Kan köra en ren/naken arduino?
Re: Kan köra en ren/naken arduino?
Men... vad dillar du om? Först använder du en ISP-funktion för att lägga in ett program i kretsen - sedan duger den inte längre? Vad får dig att tro att ISP'n slutar fungera?
Som jag hade tänkt så hade jag tänkt att använda min Arduino Mega 2560 för att programmera tomma processorer som sitter fast på Arduino UNO, men det är svårt att hitta manualer som passar mig.
Rätta mig om jag gör fel nu!
För att bygga en standalone Arduino så gör vi så här:
Vi börjar först att koppla så här:

Vilken man ska välja vet jag inte, men vi tar den med 16 Mhz kristallen.
Vi väljer Tools -> Boards -> UNO
Sedan väljer vi Tools -> Programmer -> AVR IPS
Sist väljer vi Tools -> Burn Bootloader
Nu är bootloader klar!
Nu ska vi programmera in ett program. Det gör vi genom att vi plockar bort ATmegan som sitter på UNO och ersätter den med den nybrända ATmegan.
Nu laddar vi bara upp ett program som vanligt.
Efter vi har laddat upp ett nytt program så plockar vi bort ATmegan och placerar den tillbaka så det ser ut som denna bild igen, utan UNO och dess kablar.

Klart!
Nu kan man använda den som vilken arduino som helst.
Rätta mig om jag gör fel nu!
För att bygga en standalone Arduino så gör vi så här:
Vi börjar först att koppla så här:

Vilken man ska välja vet jag inte, men vi tar den med 16 Mhz kristallen.
Vi väljer Tools -> Boards -> UNO
Sedan väljer vi Tools -> Programmer -> AVR IPS
Sist väljer vi Tools -> Burn Bootloader
Nu är bootloader klar!
Nu ska vi programmera in ett program. Det gör vi genom att vi plockar bort ATmegan som sitter på UNO och ersätter den med den nybrända ATmegan.
Nu laddar vi bara upp ett program som vanligt.
Efter vi har laddat upp ett nytt program så plockar vi bort ATmegan och placerar den tillbaka så det ser ut som denna bild igen, utan UNO och dess kablar.

Klart!
Nu kan man använda den som vilken arduino som helst.
Senast redigerad av Al_Bundy 10 november 2013, 22:00:39, redigerad totalt 1 gång.
Du måste ha rätt bootloader till rätt atmega.
Har för mig att Nick Gammon har en sketch som känner av vilken atmega du försöker lägga in bootloadern på, funkade bra har jag för mig.
Första gången du bränner in bootloader kan det behövs kristall och kondensatorer.
Det finns bootloader att bränna in som inte kräver kristall i fortsättningen, kanske inte till alla.
Har för mig att Nick Gammon har en sketch som känner av vilken atmega du försöker lägga in bootloadern på, funkade bra har jag för mig.
Första gången du bränner in bootloader kan det behövs kristall och kondensatorer.
Det finns bootloader att bränna in som inte kräver kristall i fortsättningen, kanske inte till alla.
Senast redigerad av Jonaz 10 november 2013, 23:34:25, redigerad totalt 1 gång.
Jo, jag misstänker det men hans manualer är så...grötiga. 90-tals gammal hemsida också. Han verkar guru på det han gör.
Därför hade jag tänkt att följa denna manual:
http://www.gammon.com.au/forum/?id=11637
Jag antar att denna manual fungerar exakt som på en ATmega8-16PU?
Nick förklarar att man behöver inte en kristall om inte ATmegan kräver det.
Men när vi väl kommer till "Programming a sketch" så använder Nick sig av en FTDI kabel.
Är det nödvändigt? Jag förstår inte den delen som han visar.
Kan jag inte programmera en sketch via UNOn?
Därför hade jag tänkt att följa denna manual:
http://www.gammon.com.au/forum/?id=11637
Jag antar att denna manual fungerar exakt som på en ATmega8-16PU?
Nick förklarar att man behöver inte en kristall om inte ATmegan kräver det.
Men när vi väl kommer till "Programming a sketch" så använder Nick sig av en FTDI kabel.
Är det nödvändigt? Jag förstår inte den delen som han visar.
Kan jag inte programmera en sketch via UNOn?
FTDI kabeln är inte nödvändig, men är smidig om man har allt uppsatt på experimentplatta och slipper flytta megan fram och tillbaka. Som redan har nämts.
Men vad ska jag använda för board på Arduino IDE om jag använder FTDI kabeln?
Ni alla som hävdar att en kristall SKALL användas på ATmega kanske bör läsa Nick Gammon's inlägg.
Han menar att det behövs ingen kristall om processorn inte kräver det. Dock vet jag inte hur bra den fungerar utan en 16 mhz kristall. Jag hade tänkt och köra serial data mellan två olika ATmega:s. Inte någon avancerad serial data, utan mest bara skicka ett flyttal eller två.
Ni alla som hävdar att en kristall SKALL användas på ATmega kanske bör läsa Nick Gammon's inlägg.
Han menar att det behövs ingen kristall om processorn inte kräver det. Dock vet jag inte hur bra den fungerar utan en 16 mhz kristall. Jag hade tänkt och köra serial data mellan två olika ATmega:s. Inte någon avancerad serial data, utan mest bara skicka ett flyttal eller två.
Whoo! 2^9 stycken inlägg!If, instead of the above, you see this:
Board Detector Output
Atmega chip detector.
This means that the target board has not entered programming mode.
First, double-check your wiring.
If you are certain that is correct, then your target chip is probably configured to need a crystal. The crystal generates the processor clock, and without it you cannot program it.
If you bought a "raw" chip direct from the manufacturer you should not have this problem, as the chips default to using an internal 8 MHz oscillator. But if you got your chip from a third party who already installed a bootloader, then the "fuse settings" may have been changed to expect the crystal.
So, we'll have to install one, or we can't program it.
The exact frequency of crystal isn't critical, probably something between 4 MHz and 20 MHz would do, enough to get the processor to start up.
Det allra roligaste är ju att argumentet för arduino brukar vara "Men det är så lätt", och sen "men man kan använda arduinon som programmerare också" när man påpekar nackdelarna med att ha ett dyrt färdigt PCB, sen ser man sådana här trådar..
..SJälv kopplar jag in min pickit2 med fem kablar till min PIC, klickar på "program" och så är det klart..
..SJälv kopplar jag in min pickit2 med fem kablar till min PIC, klickar på "program" och så är det klart..
Arduino är lätt, men det går så klart att krångla till det ordentligt. 

