Sida 3 av 3

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 15 september 2015, 12:42:59
av danei
Jag ska nog spana lite på squeezeplayer.

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 15 september 2015, 12:59:56
av maDa
Squeezeplayer verkar endast vara för musik du har lokalt på din enhet, vilket är helt ointressant.
Att Squeezebox hade synkroniserat multiroom har gått mig helt förbi. Hur fungera det? Att själva t.ex MP3-filen spelades upp synkront på båda ställena?

Samsungs prylar verka vara lovande med. Något lägre pris än Sonos med. Men om man ändå går in på spåret så kan man lika bra ha en Sonos (som alla andra...)

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 15 september 2015, 13:20:49
av zealotry
simply skrev:Besserwissern i mig måste bara korrigera med att Squeezebox från början utvecklades av Slimdevices Inc. som blev uppköpta av Logitech, som sedan självklart gjorde skit av grejerna.
Slimdevices låg lite före de andra (Sonos, etc) och jag har länge kört Spotify via min Squeezebox fram tills i våras då jag fick en Play:3.
Ja där ser man! Ja jag är ju ingen expert på området, har bara laddat ner lite mjukvaror och satt ihop nått som funkar hyfsat =)
maDa skrev:Squeezeplayer verkar endast vara för musik du har lokalt på din enhet, vilket är helt ointressant.
Nej squeezebox/player/plug/server you name it klarar streamat material också. Lite djungel men så blir det ju gärna när det är hyfsat öppen källkod. Allt som heter player är mottagarenheter, kan köras på win/linux/android osv. Materialet strömmas från en server, där kan du ha nedladdat material eller ta emot från spotify/soundcloud osv. Servern kan i sin tur också köras på lite olika plattformar, win, linux, inbyggt i vissa officiella squeezebox-produkter tex squeezebox touch.

Sist jag mekade med sync så fick man ställa in fördröjningen manuellt. Materialet streamas från server ut till alla mottagare. Varje mottagares uppspelning går sen att fördröja lite så det låter bra. Man fick gå runt o lyssna och pilla på inställningarna tills förskjutningen inte hördes längre. Kanske finns något mer automagiskt sätt idag, var nått år sen jag ställde in det där.

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 15 september 2015, 14:24:14
av maDa
Okej, men så det kräver alltså att materialet finns på disk/server någonstans i nätet. De tyvärr somsagt inte helt relevant då jag och min sambo använder Spotify till 99.2% (Jag lyssnar lite FLAC ibland)

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 15 september 2015, 14:50:35
av zealotry
Nej det behöver inte vara nedladdat, kan strömmas från spotify tex.

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 15 september 2015, 15:03:02
av simply
Inte säker på att Squeezebox-varianten stödjer fler än ett Spotify-konto, om det är ett krav?

Jag streamade mest radio el Spotify med min setup och gör det nu fortfarande. Tveksamt om jag skulle gått över till Sonos om jag inte fått den i present ;) Slipper förvisso en server nu... inte för att det var ett problem för mig...

//

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 15 september 2015, 16:27:43
av maDa
Jag byggde i helgen en lite mockup i Python, mest för laborera med tanken.

En master som hämtar data från PulseAudio via en socket. Lägger på 4 byte tidsstämpel (millisekund-upplösning) och sedan 1408 bytes av PCM. Paktererar som UDP och skickar iväg.

En slav som läser 1408+4 bytes från denna UDP port och stoppar buffert. Därefter jämföra tidsstämpeln med lokal klocka. Läs kön från andra hållet - och antingen duplicera paketet eller droppa det för att "skynda" eller "sakta ner"

Jag inser dock att det behövs rejält mycket mer logik för att få det att lira, och det bör konverteras till C/C++ för vara användbart på riktigt.

