Sida 22 av 26
Postat: 3 juni 2008, 23:12:41
av Spruft
Paket med fäste till kulskruven har kommit så har fått en del gjort idag.

Sitter bra, har använt några chims för att få plattan under kulskruvsfästet parallellt med skenorna.

Börjar bli mindre trassligt här nu

En del kvar o göra dock..

Fortsättning förljer!
Postat: 3 juni 2008, 23:48:11
av slatte
Ser riktigt proffsigt ut :-D
kepp on the good work!!
Postat: 4 juni 2008, 12:16:56
av MicaelKarlsson
Ser imponerand välbyggt ut!
Lycka till med resten av bygget!
Har du någon uppfattning om vad totalsumman blir?
Postat: 5 juni 2008, 08:58:30
av Spruft
(Det här inlägget skulle upp igår men det blev nog bara en förhandsgranskning.. trött)
Nu fattas bara att fästa kulmuttern och planfräsa. Sen ska det göra hål för m8 bultar i bordet för att kunna fästa saker, och hål för att fästa skruvstycke. Har inte hittat något bra och någorlunda billigt (~2000kr) skruvstycke.
Micael: Har inga noggranna uppgifter. Skulle tippa på 15-20 och sen ytterligare ~10 för skruvstycke och en "riktig spindel" med frekvensare. Får se när det känns som jag har dom pengarna över
Edit: Har även hittat ett SSR så jag kan starta spindeln från Mach3. Styrs med 3-32V så är väl bara o koppla rakt in parallellporten? Optoisolerad eller vad det heter.
Postat: 5 juni 2008, 09:25:28
av H.O
SolidState relä't bör du kunna driva direkt från LPT-porten om det inte drar mer än 10-20mA på lysdiodsidan.
Vet inte vad du är på jakt efter för typ av skruvstycke men jag köpte ett sånt
här, tyvärr har jag inte använt det men det ser rätt OK ut för det priset - kanske för stort till din maskin dock. Sen har du några att välja på
här.
Postat: 5 juni 2008, 09:38:58
av Anahka1975
Detta blir en onödigt snygg maskin
Ska bli kul att se hur betongen uppför sig och hur "bra" det blir. Utsikterna ser ju lysande ut.
Edit: Jag kunde inte dra mitt solidstate relä direkt från LPT porten men då har det relät en inbygd indikerings led. Fick bli en enkel lösning med Transistor emellan. (Finns beskrivet i min "väntan på lillasyster" tråd...)
Postat: 5 juni 2008, 09:55:42
av Meduza
Jag kunde inte heller driva mitt direkt från min laptops LPT-port utan fick köra en trissa imellan.
Postat: 5 juni 2008, 11:28:37
av Spruft
Man kan inte gå in i SSR'et och ta bort LED'en? Fast den kanske inte drar från den sidan iof. MSR-21040 är numret på SSR'et men google gav inget...
Eum.. vad är en trissa och hur ska jag koppla in den? Man behöver slänga in en väggvårta för att driva trissan då antar jag. Kanske lägga SSR'et på en trisslott och hoppas?
Jag kan ju pröva först innan ni behöver svara på det iof.
H.O: Det där skruvstycket ser ju jättebra ut. Precis den typen jag letat efter. Har bara hittat sånna med 0.005mm precision för massor med pengar eller sånna med fot man kan snurra och det känns ju rätt onödigt plus att det tar för mycket höjd. 122-45=77mm
Chronos Ltd har ju Soba 4" "Magiskt" skruvstycke

som är liknande och ser lite lättare ut men frakten är säkert rätt dyr..
Postat: 5 juni 2008, 13:29:31
av Anahka1975
Hittade ritningen, Det var MM som gav mig den...

Postat: 5 juni 2008, 15:25:56
av Spruft
Enkelt recept
Jag har en 1N4004, går det också?
Postat: 5 juni 2008, 15:40:09
av Borre
Ja, det som skiljer är att den klarar högra spänning än 1N4002.
Postat: 5 juni 2008, 17:45:16
av MadModder
Ska du köra solid state behövs ingen diod parallellt över. Gäller bara mekaniska relän eller annat som funkar mha en spole.
Postat: 5 juni 2008, 19:45:04
av POS
Min stationära fräsdator klara av mitt solidtaterelä rakt av, men min bärbara klarar det inte. Jag mätte upp nått i stil med 3v ut på paralellporten när den var belastad av reläet.
Det här schemat fick jag av en trevlig själ här på EF, det funkar bra till mitt solidstate-relä och bärbara dator.
Om det är bra eller kass vet jag inte men det har funkat bra för mig en längre tid!
Den här besrivningen fick jag också:
Första är principschema, den andra är hur du kopplar.
Det enda du behöver skaffa är en NPN-transistor och två 3,3Kohm motstånd.
Dom två ringarna till höger är:
Den övre kopplas till pin1, den undre till 0V.
På relät kopplar du 3'an till +24V, eller vad du nu har.
4'an kopplar du till transistorns kollektor.
Emittern kopplar du till 0V.
Ett motstånd går mellan basen och 0V.
Det andra motståndet mellan basen och SR (pin1 på kontrollern).
Frässpindeln kopplar du en tamp till 230V.
Den andra till relät.
Den andra sidan på relät kopplar du till andra 230V'arn.
Skulle transistorn gå sönder lätt, så koppla en diod mellan 3'an och 4'an på relät.
Spetsen på dioden (katoden) ska vara mot 3'an (+24V
Hoppas det kan vara till nån nytta för någon.
Postat: 5 juni 2008, 19:58:46
av MadModder
Ja det kan ju faktiskt vara bra att sätta ett motstånd mellan bas och emitter för att trissan ska stängas så snabbt som möjligt, om man nu inte har en logisk signal som styr det hela, utan bara en av/på-knapp.
Postat: 5 juni 2008, 23:42:59
av Spruft

Började fräsa en liten ficka på undersidan av bordet som kommer gå över motorn. Hade tyvärr sönder pinnfräsen efter en stund. Körde halvautomatiskt

Knuffade i Y-led och körde X o Z med Mach3. Kunde ju varit bättre förhållanden.. Blev en liter spån av en halv deciliter material

spånen såg ut som hår.
Ska köra med en 6mm fräs i fortsättningen på fickan och för planfräsningen.