3D-printer Viktoria

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
frallzor

Re: 3D-printer Viktoria

Inlägg av frallzor »

Japp, börjat med det riktiga byggandet nu =)
Kommer lite uppdateringar i förstainlägget under veckan.
daer

Inlägg av daer »

Tog över detta projekt för ett litet tag sedan.
Uppdatering om hur den ser ut idag. Fortfarande inte körd på riktigt, bara "torrkörd" i xy-riktning.
Använder en RAMPS 1.3 med Marlin firmware som har stöd för core-xy/h-bot.
Låter bilderna tala för sig själva.
DSC_0138.JPG
DSC_0139.JPG
DSC_0140.JPG
Saknar axelkoppling mellan z-motor (5mm) och skruv (6mm). Någon som kan avvara en för en lämplig penning?
DSC_0141.JPG
DSC_0143.JPG
DSC_0145.JPG
DSC_0147.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så vad har hänt med detta projektet, snart 2-år och ingen uppdatering?
daer

Inlägg av daer »

Problemet man har är att man har så många projekt att man inte tar sig tid att göra uppdateringar.

Detta projekt för numera ett stillsamt liv i min bokhylla
DSC_0763.JPG
Inte så att den inte fungerar, utan mera att den gör sitt jobb. Kan vara där och göra ingenting i några månader. Sedan bli matad med något och då gör den snällt sitt utan att protestera. Inte ens några injusteringar behövs. Fastnar på bädden utan problem. Inga problem med kloggningar i hot end.
Det enda lilla problem som finns är att om den står ett tag så går tråden av mellan spolen och matningen.
Inga stora problem med det heller, bara att värma upp hot-end och dra ur den gamla tråden och i med en ny.
I början var den byggd som en H-bot. Här fick jag problemet med att X-axeln (den rörliga) vred sig när den bytte riktning. Numera är den som en Core-XY. I och med detta så försvann de problemen.
DSC_0762.JPG
Om jag skulle gjort om den idag så är det inte mycket jag skulle gjort annorlunda.
Det främsta hade varit att se om man kunde komma upp med en remdragning där inte remmarna hamnar längst fram.
Det andra, isolering på undersidan av bädden. Tar onödigt lång tid att värma upp. Visserligen fördelen att den svalnar fort.

I dag när jag skulle skriva ur så hade jag visserligen problem. Snabb felsökning och det visade sig att jag tydligen, av misstag, råkat ladda in något helt annat i arduinon som styr det hela. :D
I med Marlin ingen och den tuffar på som vanligt.

Lite testutskrifter. Inget putsat på dessa. Har dem som referens om man skulle tycka att den skriver sämre än innan. Är då bra att ha en bit som visar hur det såg ut direkt från skrivaren.
DSC_0765.JPG
DSC_0764.JPG
DSC_0766.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar