Sida 3 av 3

Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?

Postat: 23 september 2012, 20:49:19
av jesse
säter skrev:Varför inte använda emulsion avsedd för aluminium?
Antagligen för att det är onödigt och kostar mer.

Jag ska testa med vatten+diskmedel nästa gång.

Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?

Postat: 11 oktober 2012, 08:34:46
av Swemill
Hmm... Jag funderar på hur en såp-blandning eller ett diskmedel påverkar när den rinner ned och kommer i kontakt med en olje emulsion alt. syntetisk kylvätska... :humm:
För livslängden / egenskaperna på den vätskan så inbillar jag mig att T-spriten är bättre men jag är ingen kemist...

Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?

Postat: 21 oktober 2012, 23:57:01
av DW
-jag är stor vän av såpa. Provade att ta såpa + propylenglykol+ vatten till pelarborrmaskinen.
Funkade ~6 månader innan rostskyddet försvann.
Man skall dock passa sej så inte vattenlösningar kommer in under prismor. I brist på syre och såpa kan man få
svartrost som inte går att få bort. Det är ju en rostskada det med liksom rödrost.

Tvättar bandsågen och mina svarvar i ren såpa eftersom ingen emulsion idag gör rent.
Efterhand som jag tvättar - skurar så tar jag vatten o spolar av med.
Sågen går ljudlöst när det är lite fet blandning i baljan :tumupp:

Alla penslar oavsett lösningsmedel tvättar jag ur med såpa. Gäller bara att börja med 100% och minska sakta
med vatten. Biltema har bra och billig såpa.

Ren olja i svarvar. det finns fortfarande företag som använder ren olja som skärvätska.
- RUAG Space i Göteborg som tillverkar bl.a satelliter har gjort så. Jag misstänker att maskinerna förblir helt outslitbara
om det rinner olja överallt. Nu var det säkert för materialet skull men ändå.

Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?

Postat: 22 oktober 2012, 09:31:58
av cinc
I gamla kurvautomater så används så gott som enbart rak skärolja vid bearbetning av metaller.
Maskinkonstruktionerna bygger nästan på att få smörjning från denna olja.
Det var ganska vanligt att man körde spånorna i en centrifug för att återvinna oljan som annars skulle ha gått förlorad.

Men det är ju ett ganska kladdigt jobb att sköta såna maskiner.

Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?

Postat: 22 oktober 2012, 12:50:14
av säter
Är det Atlas-olja som är "top of the line" fortfarande?

Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?

Postat: 24 oktober 2012, 12:38:09
av cinc
Vet ej.
En kollega som brukar automatsvarva detaljer åt mig använder någon Motorexolja som han gillar.
Han använder olja även vid svarvning i acetalplaster.

Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?

Postat: 24 oktober 2012, 13:20:35
av gkar
Friktion är inte den enda orsaken till att det blir varmt. Plastiskt deformation ger sitt bidrag. Jag uppskattar att det inte är försumbart. Kanske helt dominerande i vissa fall. Men vad vet jag?
För plastisk deformation hjälper bara vätskan att leda och transportera bort värmen.

Självlart behöver man ju något som mer eller mindre smörjer också.

Nu är ju vatten som alla vet, ingen bra värmeledare, men eftersom vattnet rör på sig, spelar det inte så stor roll, utan man har nog mer nytta av vattets höga specifika värmekapacitet.
Men vad vet jag?

Vad vet ni?

Re: Varför T-sprit til Al och olja till annat?

Postat: 26 oktober 2012, 22:43:55
av Henry
Vatten är ingen bra värmeledare som sådan nej då det rä dåligt på att ge ifrån sig sin värme men är bland de bästa vanligt förekommande och ej farliga vätskorna på att snabbt ta till sig tillförd energi, det är ju mycket därför man "envisas" med att att använda vatten som grund för kylning även när järn är involverat.