Själva AirPlay protkollet är reverse-engineerat sedan ett tag, så det går att köra på allt idag nästan. Ska även ta och prova node-airtunes någon ikväll, som även berättar hur Apple AirPlay fungerar.
https://github.com/lperrin/node_airtunes

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 16 september 2015, 14:16:59
av superx
Droppa eller repetera samples låter väldigt illa. I bifogad fil har jag slängt bort en sample per 1113 i en ren sinus. Alltså en knapp promille i fel hastighet. Det behövs adaptiva FIR-filter som är ganska långa för att det ska låta ok. Inte jättesvårt, men inte trivialt heller.

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 20 januari 2017, 09:56:40
av maDa
Tänkte uppdatera om att jag har "knäckt" det här nu sedan ett tag.

Lösningen blev PulseAudio med rtp-send/rtp-recv modulerna. Det visar sig att när systemklockorna är tillräckligt bra i synk med varandra, och det finns buffer nog, samt viss manuell latens-justering så fungerar det riktigt bra. PulseAudio justerar då uppspelningshastigheten (i Hz) för hålla den konfigurerade fördröjningen.

Detta fungerar att köra på billig & enkel Linux-hårdvara (RPi, OpenWRT, etc...)

Förklaring finns på Github:
https://github.com/mada3k/pulsertp-multiroom

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 20 januari 2017, 10:28:34
av Lennart Aspenryd
Tack MaDa för ditt kompletterade inlägg. Jag har någon Squezebox kvar (logitech) men vill ha ett system där jag även kan synka TV. Och det är matsal men framförallt köket som skall vara med!

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 20 januari 2017, 10:58:25
av Pedalosaurus
Musik i lurar=musik vart man går=billigt och enkelt

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 20 januari 2017, 12:17:02
av petercab
En annan lösning..

Jag har monterat inbyggda högtalare i alla rum, sovrum, badrum, biorum och så vidare, dessa terminerar i ett utrymme per våningsplan och matas av förstärkaren som är bäst lämpad, mestadels Muse M50(https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=874628) då jag kom över en bunt billigt på eBay.
Sedan sitter det en Chromecast audio(https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3341552) till varje rum, dessa går att gruppera eller spela som man vill men volymen styrs över hela gruppen och inte individuellt om man nu vill det.

Funkar bra och du kan tidsförskjuta om du vill, något jag inte behövt.

/Peter

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 20 januari 2017, 14:55:26
av maDa
Chromecast Audio är en mycket välkommen produkt - som inte fanns när jag börja gräva i detta - men vad jag förstått, och kunna utröna så är den endast för streaming-tjänster (?)

Klarar de ta emot ljud från en dator? (typ som AirPlay)
Klarar de spela filer från en Server/NAS?

Re: Ett av de svåraste problemen (multiroom-ljud)

Postat: 20 januari 2017, 17:30:28
av Lidning
Kör chromecast audio i hela lägenheten, har i skrivande stund 4 enheter.
Tycker det fungerar väldigt bra :D
Den håller syncen tillräckligt bra i mina öron när man kör ut samma låt i alla enheter, inget jobbigt eko eller så.
Har inte dykt ner i träsket med appar som stöds, kör uteslutande spotify och tunein radio för webradio.
Men har sett att det finns appar för andriod iaf, som skall klara att spela upp lokala filer.
Inget jag testat dock.
Fördelen mot airplay som jag körde innan, är att när man startat streamingen, så går datan direkt från internet in i chromecasten.
Det äter inte batteri i onödan på mobilen/plattan, och lämnar man lyan med mobilen i fickan så tuffar det på utan problem.
Och stödet för multiroom som airplay saknar, om man inte kör från en dator med itunes eller airfoil.
För 399:- är det rena fyndet!
Man får så klart fixa högtalare å förstärkare, eller aktiva högtalare.
Men det är en fördel tycker jag, kan man välja man storlek på högtalare efter rummets storlek och storleken på plånboken:)
Har inte sett några program som körs på dator med chromecast stöd, men det kanske kommer.
Ett alternativ är att köra chrome webläsare, som med en plugin kan casta ut ljudet från webtjänsten man är inne på.
Men det är inte alltid det fungerar 100%