Sida 3 av 4

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 3 mars 2020, 23:06:35
av Herr Castor
Spenderat kvällen med att bråka med en stm32f103 som inte accepterades av Windows. Trist! Tydligen ett vanligt problem med de lite billigare ”blue pill”.. Beställde två nya (och en plan b arduino) från en annan leverantör. Förhoppningsvis funkar iallafall en av dem. :)

Imorgon printas remskivan också!

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 5 mars 2020, 22:57:52
av Herr Castor
Nu är det nära! Nya remskivan passar som smäcken, och klarar materialet/stoppskruvarna vridet så borde allt funka nu.
Tyvärr bråkade ju den lilla hjärnan, så jag får invänta leverans från Tyskland.
Passade på att rita och printa ett litet fäste till stm’en och motordrivaren också.

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 7 mars 2020, 22:20:30
av Herr Castor
Har inte lyckats få någon av STM’erna att funka så jag fick gå tillbaka till Arduino Pro Micro. Spelar väl egentligen ingen större roll, men ändå.. Det positiva är att NU FUNKAR DEN!!

Nu skall alla gas/växel/bromskontroller kopplas in också. Rev ned allt från breadboardsen utan att dokumentera (skulle ju gå fort...), så nu får jag börja om lite med kretskortsbygge.
0CA88902-BCAD-4147-A6A0-8CCBB3753A3D.jpeg
Snickrade ihop ett bordsfäste lite snabbt. Får sitta med tvingar så länge.

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 11 mars 2020, 23:18:12
av Herr Castor
Dagen har kommit då USB-sladdarna har anslutits till datorn :O
Monstret lever! Jag har byggt en fungerande kontroll!
Alla ingående delar fungerar! Kanske inte precis som det var tänkt riktigt än, men ändå.
Spänningsaggregatet stänger av sig själv. Inte helt säker på varför.. Stor motor som kastar mycket backströmmar?

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 11 mars 2020, 23:27:01
av Lennart Aspenryd
Härlig känsla va!
Och klart mindre riskfyllt än det verkliga livet på vägarna eller banorna.
En stor anledning, förutom mindre kostnad, att ha en simulator!
Vad blir nästa steg? ;-) För ett sådant finns väl alltid!

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 12 mars 2020, 07:01:11
av Zhorts
Herr Castor skrev: Spänningsaggregatet stänger av sig själv. Inte helt säker på varför.. Stor motor som kastar mycket backströmmar?
Roligt!

Och troligt fel - antingen strömrusning vid start eller stopp, eller backström. Enklaste "fixen" är väl att sätta en biffig diod mellan plus och minus, efter dina ingångsfilter. Normalt sett "spärrande", men kommer det en negativ spänningsspik så tar den hellre dioden och blir ofarlig. Beroende på exakt hur det är kopplat kan man ju sätta dessa dioder senare i kretsen (över transistorer eller motor), beroende på...

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 12 mars 2020, 09:40:23
av Herr Castor
Detta med biffig diod.. Motorn går ju lika mycket åt båda håll, kortsluts inte motorn åt ena hållet när man sätter diod över? Har inte läst på, bara funderat lite..
Startströmmar torde kunna hjälpas upp av kondingar.. Vad för värden kan man tänkas leta efter i så fall? Motorn är på 120W 24V..

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 12 mars 2020, 15:33:10
av Zhorts
Absolut, det är därför du inte kan sätta den över motorlindningarna, utan vid power input, eller över drivtransistorerna.

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 13 mars 2020, 05:37:40
av Herr Castor
Sedär!
Driver med en BTS7960-modul, så det får bli på matningen till den i så fall.
Har inga fläskiga dioder, hur är det med parallellkoppling? 6st 1A1000V = 6A1000V? Några nackdelar med att göra så?

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 14 mars 2020, 22:50:48
av Herr Castor
Testade, men det verkade få motordrivaren att slå av istället.. Får leta vidare.

Gjorde om min LED-hatt till ett hörlurs-clip istället. Kändes klart smidigare och svalare :)
Bild

Liten demo på hur det funkar idag;

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 21 mars 2020, 22:46:34
av Herr Castor
Fy vad jag inte gillar kablar!
Städat upp lite runt arduinon som hanterar hand- och fotkontrollerna (gas/broms/växel osv) och gått över från breadboard till lite riktigare prototyp-shield. Så nu är fotkontrollerna lätta att koppla ur och handkontrollerna möjliga att koppla ur iallafall :)

Förstår inte riktigt hur jag skall få det så prydligt som jag vill ha det, och är imponerad av folk som gör snygga kretskort.. Men det funkar bra iallafall!

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 29 mars 2020, 22:48:48
av Herr Castor
Idag fick jag mina knäskapsfeedbackenheter att funka!
485A7CD5-445E-4A45-AA22-945021B7170F.jpeg
Spelet pumpar ut massa data på UDP lokalt till ett litet program i processing (fick massa hjälp av en snubbe på mc-spel-forumet) som översätter och skickar via serieport till en Arduino Nano som i sin tur via två transistorer kör varsin motor när en viss vinkel uppnås. Har en liten potentiometer där jag kan ställa in +-25 grader på vinkeln. Funkar kanon!

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 29 mars 2020, 22:57:12
av Lennart Aspenryd
Jag gillar att folk använder det som finns, som nätverkskablage! Bra
Sedan blir jag både förvånad och förundra över att det finns forum för MC Spel. Men varför inte!
Vågar du burka med häng nu då?

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 29 mars 2020, 23:01:35
av Herr Castor
Mycket italienare och spanjorer som spelar det specifika spelet. Mycket nördigt!
Det är nog mer stolen än mitt mod som sätter hängbegränsningen. ;)

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 23 april 2020, 22:42:43
av Herr Castor
Sitter och ritar på nästa generations kontroll.. Spännande tider!