Skadligt att jorda chassi?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
el34

Re: Skadligt att jorda chassi?

Inlägg av el34 »

Oki,jag skulle dra en separat matning för minus yill nästa gång för att utesluta att det kan vara det som är problemet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Två helt andra grejer, som kan vara bra att tänka på:

Jag skulle inte vågat ha anslutningarna för jord och +24V på batterierna så nära varandra utan någon "skyddsvägg" emellan. Tänk om något fastnar i en kabel och drar så otroligt hårt att en pol vrider sig, så att polskon går emot den andra polen strax invid....

I en annan tråd diskuterades huvudströmbrytare. Det kan verka märkligt vid en första tanke, men om man funderar lite så inser man att det är bättre att låta huvudbrytaren bryta jorden till batterierna istället för plus. Fördelen är att ifall det blir kortis mellan brytaren och chassiet så är det värsta som kan hända att strömmen är på fast den ska vara bruten. Om det blir kortis till chassiet i en brytare som bryter plus så blir det ju total kortslutning direkt mot batteriet.

Stora blybatterier är trots allt rätt farliga om något går snett. Jag hade nog placerat dem på något annat sätt så att polerna inte ligger så nära varandra.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Ja det är en tanke, jag kommer att ha en 100A säkring innan huvudbrytaren ifall något galet händer med brytare, jord etc... så jag kommer nog ha den kvar på plussidan.

Jag har emellertid gjort lite fler tester, jag har dragit direktjord till min kina-pwm och kopplat in ena motorn och lastat på den fullt ut och brutit strömmen till och från flera gånger utan något som helst problem, nu hör jag inte ens att det "sprakar" till i huvudbrytaren som ajg gjorde när jag tog jord genom chassit. Så med lite tur så var det mina olika jordpunkter som var problemet.

Finns det något enkelt sätt att mäta upp mina olika jordpunkter för att bekräfta att de var dåliga? Ohm-mäta mellan dem?
Corpze

Inlägg av Corpze »

Nu har jag funnit lite läsning som faktiskt känns väldigt relevant.
http://www.pololu.com/docs/0J16/all

På slutet skriver de att de använder två st motstånd, en vanlig elektrolyt och en keramik. Är detta för att ta upp både höga och låga störningar? Hur kopplas de isåfall in?

Vilka kondesatorer passar mig som kommer använda roboten även på vintern?

MVH
bearing

Inlägg av bearing »

Jag kikade snabbt på texten, och den verkar handla om "power up transients". Du blir av med hela uppstartstransienten om du använder det föreslagna "förladdningsmotståndet" ("precharge resistor"). Vill du inte använda ett sånt?

Ifall den keramiska kondensatorn ska ha någon nytta måste den monteras direkt på kretskortet, så nära kraftkomponenterna som möjligt. Det är alltså något som ska ha designats in från början. Att lägga in ett sånt efteråt kräver att man modifierar kretskortet, vilket antagligen förverkar garantin.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Hmm... jag läste igenom igen men jag kan inte se att de använder ett motstånd också, däremot två st kondensatorer, en på 10uf och en på 100uf... Men visst skulle jag kunna använda ett motstånd också, så länge jag får bort vad jag tror är just transienter när jag slår till min huvudbrytare.

Skulle det inte räcka att montera kondensatorerna (och ev motstånd) tillsammans med + och - matningen in på kortet, direkt i plinten?
bearing

Inlägg av bearing »

Nej, det var ju jag som föreslog ett förladdningsmotstånd, i första svaret.

Visst, du kan sätta lite kondingar här och där. Det gör spänningen stadigare, så det är mestadels av godo. Dock kommer den initiala strömrusningen, när batteriet ska ladda upp alla kondensatorer, bli ännu större, ju fler kondensatorer du kopplar på. Men om du använder det föreslagna motståndet (eller glödlampa), för att ladda upp alla kondensatorer, innan du slår på huvudbrytaren, slipper du strömrusningen.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Gör som bearing föreslår. Det fungerar. Hade liknande problem med kraftiga strömspikar då jag skulle ansluta mitt batteri till en elcykel. Satte ett motstånd med en brytare parallellt med huvudbrytaren. så jag förladdade styrboxen genom att först slå till brytaren med motståndet och sen slå på huvudbrytaren.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Jag har ju en massa motstånd liggandes hemma redan så det kan ju vara värt att testa, skall jag sätta motståndet efter brytaren isåfall? Och vad är ett bra värde på motståndet tro?

Mvh
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Så här gjorde jag. Ursäkta min snygga Paintbild :oops:. Kommer inte ihåg vilket värde jag välde tillslut till min cykel. Kanske någon har ett förslag här?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Välj ett motstånd som tål att full batterispänning ligger kontinuerligt över motståndet, så slipper man motståndsbrand en dag då allt annat gått snett...
Corpze

Inlägg av Corpze »

För att räkna ut det måste jag veta hur mycket ström sabertoothen drar utan motoralternativ va? Om man räknat högt (kanske tänker helt fel nu) och antar att den drar Max 3A, 24v så får jag till att ett 8ohm motstånd borde funka?
bearing

Inlägg av bearing »

Sabertooth drar sannolikt inte mer än ett tiotal mA i vila. Motståndets värde har inte med strömförbrukning att göra. Det har att göra med hur lång tid det tar att ladda upp kondensatorerna på kortet. Jag såg att det satt 2st 1200uF kondensatorer på kortet. Med mitt föreslagna motstånd på 100ohm blir tidskonstanten R*C = 100*2400*10^-6 s = 0,24s. Efter 5 tidskonstanter har kondensatorerna mer än 99% av batterispänningen. Det tar alltså omkring 1.2 sekunder. Du kan använda en återfjädrande brytare till förladdningsmotsåndet. Startproceduren blir alltså att trycka på den återfjädrande brytaren i 1.2s, och sedan slå till den stora brytaren.

Med 8ohm bildas 72W i motståndet ifall något skulle gå snett. Det är ett ganska dyrt, stort och tungt effektmotstånd. Med 100ohm bildas knappt 6W. Ett 5W-7W effektmotstånd borde duga.
Jag tycker det verkar onödigt att ladda med 8 ohm, eftersom att jag inte tycker att 1.2s är så lång tid att vänta.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En bonusgrej kan vara att sätta lysdiod + "lysdiod-förkopplingsmotstånd" över uppladdningsmotståndet. Då kommer lysdioden tändas när den återfjädrande knappen trycks in och så kommer lysdioden att slockna ungefär när det börjar bli okej att slå på stora huvudbrytaren.
Corpze

Inlägg av Corpze »

Tack för alla tips, mitt kort är nu lagat och på väg till sverige igen. Efter lite överläggning med Dimension engineering så skall sabertoothen INTE jordas, men de nämner inte detta någonstans. Direktjord skall användas. De sa också att kondensatorer inte behöver användas, men jag kommer troligtvis att skruva dit ett par ändå. De kommer ju iaf att skydda mot strömpeakar bättre än utan.
Skriv svar