Fagge skrev:Så. Då var handkontrollen klar!.
Jogen är tagen från en gammal video, & med den så kan man förflytta alla axlar med en extrem precision, där varje steg kan motsvara ända ner till 3/1000mm. Och med ratten tunt om joggen, med den väljer man joggens upplösning.
Vad har joggen för upplösning och klarar den kontinuerlig rotation? Bygger den på någon kvadratur-enkoder princip? Vad var det för video?
Håller på att titta på att CNC anpassa en Sherline fräs utan att behöva slänga ut allt för mycket flis.
netrunner
Lådan & knapparna är köppta ifrån elfa!.
Andax
Den är i från nån gammal Mitsubishi proffsvideo. Jag har för mig att den har ca 12steg /varv & vist går det att köra kontinuerlig rotation med den.
Sådana inställningar kan man göra i mach för å bestämma i vilket mode den ska jobba i typ, singelstep /multistep/ kontinuerlig gång mm.
Japp det är en kvadraturenkoder som kopplas till Machs MPG ingångar!.
Jag fick hem lite varuprover på gravyrlaminat, & resultatet blir ju skitbra. Så frågan är om man inte skulle kunna använda dessa som frontpaneler
Dessa är 1,6mm tjocka.
Ser riktigt bra ut. Skulle som sagt funger bra som frontpaneler. Frågan är hur tunna linjer kan du göra? Och när kommer möjligheten att göra detsamma i eloxerad aluminium?
Det finns cylindriska fräsar ner till 1mm, sen om man vill ha ännu tunnare text så verkar man blir tvungen att välja koniska fräsar & då kommer problemet med att fräsbrädden ändrar sig beroende på fräsdjupet som lätt kan ändra sig p.g.a. svikt. Så en flytande spindel är nog det ända botemedlet för att få en 100% gravyr med koniska fräsar.
Så frågan är om det går å bygga en sån tillsats?, annars så ligger priset runt 20-30Kkr för en sådan.