Det ärTS som krånglar till det, även med Arduino ansluter man fem kablar och trycker på en knapp så är det klart. Finns klara och tydliga anvisningar hur man gör, att TS inte följer/förstår dem är inte "Arduinos" fel eller gör det krångligt eller "roligt" på nått sätt.
Jag får återkomma när jag har fått FTDI kabeln.
Eller ska jag stänga ordern redan nu?
Vad ska jag göra? Ska jag använda FTDI kabeln som manualen visar eller ska jag programera sketchen via ISP?
Jag behöver lite hjälp steg för steg för att bränna över en boot loader, bränna över en sketch och sedan göra ATmegan till en standalone arduino.
Eller om det är så enkelt att bara programmera en sketch igenom att byta ship på Arduino UNO så gör jag det.
Men UNO använder väll sig inte av ATmega8 ? Här uppstår det ett litet problem.
Mitt mål är att göra standalone arduinos av ATmega8-16PU och ATmega328P-PU som ska ha serial kommunikation med varandra, t.ex flyttal hit och dit.
Vad ska jag göra? Ska jag använda FTDI kabeln som manualen visar eller ska jag programera sketchen via ISP?
Jag behöver lite hjälp steg för steg för att bränna över en boot loader, bränna över en sketch och sedan göra ATmegan till en standalone arduino.
Eller om det är så enkelt att bara programmera en sketch igenom att byta ship på Arduino UNO så gör jag det.
Mitt mål är att göra standalone arduinos av ATmega8-16PU och ATmega328P-PU som ska ha serial kommunikation med varandra, t.ex flyttal hit och dit.
Det är inte jag som krånglar till det.Borre skrev:Det ärTS som krånglar till det, även med Arduino ansluter man fem kablar och trycker på en knapp så är det klart. Finns klara och tydliga anvisningar hur man gör, att TS inte följer/förstår dem är inte "Arduinos" fel eller gör det krångligt eller "roligt" på nått sätt.
Så här går det när folk inte följer en standard, om det ens finns en standard.
Följ stegen som olofn skrivit på föregående sida, välj "upload using programmer“ i steg fem istället för att hålla på att flytta processor eller koppla in nån ftdi-kabel.
FTDI kabeln är bra att använda till att programmera din "lösa" atmega om du inte vill/orkar flytta över processorn hela tiden när du utvecklar och testar dina program. Det brukar ju bli en del testande och pillrande i programmen innan de funkar som det ska!Al_Bundy skrev:Jag får återkomma när jag har fått FTDI kabeln.
Då slipper du använda din UNO till programmerare och kan testa din seriekommunikation mellan UNO:n och din "lösa" atmega i stället.
Du kan då också debugga båda dina "Arduinon" samtidigt. Så avbeställ inte kabeln!
Jag brukar provtesta med Arduino Mega innan jag montera allt fast på PCB kort permanent. 
Hur som helst!
Jag har skaffat en AVR-ISP MK II nu.
Då behöver jag bara koppla ihop MK II med Arduino UNO på UNOs ISPC eller vad det nu heter.
Efter det så behöver jag bara ladda upp en bootloader. Efter det så programmerar jag som vanligt och laddar upp som vanligt.
Egentligen så borde jag använda mig av AVRstudio om jag ska bränna över en bootloader. Dom lär ju ha den bästa bootloadern istället för den hemma gjorda bootloadern som finns tillgängligt till Arduino. Jag litar inte på någon okänd blogg som uppmanar att använda deras bootloader. Eller är det så att man måste ha en viss bootloader för varje miljö t.ex att Arduino IDE och AVR studio använder sig inte av samma bootloader? Nee, säg inte det.
Typ EXAKT så här

Hur som helst!
Jag har skaffat en AVR-ISP MK II nu.
Då behöver jag bara koppla ihop MK II med Arduino UNO på UNOs ISPC eller vad det nu heter.
Efter det så behöver jag bara ladda upp en bootloader. Efter det så programmerar jag som vanligt och laddar upp som vanligt.
Egentligen så borde jag använda mig av AVRstudio om jag ska bränna över en bootloader. Dom lär ju ha den bästa bootloadern istället för den hemma gjorda bootloadern som finns tillgängligt till Arduino. Jag litar inte på någon okänd blogg som uppmanar att använda deras bootloader. Eller är det så att man måste ha en viss bootloader för varje miljö t.ex att Arduino IDE och AVR studio använder sig inte av samma bootloader? Nee, säg inte det.

Typ EXAKT så här

Dendär ISP-kontakten går till den lilla AVR:en som sköter USB/serietrafiken.