Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av 13th.Marine »

Vad menar du nu blueint?
Bitomkastning, jämna ut ljudutgången?
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av Andax »

Gissar att de flesta class D redan har tillräckligt hög PWM frekvens. Men visst kasta om bitarna är ju enkelt. Dock blir man ju mer känslig till variationer i till- och frånslagtider i drivsteget. Så det bör nog analyseras noga.
JanErik
Inlägg: 3132
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av JanErik »

TAS5630 ska ligga på 300-400 kHz, TPA3123 250 kHz.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av MiaM »

"Bitomkastning" måste väl vara ungefär samma trick som används på en vanlig 1-bit-dac?

Vad gäller söndermanglad modern musik så finns det åtminstone en del svenska undantag som kan låta riktigt bra. Lyssna t.ex. på Den svenska björnstammen - Vart jag mig i världen vänder. Kompressionen är lindrigare och framförallt så finns det djupbas nere i "ventilationstrumma"-oktaven typ :)


"Rädslan" för tonkontroller beror nog på att med tillräckligt bra anläggning så är frekvensgången oftast såpass bra att de fel som finns inte så ofta lindras av tonkontrollerna. På lite enklare anläggningar så kan de dock göra massor för välljudet. En av mina anläggningar består av en Akai-förstärare, AA-2200 från 1974, och ett par Radiolamärkta Philipshögtalare från 70-talet. Den låter bäst om loudnessknappen är intryckt och bas-tonkontrollen pekar rakt åt vänster (och diskanten en bit till höger om mitten). Dessutom hade jag nog tur med matchningen av grejerna, framförallt förstärkaren men även högtalarna är inte kända för att låta så jättebra ihop med andra grejer.


Klassisk musik kan väl ibland spelas in med bara två mikrofoner och eftet förstärkning så blir det "mastersignalen" direkt.

Sidospår (ja, hela tråden börjar väl på att bli ett sidospår :wink: ):
Jag lyssnar sällan på klassisk musik men en rekomendation för den som är intresserad av både välljud och ljudteknikhistoria är att ladda ner inspelningen av sista fjärdedelen av Bruckners 8:e symfoni regiserad av Karajan och framförd av Preussiche Staatskapelle i Berlin 1944, i hifi-Stereo. Det är så långt från krig och elände man kan komma, typ. Tyskarna hade strax före inspelningen kommit på att man behöver ha HF-förmagnetisering (bias) för att få bra ljud på magnetband, och här har de dessutom experimenterat med att spela in ljudet i stereo. De körde tydligen med en bandhastighet på 100cm/s! Min rekomendation är att lyssna med hörlurar. OBS att inspelningen är vad jag fattat såpass gammal att copyrighten har "gått ut", och dessutom är det väl rätt luddigt med rättigheter på tyska grejer före kriget tog slut, så det är nog rätt riskfritt att "piratnedladda" det här stycket.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av blueint »

Apropå ämnet .. ;)

Finns det objektiva data angånde sådant som differens mellan in- och utsignal med en insignal som rör sig i frekvens och amplitud?
(OFDM modulering kanske vore något att testa med?)

Flankerna borde ge högfrekvent brus som via harmoniska frekvenser borde kunna leta sig ner i det hörbara området?

Bitfrekvensen som resulterar i PWM frekvensen borde vara en faktor 65 536 gånger snabbare vilket för PWM på 250 kHz resulterar i en huvudfrekvens på 16,4 GHz. Detta faktum skriver även wikipedia om..
en-wp: Switching_amplifier#Signal_modulation
In either case, the time resolution afforded by practical clock frequencies is only a few hundredths of a switching period, which is not enough to ensure low noise. In effect, the pulse length gets quantized, resulting in quantization distortion. In both cases, negative feedback is applied inside the digital domain, forming a noise shaper which has lower noise in the audible frequency range.
Det innebär också att utgångssteget måste klara en omslagstid på mindre än 38 ps (38*10^-12 s) för att få den precision som finns i en 16-bit signal. Vilket de flesta D-klass steg sannolikt ej uppfyller och kan vara förklaringen till att de låter sämre.
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av MiaM »

