Re: Lura Abs lampa?
Postat: 8 maj 2012, 05:35:00
Är det så krångligt att felsöka ABS och Airbag?
Jag tror att det krångliga är dels att få loss information om HUR man ska felsöka, och i vissa fall dels att skaffa rätt "mätgrejer".
Om man har vad som behövs för att läsa ur felkoder så är det kanske inte så krångligt alls?
Jag har kollat just på ABS-fel på en bil från början av 90-talet och där kan man blinka ur felkoder och felkoderna säger att en givare ger rutten signal när man kommer upp i hastighet. Jag antar att det är inte krångligare än att först kolla så att det inte är glapp i någon kabel och därefter se över den givaren.
Som elektroniknörd så kan man ju dessutom göra en testuppkoppling där man ansluter signalerna från ABS-givarna via lämplig dämpning till ingångarna på ett bilstereoslutsteg (med fyra kanaler) och sedan lyssnar man "surround" i vilket "hörn" det låter knas. I fallet att man får felkoder för en viss givare så räcker det med monolyssning och ev en omkopplare för att jämföra en annan givare som referens.
Nu gissar jag iofs att frekvensen från givarna ligger i normalt hörbart ljudområde men det är väl ingen dålig gissning?
Däremot är det dags för alla som mekar bilar att bli bättre polare med oss elektroniknördar (och givetvis vice versa), vi har nog mycket vi kan hjälpa varandra med.
Jag såg på ett helt annat ställe hur nån var glad över att ha en bil "utan elektronik" för att då kan man laga den själv. Mors, jag har en vag aning om hur en förgasare fungerar men nog sjutton verkar elektronisk insprutning + elektronisk tändning vara lättare att ge sig på för en elektroniknörd som mig.
Idag är ju dessutom oscilloskoptillsatser till dator som klarar nån MHz billiga, och likaså är 12->230V-omvandlare också så billiga att man kan köra sitt stationära oscilloskop i bilen om man vill, för att kunna mäta när man kör och inte bara när man står still. För 20 år sen så var det väl en helt annan grej, det fanns knappt nån begagnatmarknad för oscilloskop eftersom alla som över huvud taget fungerade fortfarande dög för rätt många proffsanvändningar (t.ex. radio-tv-verkstad då man dessutom faktiskt mätte en del och trimmade analoga grejer) och ett nytt kostade några tusenlappar och skulle man ha 230V för att driva det i bilen så kostade det nog också många gånger mer än idag.
En skillnad till är att idag går det ju att söka på nätet efter info om bilar, och den som har lite rymlig moral kan med lite tur ladda ner piratkopior av serviceinstruktioner som från början bara var tänkta för märkesverkstäderna en gång i tiden.
(Bilen jag nämnde högre upp i inlägget har skitbra instruktioner i den piratläckta handboken för märkesverkstäderna, däremot är den klassiska Haynes-boken helt värdelös när det gäller eldelen. Haynesboken förutsätter att man inte klarar att förstå så avancerade grejer som att hantera en multimeter eller blinka ur felkoder, ungefär. Samtidigt är iaf Haynesbokserien riktigt bra för mekaniska jobb för en amatör som mig. Å andra sidan vet jag ju inte hur bra den är, men de borde väl inte ge ut en bok med felaktiga uppgifter om hur man skruvar tillbaka en renoverad topp på motorblocket eller liknande).
Jag tror att det krångliga är dels att få loss information om HUR man ska felsöka, och i vissa fall dels att skaffa rätt "mätgrejer".
Om man har vad som behövs för att läsa ur felkoder så är det kanske inte så krångligt alls?
Jag har kollat just på ABS-fel på en bil från början av 90-talet och där kan man blinka ur felkoder och felkoderna säger att en givare ger rutten signal när man kommer upp i hastighet. Jag antar att det är inte krångligare än att först kolla så att det inte är glapp i någon kabel och därefter se över den givaren.
Som elektroniknörd så kan man ju dessutom göra en testuppkoppling där man ansluter signalerna från ABS-givarna via lämplig dämpning till ingångarna på ett bilstereoslutsteg (med fyra kanaler) och sedan lyssnar man "surround" i vilket "hörn" det låter knas. I fallet att man får felkoder för en viss givare så räcker det med monolyssning och ev en omkopplare för att jämföra en annan givare som referens.
Nu gissar jag iofs att frekvensen från givarna ligger i normalt hörbart ljudområde men det är väl ingen dålig gissning?
Däremot är det dags för alla som mekar bilar att bli bättre polare med oss elektroniknördar (och givetvis vice versa), vi har nog mycket vi kan hjälpa varandra med.
Jag såg på ett helt annat ställe hur nån var glad över att ha en bil "utan elektronik" för att då kan man laga den själv. Mors, jag har en vag aning om hur en förgasare fungerar men nog sjutton verkar elektronisk insprutning + elektronisk tändning vara lättare att ge sig på för en elektroniknörd som mig.
Idag är ju dessutom oscilloskoptillsatser till dator som klarar nån MHz billiga, och likaså är 12->230V-omvandlare också så billiga att man kan köra sitt stationära oscilloskop i bilen om man vill, för att kunna mäta när man kör och inte bara när man står still. För 20 år sen så var det väl en helt annan grej, det fanns knappt nån begagnatmarknad för oscilloskop eftersom alla som över huvud taget fungerade fortfarande dög för rätt många proffsanvändningar (t.ex. radio-tv-verkstad då man dessutom faktiskt mätte en del och trimmade analoga grejer) och ett nytt kostade några tusenlappar och skulle man ha 230V för att driva det i bilen så kostade det nog också många gånger mer än idag.
En skillnad till är att idag går det ju att söka på nätet efter info om bilar, och den som har lite rymlig moral kan med lite tur ladda ner piratkopior av serviceinstruktioner som från början bara var tänkta för märkesverkstäderna en gång i tiden.
(Bilen jag nämnde högre upp i inlägget har skitbra instruktioner i den piratläckta handboken för märkesverkstäderna, däremot är den klassiska Haynes-boken helt värdelös när det gäller eldelen. Haynesboken förutsätter att man inte klarar att förstå så avancerade grejer som att hantera en multimeter eller blinka ur felkoder, ungefär. Samtidigt är iaf Haynesbokserien riktigt bra för mekaniska jobb för en amatör som mig. Å andra sidan vet jag ju inte hur bra den är, men de borde väl inte ge ut en bok med felaktiga uppgifter om hur man skruvar tillbaka en renoverad topp på motorblocket eller liknande).