Sida 22 av 85
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 5 mars 2013, 21:53:24
av gunne
Absolut! Kom förbi när du vill så kan vi ju snacka lite laser oxå... Ring innan bara å kolla att jag är där: 070-7191318.
Hittade
denna bruksanvisning till en annan kamin. Enligt den är "Ett skorstensdrag på minst 12 och max 20 Pa vid en värmeproduktion av 11,2 kW ... förutsättning för en störningsfri drift.". Sen har den följande data:
Rökgasflöde vid märkeffekt: 12,6 g/sek
Rökgastemperatur i röränden: 235 °C
Minsta tryck vid märkeffekt: 12 Pa
Edit: Hittade lite länkar:
http://www.engineeringtoolbox.com/chimn ... d_175.html
http://www.engineeringtoolbox.com/natur ... d_122.html
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 5 mars 2013, 22:07:35
av dar303
Trevligt! Inväntar lite vårväder som gör det trevligt att promenera från bryggeriet på lunchen!
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 5 mars 2013, 22:17:58
av Seroster
http://www.kaminexperten.se/userfiles/f ... regler.pdf där har du kanske något skoj, men det är 230 sidor =P

15kw 180mm
http://www.blocket.se/malmo/UTFORSALJNI ... 478051.htm
15kw 180mm
http://lidor-kamin.com/?page_id=662&lang=en
Ett par 10-25kW som samtliga har 200mm
http://www.spisochkamin.se/kaminer/nya-7554087
3-9kw 150mm
Av detta tycker jag det är rimligt att sluta sig till att 110mm är ganska knappt för en kamin på 15kw och väldigt knappt om du ska ha två.
Tror du får dra till med 150-180mm
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 5 mars 2013, 22:25:13
av danei
Det går ju att kompensera liten yta med en rökgasfläkt.
EDIT: Titta på dimensionering av insatsrör det är mer relevant. Här tex.
http://www.luftbutiken.se/content/63-di ... -insatsror
Det verkar vara lägre siffror än om man tittar på stosdimentionen.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 5 mars 2013, 22:33:54
av Seroster
Från din länk, Danei:
Tag därför kontakt med en panntillverkare och skorstensfejare för råd beträffande installationen om du är osäker på vilken dimension din panna kräver.
Vågar säga att det där nog är det bästa rådet.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 5 mars 2013, 22:46:34
av gunne
Kollar man t.ex. här så räcker det ju med 110 för lite olika typer av eldstäder:
http://www.luftbutiken.se/content/63-di ... -insatsror
Man måste ju få fram vad som är dimensionerande och räkna på det. Stosen på själva kaminen måste väl vara överdimensionerad för att den ska kunna passa olika typer av skorstenar i olika fall. Det är ju lättare att gå ner i dimension än tvärt om. I lägenheten jag bor nu har jag en kamininsats som är kopplad till ca 10 m f.d. kakelugnskanal på ca 12x12 cm och den funkar prima.
Visst låter det lite som att jag försöker hitta sätt att dimensionera som passar det resultat jag vill få

.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 6 mars 2013, 20:44:08
av gunne
Om man INTE tycker om att kolla på provstart av gamla dieselmotorer så ska man
INTE klicka här!

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 6 mars 2013, 20:57:42
av Shargo
GRATTIS!
Härlig känsla när de börjar dra runt
El problemet påminner om det som en bekant hade på sin lilla båt (A-slup 22m). I grunden fanns det två el-system, ett för motor/kritisk utrustning och ett sekundärt för resten. När vi skulle ha igång motorn för en transportkörning hade vi inga batterier i sekundärsystemet men välladdat i primära.
Inte ett liv i maskin.
Efter att ha tillbringat lite tid med kopplingsschema och verifierat kabeldragning hittade jag felet.
Firman (fordons-el specialist) hade kopplat in startmotorns manövrering på sekundära

Sen var det enkelt fixat

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 6 mars 2013, 21:43:22
av rjl11
Grattis
Alltid kul med provstart av motorer
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 6 mars 2013, 22:07:35
av totteflash
Skoj att den rör på sig!
Hoppas att den knuffar igång på nästa försök!
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 7 mars 2013, 06:08:25
av Seroster
Hacka glödstiften med lite gamla bitar förlängningssladd, en lödkolv och ett till batteri =P
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 7 mars 2013, 07:30:56
av gunne
Alltså jag funderar om det är nåt som är felkopplat. Det verkar som att blocket är plusjordat vilket är jävligt skumt. Det stämmer inte heller med markeringarna på kablarna som går till instrumentpanelen (som är märkta B+ och B-). Men om vi kopplade den med minus i blocket så snurrade den åt fel håll! Och man kan inte kasta om alla motorns kablar mellan de två polerna där man ska koppla batteriet för de har rätt längd för att sitta där de sitter. Måste undersökas...
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 7 mars 2013, 08:23:29
av gunne
Vi har lite problem med elen på spisen så det måste redas ut.
Först kopplade vi in det som vi trodde att det skulle vara, med B- till blocket och B+ till en annan plint på startmotorn. Slog vi på panelen så gick den igång och vi kunde trycka på startknappen. Startmotorn drog igång med säkringen gick efter typ 1 sekund. Jag tyckte att motorn snurrade åt fel håll och en markering på remhjulet tycktes flytta sig moturs (fel håll). Efter att ha satt i nya säkringar och bränt dem några gånger (nu gick de direkt vid tryck på start, motorn gick inte runt alls) så testade vi att polvända. Detta för att jag trodde startmotorn gick åt fel håll.
Efter polvändning gick inte säkringen längre när vi körde och motorn gick åt rätt håll. Därför trodde vi att det var rätt, trots att det var skumt. Dock gick det inte att glöda eller starta med vredet på maskin (som är kopplat till startmotor och glödstift via relän).
Nu har jag fått höra att en startmotor inte byter riktning vid polvändning. Det är då kanske troligt att den snurrade åt rätt håll även vid första försöket och att jag såg fel. Om den snurrade nästan ett helt varv åt rätt håll så såg det ju ut på markeringen som att den snurrat en bit åt fel håll. Antagligen missbedömde jag hur mycket den snurrade. Jag tyckte det såg ut som ett litet ryck på ~20 grader men det kanske var 340 grader.
Det förklarar kanske varför vi inte kunde glöda eller använda startvred efter polvändningen. Jag tror dock inte vi kunde använda dem innan vändning heller, men det minns jag inte säkert. Kablarna in till panelen är även märkta B+ och B- på ett sätt som tyder på att blocket ska vara B-. Dock förstår jag inte varför säkringen gick hela tiden när det var (antagligen) rätt kopplat.
Det känns som att jag måste få tag på lite mer info kring elsystemet innan jag gör ett nytt försök. Jag måste även bygga en ordentlig avgaspipa och det tar ju några veckor att få till tror jag så jag har tid på mig.
Är det någon som är haj på marinmotorel som har input?
Edit: Fick just lite material kring elsystemet från PON-CAT:
PDF. Jag har inte hunnit läsa ordenligt än och måste kila men det ser ut att finnas en del matnyttigt.
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 7 mars 2013, 08:39:44
av ajje
Är det startmotorn som är avsäkrad? Hur stor säkring?
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Postat: 7 mars 2013, 17:17:10
av gunne
Nej, det är en liten pluttsäkring till instrumentpanelen. Kollade faktiskt inte men skulle tro att det är under 5A.