http://en.wikipedia.org/wiki/Noise_shaping

Man dietherbrusar fram mellansteg och formar bruset så att det ligger tillräckligt högt ovanför hörbarhetsgränsen, eller?
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av Gildebrand »

rikkitikkitavi skrev: Rumsakustiken 50%
Högtalarna 44%
Förstärkare 3% (max)
Signalkälla 2% (max)
Högtalarkablar 0,9999999%
Signalkablar Omätbart
Att rumsakustiken är av stor vikt, det kan jag hålla med om. Men din fördelning är IMHO lite galen. Signalkablar spelar visst roll, det som är viktigast är huruvida de är balanserade/icke balanserade när man skickar signalen längre sträckor. Även kablarnas skärmning är viktigt.
Högtalarkablarna är av stor vikt. Kanske inte vilken superlegering som används, utan snarare kabelarean. Om signalkällan låter tokigt, så låter ju även utljudet tokigt. Och en kass förstörkare kan mörda bra akustik och bra högtalare.
Exempel på dåliga förstärkare: De hörlursförstärkare som sitter i telefonerna. Jag äger ett par in-ear lurar, prisklass 500kr. Kopplar jag in de i mobilen (Galaxy Nexus) så låter det ärlig talat inget vidare. I datorn å andra sidan, ja då är det nästan så det låter bra :D
rikkitikkitavi
Inlägg: 14971
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Självklart är det så att ifall fel teknik/ej tillräckligt bra rent tekniskt används får detta stor påverkan. Utgå från att tabellen tar hänsyn till det.

Med det menar jag att van den Hul kablar är.onödigt då det finns billigare kablar som räcker till.
Och 4 mm2 kabel kan man köpa var som till si.a subbar för någon tia metern.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hittade av en tillfällighet en tråd om samma ämne som den här, Men från 2011:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=50908

Lite kul att se skillnaderna och likheterna med inläggen in den här tråden. :)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av blueint »

De som inte kan sin historia är dömda att upprepa den? ;)
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av superx »

blueint skrev:Det innebär också att utgångssteget måste klara en omslagstid på mindre än 38 ps (38*10^-12 s) för att få den precision som finns i en 16-bit signal. Vilket de flesta D-klass steg sannolikt ej uppfyller och kan vara förklaringen till att de låter sämre.
Men det här gäller väl enbart om man inte har analog återkoppling, utan modulerar blint så att säga. Jag tror nästan mest på analogt återkopplade klass-D-varianter, som de från Hypex t.ex:
http://www.hypex.nl/product/ucd-amplifi ... 180st.html
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av blueint »

Analog återkoppling för D-klass: Man PWM-modulerar utsignalen och mäter medelvärdet via en A/D-omvandlare samt använder detta värde för att justera pulsbredden?

Då borde trögheten eller iaf bodediagrammet för denna återkoppling visa en hel del om hur bra utgångssteget är.

Uppenbarligen finns det möjlighet att förbättra tekniken ;)
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av superx »

De kopplingarna jag syftade på har alltså analog insignal, och det är den man jämför med i återkopplingen. Om det hela ska gå igenom en A/D-omvandlare med den fördröjningen det innebär blir det nog problem, precis som du skriver.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av blueint »

Tänkte på sådan som har digital signalväg hela vägen ut till skruvanslutningen för högtalarna. Men man bör genom att använda konstruktion med tillräckligt låg tidskonstant få till det utan fasförskjutningsproblematik.
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Är klass D moget att ersätta AB i high-end DIY?

Inlägg av superx »

Ja, men det lär ställa skapliga krav på A/D-omvandlaren som behöver vara båda snabb och med samma noggrannhet som man vill uppnå på utgången antar jag.
Skriv svar