Sida 3 av 6

Re: HHO generator

Postat: 15 april 2012, 11:48:00
av SeniorLemuren
H-H-O står för vad det är. Två Väte=H och en syre=O atom. Dvs. vatten=H2O i sönderdelat skick.

Re: HHO generator

Postat: 15 april 2012, 23:39:42
av teljemo
Så hho och h2o är samma sak?

Hur kommer det sig att H2O blir explosivt när man delar det då?...

Re: HHO generator

Postat: 16 april 2012, 01:34:05
av GFEF

Re: HHO generator

Postat: 16 april 2012, 06:29:03
av danei
Nej H-H-O är ett udda sätt att skriva 2H2 + O2. Det är en mix av vätgas och syrgas.

Re: HHO generator

Postat: 16 april 2012, 12:35:41
av hubben
Och när 2H2 + O2 reagerar (=brinner) så får du ut energi och vatten (2 x H2O).

Den energin du får ut är samma mängd energi som du måste tillsätta för att dela upp 2x H2O till 2H2 + O2, så om du i ett perfekt system utan förluster skulle bygga din HHO generator så skulle el-generatorn i bilen förbruka EXAKT lika mycket energi som du skulle få ut extra iom förbränningen av HHO-gasen.. vilket skulle ge ett tillskott av exakt noll. Nu finns det inga perfekta system, och processen är full av förluster i varje steg, så du kommer att tappa en hel del effekt på detta. Precis som Walle skriver!

Sen ska man inte hindra folk att experimentera så gör ett försök om du vill. Men jag tror att du har lika stor chans att lyckas som om du sätter ett kors på taket på bilen och driver den med "divine power"... ;-)

Re: HHO generator

Postat: 16 april 2012, 17:27:13
av MiaM
Iofs kan det i vissa fall vara så att det faktiskt lönar sig att tillsätta något som i sig är ett nollsummespel men ihop med det man blandar med blir en vinst.

Jag kan kemi för dålig men tvivlar på att knallgas+bensin i en förbränningsmotor ger så mycket bättre förbränning att vinsten motsvarar engergiåtgången för att generera knallgasen.

Om man kan mellanlagra knallgasen och bara tillföra den vid tillräckligt gaspådrag så kan man iofs kanske höja toppeffekten en smula (men behålla medeleffekten), men då verkar det bättre att ta till några vanliga trimknep eller skaffa ett riktigt lustgas-kit istället...

Re: HHO generator

Postat: 16 april 2012, 21:40:14
av bildgravyr
Då en stor del av energin i motorn blir till värme är det mycket möjligt att man kan utnyttja större del av effektet genom att tillföra vatten som förångas genom att man tar vara på en del av spillvärmen som annars ändå måste kylas bort. (däremot får man självklart inte ut mer total energi)

Re: HHO generator

Postat: 17 april 2012, 00:43:09
av netrunner
Diskuterar man vi inte flera av varandra helt oberoende saker nu?

- Mer syre och mer bränsle in i motorn ger högre effekt ... om det så är med låg temperatur / vattendimma eller HHO. Då blir även bränsleförbrukningen högre. = Fail.

- Att skapa HHO kräver mer energi än vad man får av att elda den, tro att det är en faktor 50ggr. = Fail.

- Att "skapa HHO extra effektivt" kräver troligen att man hittar på lite helt ny fysik / kemi.

- Om det nu var så att det fungerade ... varför kommer inte alla bilar med detta från fabrik?

- Om det är så att det fungerar ... och det är inte raketforskning vi talar om här .. varför erbjuder inte varje mekaniker ett kit att installera?

- Kan det vara så att man fejkar videon på YouTube i hopp om att kunna sälja lite plåtbitar för 1750kr?

Re: HHO generator

Postat: 17 april 2012, 06:45:27
av svanted
teljemo skrev:Så hho och h2o är samma sak?

