Funderingar inför inköp av värmekamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Re: Funderingar inför inköp av värmekamera

Inlägg av Hedis »

Anders> Kanon! Vart hittar man den billigast?
Verkar hamna runt 6500:- + frakt (+ev moms o tull) om man tar den från USA.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hur användbara är dessa kameror för andra saker, tex underlättar dom för jägare?
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Jag köpte min från proffsmagasinet: http://www.proffsmagasinet.se/matinstru ... armekamera
och nästa kommer från ELFA: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=flir+e4
ELFA är något billigare om du registrerar dig.

Jag vågade inte chansa på att beställa från utlandet. Åker man på tull+moms blir det typ samma pengar ändå.
Men när jag beställde var det mest frågan om att få tag på en fort medan dom uppgraderingsbara fortfarande fanns i lager.
Sedan var dom slut överallt ett tag, men nästa batch är uppenbarligen oförändrad vad gäller uppgraderingsmöjligheten.

Det finns speciella värmekameror för jakt. E-serien lämpar sig väl bäst för byggnadsinspektioner och likande, då den har bred vinkel och fast optik.
För jakt antar jag att du hellre vill ha något som liknar en kikare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har för tillfället i min ägo en handhållen jaktvärmekamera FLIR Scout PS-24 som kan detektera värmeskillnader på 0.01 grader och det går att se en lite större kanin mitt i natten utan något som helst ljus på ett öppet fält drygt 200m+ bort utan större problem. Större djur som rådjur på runt 350m+ och tex stora djur som kor 400+ och säkerligen en bit över det med som tex i videon 800m men inget jag testat. Allt detta utan att förstöra sitt märkerseende nämnvärt då man kan dra ned ljusstyrkan en hel del så det knappt blir påverkat. Denna är gjord för jakt i motsats till tex en E4.

Denna har 240 x 180 pixlar (ca 3 ggr högre upplösning men bara runt dubbla priset än en E4) vilket var lite svårt att tro för den verkade ha nästan det dubbla med tanke på hur överraskande skarp bilden var och speciellt på lite närmre avstånd. Finns även PS-32 som har 320x240 pixlar men jag hade valt PS-24 över den då det är så lite extra i avstånd som man får pga den lite högre upplösningen att det knappt rättfärdigar priset för den är en del dyrare, PS-24 räcker mer än väl som jag ser det.

Inte jag som tagit det och bilden är en hel del skarpare än i den videon och inte de där färggrejerna heller.

Denna har också ett läge som syns i videon som gör att även mycket små svaga vita fläckar (går att sätta varmt som vitt eller svart) som gör att tex en liten mus i ett buskage lyser illrött vilket man missat utan detta läge då grejer runt om även de lyser vitt om de är aningen varma. Elektroniken detekterar dock vilket som är aningen varmare än omgivningen som man inte kan urskilja själv och visar detta i rött och det fungerar väldigt bra.

Kunde mha det tex komma knappt 3 meter från en liten mus i ett buskage innan den pinnade iväg som en blådåre och kom runt 3 meter från en grävling på ett kolsvart fält tills jag råkade prassla till ett löv då den sprang iväg lite halvsnabbt. Samma med mickel en gång när den letade efter kaniner, kom knappt 5 meter ifrån den och följe den under 10 min utan att den hade en aning om det, kaninerna/hararna hade dock full koll på var den var då jag såg även dessa utan problem dock svårare att komma nära dessa då de hör minsta lilla ljud.

Dock gömmer vissa kaniner sig (harar springer bara iväg) då de kryper ihop till en liten boll i lite gräs så man inte skall höra eller se de och har kommit en dryg meter ifrån en pga det. Jag trodde det var en uppvärmd sten men helt plötsligt for "stenen" iväg som skjuten ur en kanon och skrämde livet av mig för man ser inte pälsen på kaninerna för den är så tät så det blir en jämn struktur precis som på en sten, såvida man inte kommer rätt nära men det kommer förstås aldrig att hända med vilda kaniner.
Anders Olsson

Fick hem kompisens E4 idag. Fick beställa från Proffsmagasinet istället då ELFA hade längre leveranstid än vad som framgick.
Denna är en E4 1.1 och har programvara 1.19.8.
Slank igenom uppgraderingen utan problem :-)

När jag hade båda hemma passade jag på att ta hem jobbets i7:a också för ett litet test sida vid sida, i7, E4 och E8 :)
Jag måste säga att i7:an är bättre än jag mindes den. Men E-serien är trevligare med mer vidvinkel, större skärm och MSX.
Lyckades få ihop en anordning som kunde hålla alla kamerorna och spela in en liten video:

Det var svårt att få med färger och detaljer på ett verklighetstroget sätt, men videon ger i alla fall en hyfsad uppfattning om hur kamerorna presterar.
Senast redigerad av Anders Olsson 7 februari 2014, 01:37:03, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Videon verkar ge ett fel...
"Det uppstog ett fel, försök igen senare..."
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Kul film!
Anders Olsson

För er som fortfarande funderar på att införskaffa hackningsbar FLIR E4 så brinner det i knutarna nu!

FLIR har nämligen släppt ny version av programvara som ska förhindra att kamerorna hackas: http://www.eevblog.com/forum/testgear/f ... #msg382307

Ni som redan har en hackad E4 bör se till att INTE uppgradera till den nya programvaran.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Borde väl gå att uppgradera med den gamla programvaran?
Anders Olsson

Som jag förstod det så kommer det inte att gå att ladda på den gamla programvaran på kameror som har den nya.
FLIR ha gjort om en hel del både vad gäller vilka möjligheter man har att koppla upp sig mot kameran, lösenord samt CRC-grejor och annat.

Det är väl som nån skrev att om programmerarna inte får kameran hackningssäker denna gången så lär några av dom få sparken från FLIR
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det tog längre än jag trodde för de att få fram en ny "uppdateringsversion", har ju en viss känsla av att denna hackning rörde runt det riktigt ordentligt hos FLIR när det kom ut och förmodligen även synbara försäljningsförluster av deras dyrare modeller.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nästa steg är förstås att öppna instrumentet och hacka lite mer aggressivt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det snackas ju om att ta ut rådatan från 60fps sensorn i brist på annat men man tappar ju då förstås allt lull lull som mjukvaran innehåller som ju gör dessa enheter till det de är. Visst kan man väl skiva egen mjukvara som simulerar en i4 eller dylikt men det är inget man slänger ihop på en kafferast om man så säger och displayen sedan är säkert också fabrikspecifik vilket förstås är det samma som inga datablad överhuvudtaget.
Hari

Inlägg av Hari »

Anders Olsson skrev:Som jag förstod det så kommer det inte att gå att ladda på den gamla programvaran på kameror som har den nya.
FLIR ha gjort om en hel del både vad gäller vilka möjligheter man har att koppla upp sig mot kameran, lösenord samt CRC-grejor och annat.

Det är väl som nån skrev att om programmerarna inte får kameran hackningssäker denna gången så lär några av dom få sparken från FLIR
I så fall ska jag ha extrakoll på flirjobbs.com ;-)
Skriv svar