Sida 3 av 5
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 22 april 2012, 12:13:09
av ToPNoTCH
Ett sådant
här servo borde väl räcka.
I värsta fall sätt ett på var sida.
Om du inte fixar elektroniken för att styra dom, så hojta till så kan jag hjälpa dig.
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 22 april 2012, 12:27:16
av netrunner
Nu finns det inga mått med i bilden men kraften mot axeln på servot kommer att ha en hävarm på ca 4-5cm. Dom starkaste servona klara bara 2-3kg och då kommer dom att slitas hårt.
En annan sak är att skylten enligt ritningen inte kommer att gå att fälla upp mer än ca 30 - 45 grader.

Det är armen mellan skylten och motorn som du behöver jobba mer på. Gör du den rätt så kommer ett mini-servo att räcka och aldrig gå sönder.
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 22 april 2012, 12:32:28
av tompa74
Låt skylten gå upp och vila mot stötfångaren istället, då får du inga krafter
på servot alls. Sedan sätter du lite filt bakom skylten så att det inte blir repor.
/ Tompa
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 22 april 2012, 18:31:05
av Noiseprojekt
netrunner skrev:Nu finns det inga mått med i bilden men kraften mot axeln på servot kommer att ha en hävarm på ca 4-5cm. Dom starkaste servona klara bara 2-3kg och då kommer dom att slitas hårt.
En annan sak är att skylten enligt ritningen inte kommer att gå att fälla upp mer än ca 30 - 45 grader.

Det är armen mellan skylten och motorn som du behöver jobba mer på. Gör du den rätt så kommer ett mini-servo att räcka och aldrig gå sönder.
Ritningen var bara för att visa hur det måste se ut, det är inte den slutgiltiga ritningen..
Så ritningen är oviktig.
Tompa74 skrev:Låt skylten gå upp och vila mot stötfångaren istället, då får du inga krafter
på servot alls. Sedan sätter du lite filt bakom skylten så att det inte blir repor.
/ Tompa
Vad spelar det för roll hur den ligger övre läget?
Det är det nedfällda läget som är det viktiga (när skylten står lodrätt)
När skylten står lodrätt kommer den träffas att ett stort luftmotstånd då skylten ligger på 520cm2
Då måste servot/servona orka hålla emot, DET är min fråga!
inte när den är uppfälld (vågrätt)
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 22 april 2012, 18:52:33
av Gimbal
Och det folk försöker säga är att om du konstruerar den mekaniska biten rätt så behövs inget jätteservo, det blir självlåsande.
Se bild:
skylt.jpg
Notera hur knät har passerat mitten och lägger sig mot stoppet. Nu kan servot stängas av. Tryck mot plåten kommer överföras till det mekaniska stoppet. Servot kan vila. Sen ska servot vara rätt stöddigt ändå om man låter servoarmen ta emot delar av trycket.
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 22 april 2012, 18:57:19
av danei
Om du bara läser svaren då får så har du fått svar på den frågan.
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 22 april 2012, 19:04:08
av Noiseprojekt
Gimbal skrev:Och det folk försöker säga är att om du konstruerar den mekaniska biten rätt så behövs inget jätteservo, det blir självlåsande.
Se bild:
skylt.jpg
Notera hur knät har passerat mitten och lägger sig mot stoppet. Nu kan servot stängas av. Tryck mot plåten kommer överföras till det mekaniska stoppet. Servot kan vila. Sen ska servot vara rätt stöddigt ändå om man låter servoarmen ta emot delar av trycket.
Tack!
Äntligen ett svar som jag förstår o har nytta av!!
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 22 april 2012, 19:15:28
av Walle
Det var ju exakt vad jag skrev på första sidan i tråden (fast jag hade inte ritat in överknäckningen i min skiss).
Hursomhelst så kan jag rekommendera styvt papper/kartong, sax, och jungfruben för att lista ut korrekta längder (som när man byggde spratteldockor på dagis). Alternativt CAD i datorn.
Jungfruben:

Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 22 april 2012, 23:32:43
av Pejlaren
Hur ska du lösa den bakre skylten? Fram tycks det ju finnas ett hål, hur gör du bak?
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 22 april 2012, 23:36:12
av gOry
fartkameror tar bara bild framifrån

Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 23 april 2012, 16:10:12
av Pragmatiker
Kanske en dum idé (har bara skummat igenom tråden lite snabbt), men om man sätter ett gångjärn i neder kant på plåten och en vikt på den över kanten.
Sen så hålls plåten fast med en elektromagnet, slår man av magneten så tippar plåten nedåt pga av vikten.
Vill man fälla upp plåten så slår man bara på magneten och bromsar in, vilket får plåten att slå uppåt och fasnta på magneten igen.
Denna lösningen kräver att bilen är i rörelse för att man ska kunna fälla upp plåten, men det blir istället en enklare konstruktion utan servo mm.
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 23 april 2012, 16:48:02
av danei
Eftersom den ju bara skulle fällas på utställningar kan ju en permanentmagnet göra jobbet...
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 24 april 2012, 18:09:36
av Noiseprojekt
Vissa har verkligen jävligt svårt att fatta!!
Jag gör INTE detta för att slippa bli tagen i fartkameror!!!!
Då den ska användas till utställningar så vore det ju en schyst feature att kunna styra den elektriskt istället för att lossa den för hand.
Från knappt inifrån och kanske även ifrån fjärr.
Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 24 april 2012, 18:22:39
av Walle
Jag tror dig, du har nämligen inte en enda gång i tråden nämnt att servot måste orka fälla ner plåten i fartvinden (vilket naturligtvis är en helt annan sak), bara att det måste orka hålla den nere.
Men det finns vissa här på forumet som har som sin livsuppgift att klanka ner och klaga på andra. Skit i dom!

Re: servomotor till nummerplåt
Postat: 24 april 2012, 18:24:04
av danei
Om den står på utställning så förstår jag inte fördelen med att ha motor.