Hur kommer det sig att H2O blir explosivt när man delar det då?...
skolkade du från kemilektionerna... :)

Re: HHO generator

Postat: 17 april 2012, 15:39:33
av teljemo
Visst.. det skulle vara enkelt att lägga upp en fake video på tuben.. vissa känner säkert att dom får ut något av att syssla på sånt..
men det finns ju inte bara EN video på youtube...:P
Och det finns redan flera färdiga kits att köpa.. bara att googla på hho generator..

i första hand är kompisen inte ute efter att öka effekten på bilen utan säka förbrukningen.. detta som hho generatorn marknadsförs för... =)

Kanske borde maila mythbusters och be dom kolla detta.. =)

Re: HHO generator

Postat: 17 april 2012, 15:49:06
av Walle
Det har jag för mig att de har gjort, och jag har för mig att resultatet blev "busted!".

Re: HHO generator

Postat: 17 april 2012, 16:21:39
av SeniorLemuren
Japp, här kan man se det och det funkade inte. Men entusiasterna ger sig inte för det, utan kommer med helt felaktiga påstående att dom misslyckades för att dom inte hade bakingsoda i vattnet och att måttet mellan rören i elektrolyskärlet var felaktigt. Bara blajblaj. Sedan påstår dom att det är bevisat att det funkar eftersom det gick att köra på gas från en tub. Ännu mer blajblaj.

I Mytbusters fall spelade det ingen som helst roll om det var bakingsoda i vattnet eftersom dom framställde knallgasen i förväg och då spelar ju ingen roll hur effektivt man framställer gasen.

Testet där dom kör motorn med gas från en tub är inget bevis för att det funkar. Dessutom var det enbart vätgas i tuben, inte knallgas som man får vid enkel elektrolys där man samlar gasen (syrgas och vätgas) från både anod resp. katod och låter den blandas. Ska man ha ut enbart vätgasen så måste man separera gasavgången från anod och katod.

Re: HHO generator

Postat: 17 april 2012, 17:13:48
av teljemo
en sak dom borde testa är att bara tillsätta HHO i luften och köra en bit för att se om bensin förbrukningen minskar...

Re: HHO generator

Postat: 17 april 2012, 17:37:37
av bearing
De som helt avfärdar detta med knallgas gör en del förenklingar. De ser förbränningsmotorn som ideal energiomvandlare. Så är inte fallet. Jag är därför mer försiktig att helt avfärda idén.

En förbränningsmotor med låg last/låga varv går inte som en klocka. Det förekommer ganska stora cykel-cykel variationer. Jag vet inte vad detta beror på, men jag gissar att det har med blandningen bränsle och luft att göra. Min teori är att ena cykeln brinner bränslet bra, och cylindertrycket blir högt. Nästa cykel gör resttrycket från cykel 1 att mindre färskgas tar sig in, och med lägre hastighet, vilket gör att blandningen blir sämre. Allt bränsle förbränns inte, och cylindertrycket i cykel 2 blir lägre, vilket gör att resttrycket inför cykel 3 är lågt, vilket gör att cykel 3 blir starkare. På detta sätt håller det på.

Knallgasen kan möjligtvis fungera som någon sorts katalysator, som sätter fyr på hela bränslet under låg last/varvtal med dålig insugsresonans/dåligt blandning. Om detta är möjligt vet jag inte, men jag har inte sett att någon utgått från det här perspektivet, och visat att det inte funkar, så därför kan jag inte helt avfärda idén.

Någon evighetsmaskin kommer det aldrig bli, men möjligtvis kan förbrukningen i vissa lastsituationer minska. Personbilar går ju främst under låg last, så det är ju möjligt att se en minskning på medelförbrukningen, trots att generatorn säkert drar 5 gånger mer effekt än vad själva vätgasen lägger på vevaxeln.

Re: HHO generator

Postat: 17 april 2012, 20:07:41
av svanted
bildgravyr skrev:Då en stor del av energin i motorn blir till värme är det mycket möjligt att man kan utnyttja större del av effektet genom att tillföra vatten som förångas genom att man tar vara på en del av spillvärmen som annars ändå måste kylas bort. (däremot får man självklart inte ut mer total energi)
det vore ytterligt intressant om man kunde höja verkningsgraden på en motor genom att blanda i vatten i bränslet.
en hypotes är att man sänker temperaturen på avgaserna och anväder den till att förånga vatten som kan bidra
med att öka expansionen hos bränslet...
som ngn slags integrerad ångmaskin....

nu är vi snart på ämnet "E85 som drivmedel" i denna tråd,..... :lol:
då man kan blanda vatten i detta bränsle....