Sida 3 av 4

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 13 oktober 2012, 14:37:30
av EinarEnfas
Dom får kanske sälja fler om kunderna eldar upp produkten av ren klantighet?

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 13 oktober 2012, 14:44:16
av svanted
hoppla, då har nog alla 5v kretsar fått för hög spänning....låter fatalt...

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 13 oktober 2012, 15:08:34
av MiaM
svanted skrev:nätadaptrar är ett d-a gissel, vi har ett helt skåp på jobbet fullt med hundratals väggvårtor....
Sortera? :wink:

Jag sorterade nyss mina så att jag iaf har AC i en låda och DC i en annan, och "konstiga" längst in i lådan. Som "konstiga" räknar jag de som är specade att ge konstantström för batteriladdning och för den delen sådana som blivit moddade eller liknande.

Det brukar ändå sluta med att jag får klippa kontakten på två adaptrar, och ta kontakt från en kopplad till en annan adapter...

Re: Förbaskad avsaknad av standard för DC-pluggar förstör

Postat: 13 oktober 2012, 16:22:36
av MadModder
Märka upp adaptrarna med vilken apparat de hör till?

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 13 oktober 2012, 20:47:50
av tompa74
Hur skulle det se ut? Då skulle det ju Helt plötsligt bli
lätt att finna rätt adapter till rätt apparat och så kan
man ju inte ha det. :mrgreen:


Angående att sätta i fel strömförsörjning till fel apparat så är väl slarv det
enda rätta ord jag kan komma på. Jodå, jag har gjort det
jag också, 1 gång tror jag, tyckte det räckte, kunde kostat
mig 20k men kostade istället ett par timmars felsökning,
lite komponenter och några minuters lödning.

/ Tompa

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 13 oktober 2012, 21:15:37
av spufuz
Dessa förbaskade bilkonstruktörer...

Som inte kan designa in dieselfyllningsskydd i produkterna.

Grabben lyckades tanka diesel, verkar det som, genom att använda en pump med fel bränsle.



- Hur mycket kan man kräva att tillverkare "bygger in"?
- Kunden ansvarar ju för att produkten används korrekt? Det fanns väl en manual!? :D






:wink:

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 13 oktober 2012, 23:16:34
av ajje
Nu är det ju förvisso dieselfyllnadsskydd i de flesta bilar då dieselpumpen har ett grövre munstycke som inte går in i de flesta bensinbilar.

Lite lustigt att det är åt det hållet då en bensinare överlever diesel, medan insrutningspumpen i en dieselmotor lägger av rätt så snart då den får pumpa bensin.

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 13 oktober 2012, 23:38:16
av MiaM
Utan att faktiskt veta så gissar jag angående sidospåret att det dessutom kan vara direkt farligt att köra bensin i en dieselmotor, eller?

Jag har nåt avlägset minne av att läst nån tidningsartikel om att det är en dålig idé att fylla på bensin i oljepåfyllningshålet på en dieselmotor...

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 14 oktober 2012, 00:52:19
av SeniorLemuren
Jag har nåt avlägset minne av att läst nån tidningsartikel om att det är en dålig idé att fylla på bensin i oljepåfyllningshålet på en dieselmotor...
Fylla på bensin i oljepåfyllningshålet på en dieselmotor är säkert lika illa som att fylla bensin i oljepåfyllningshålet på en bensinmotor. :)

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 14 oktober 2012, 09:35:54
av Anahka1975
Det är många år sedan jag började märka mina väggvårtor med en dymo remsa vid "unboxing" tillfället.
Rätt ofta är ju inte prylen märkt med vare sig spänning eller polaritet.

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 14 oktober 2012, 11:22:58
av Mizzarrogh
OffTopic, approås bilar så vet jag en släkting som fyllde olja i kylarexpansionskärlet, så jag tvivlar inte att någon tankat diesel i oljepåfyllningsröret... :roll: :D
(Nu var det ju inte större fara med oljan förutom att det bildade ett brunt klegg som tog mig flera veckor att få bort, värre hade ju varit om vederbörande slangat glykol i oljetråget, då hade det förmodligen slutet med motorrenovering eller bilbyte... )

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 14 oktober 2012, 13:28:32
av Johanb
ajje skrev:Nu är det ju förvisso dieselfyllnadsskydd i de flesta bilar då dieselpumpen har ett grövre munstycke som inte går in i de flesta bensinbilar.

Lite lustigt att det är åt det hållet då en bensinare överlever diesel, medan insrutningspumpen i en dieselmotor lägger av rätt så snart då den får pumpa bensin.
Att bensinbilar har trängre hål kommer väl från den tiden då det fanns blyad bensin på macken så funktionen som dieselfyllnadsskydd är väl mer en bieffekt :)

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 14 oktober 2012, 16:30:36
av MiaM
Vad gäller att inte tappa "parningen" väggvåtra-apparat så brukar jag stoppa i väggvårtans sladd runt apparaten och sen linda sladden (inkl vårtan) runt apparaten när apparater läggs undan... Säkert mekaniskt en katastrof för kontakterna men det går ju alltid att fixa ett glapp lättare än att stoppa tillbaka magisk rök som läckt ut ur elektroniken...

Vad gäller vatten i oljesystemet så känner jag till en gammal 60-tals-volvo som på 80-talet blev utsatt för det och sen kört någon knapp mil. Det var bara att tömma ur skiten och fylla på frisk olja, motorn funkade iaf fint när bilprovningen tyckte att det var för mycket rost för att vara trafiksäkert. :wink:

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 14 oktober 2012, 16:33:17
av Mizzarrogh
Nu var det inte vatten utan glykolen jag syftade på, men jo, gammelvolvos tål nog detta bättre än nya högtrycksmorda lager med betydligt mindre gods och utan separata glidbanor.
De gamla lagren var ju faktiskt gjorda att kunna gå korta perioder torrt vid start om motorn stått länge. 8)

Re: Dessa förbaskade elektronikkonstruktörer

Postat: 14 oktober 2012, 16:38:53
av MiaM
Intressant sidospår:

Men visst är oljepumpen mekaniskt driven även på moderna motorer? Hur görs det då för att förhindra kortvarig torrkörning då motorn stått länge? Nån slags "övre behållare" som olja släpps ut från direkt vid start, eller såpass mycket större omsättning på oljan att "torrkörningstiden" blir mycket kortare?