort expansionstanken för att slippa bättre åt och stötte på rost. Slipade bort det värsta, sen på med rå linolja. Jag låter linoljan dra in sedan kladdar jag på tjockare rostskydd.
Jag var tvungen att köpa ett set med "kråkfötter", sen tillverkade jag ett eget verktyg, fräste ut ett spår med en 6mm fräs bara. Jag höll fast muttern med en kråkfot och roterade det hemgjorda verktyget med hjälp av låstänger.
Föreställ ett par låstänger på rundstången och så såg det ut då jag skruvade fast stötdämparen.
Att få tillbaka länkarmarna var lite jobbigt, speciellt p.g.a. krängningshämmaren som jag hade installerat tidigare. Jag måste lossa den igen totalt, även styrväxeln måste jag lossa för att få tillräckligt med flex i allting. Så efter jag hade dit båda länkarmarna och bussningarna fast på länkarmarna, kunde jag installera fästena längre in på nytt. Det var inte super jobbigt, men det visar saker behöver komma ihop i en viss ordning här för att det ska fungera och det står inte i service manualen. Kanske det går med rätt verktyg att sätta ihop allt i en annan ordning förstås.
Och just då allt börjar se bra bra ut så upptäcker jag ett hål på vänster damask... Det är förmodligen krängningshämmaren som skavde ett hål i den då jag försökte installera länkarmarna med krängningshämmaren färdigt monterad först.
Suck, det gick väl för bra där så lite Karma måste komma in och väga upp det.