Sida 3 av 5

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 10 augusti 2014, 15:48:25
av säter
Koppla ett standard bilrelä med växlande kontakter så att bränsle ventilen kortsluts när reläet faller
Jag misstänker att reläet inte kommer att falla.
Det levererar så pass mycket ström att elfläkten går på fullt, trots att man vridit av nyckeln.

Jag har nu klippt av kabeln mellan #2 och plus.
Då fungerar stoppen.
Dock med några sekunders fördröjning.

Någon som har någon teori om detta?

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 10 augusti 2014, 16:04:34
av Andy
Om du inte har något fel i tändningslåset så faller reläet när man bryter manöverspänningen.
"ign." utgången ska bli strömlös när nyckeln är frånslagen, om inte har du någon allvarlig felkoppling i bilen.

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 10 augusti 2014, 17:31:06
av danei
Det var ju just det, felkopplat.

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 12 augusti 2014, 21:57:33
av säter
Det var ingen bra lösning att klippa den korta kabeln till +polen.
Laddningen upphörde.

Tror ni verkligen det kan hjälpa att sätta in en laddningslampa?

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 12 augusti 2014, 22:02:11
av danei
Ja naturligtvis upphör laddningen om man klipper magnetiserings matningen. Jag jag tror att det funkar med en laddlampa. Jag kör en motor med just den uppsättning en och inget mer. Så om inte din solenoid drar mycket mindre än min så kommer det att funka.

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 13 augusti 2014, 14:50:23
av säter
Jag provade en 5W lampa i serie på kabeln till magnetiseringen.
Då fungerar stoppen med 5sek fördröjning.

Jag provade även att ersätta lampan med en diod.
Samma resultat.

Har ni någon teori vad 5sek fördröjningen beror på?

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 17 augusti 2014, 22:43:26
av vette461
Hej.
Det jag säger nu har jag läst på nätet och allt är ju inte sant som skrivs där.
Kan det vara en dålig tätning i stopp soleniden som gör att lite bränsle kommer fram även efter
att du vridit av nyckeln?
Detta fenomen verkar finnas på bla citroen/peugeot med 2.1td motor och lucas epic pump.
En del har lagat det med oringar från biltema andra har satt en extra stopp solenid i serie.
Lite underligt är det men är inte problemet stort är det nog enklast att leva med att det tar 5 sek att stanna motorn.

Mvh
Kjell

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 17 augusti 2014, 22:55:03
av säter
Motorn stannar direkt om jag rycker av kabelskon vid solenoiden.

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 17 augusti 2014, 22:57:49
av danei
I så fall räcker energin som går bakvägen genom lampan för att hålla den öppen en liten stund. En diod löser problemet.
Om det inte är något suspekt fel på tändningslåset, eller något annat du inte nämnt i systemet.

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 17 augusti 2014, 23:01:35
av kimmen
Jag tycker att det låter som att ni kanske inte pratar om samma kabel. Sitter verkligen lampan som Säter testade med senast på den kabel som går mellan tändlås och generator?

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 17 augusti 2014, 23:07:02
av danei
Jag förutsätter naturligtvis att laddlampan sitter där den ska.

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 17 augusti 2014, 23:10:35
av säter
Jag ersatte laddningslampan med en diod.
Resultatet är 5 sek fördröjning både med lampa och diod.

Jag har inte provat med både lampa och diod samtidigt.

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 17 augusti 2014, 23:13:46
av säter
kimmen skrev:Jag tycker att det låter som att ni kanske inte pratar om samma kabel. Sitter verkligen lampan som Säter testade med senast på den kabel som går mellan tändlås och generator?
Lampan ( och dioden) satte jag på kabeln mellan tändningslås och generatorns magnetisering.
Inte på den grova +kabeln från generatorn.

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 17 augusti 2014, 23:28:03
av danei
Är det kopplat så så finns det ju inte någon möjlighet för någon ström att flyta i sladden. Antingen är tändningslåset trasigt eller också är det inte som uppgivet. Mät spänningen på solenoiden vid frånslag.

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Postat: 18 augusti 2014, 08:36:22
av vette461
Har inga bra ideèr men en som borde förbättra läget. (fast det är ju inte rätt)
Det saknas ju helt enkelt en pull down resistor till solenoiden. :roll: