Multicopter styrkort WII Brain MEGA
Re: Multicopter styrkort WII Brain MEGA
Kompassen är väl en väldigt viktig bit för att få gps:en att fungera har jag för mig.
GPS är väl utmärkt som kompass har _jag_ för mig 
Däremot kan det ju hända att man flyger under tak etc och då är det ju bra med andra sensorer.

Däremot kan det ju hända att man flyger under tak etc och då är det ju bra med andra sensorer.
Så länge man är i rörelse så går det att få ut en riktning med GPSen men när man står still så går det inte.
GPSen gir deg kun retningen fartøyet beveger seg, ikke hvilken retning det peker.v-g skrev:GPS är väl utmärkt som kompass har _jag_ för mig
F.eks. om fartøyet går fremover med 5 km/t iforhold til luften og nesen peker rett nord. Legger du på f.eks en sidevind ifra vest på 5km/t. Så vil GPSen vise en hastighet på ca 7km/t og en kurs nord-østover. Mens kompasset vil si at fartøyet peker nordover.
Du får forskjellige verdier på disse da de referer til forskjellige referansesystemer. GPSen har ikke noe konsept på hva som er fram og bak. Men det er jo ganske vesentlig om du skal prøve å justere kursen for å treffe et bestemt mål.
Mvh
Bernt
Äntligen har kineserna vaknat upp ur nyårsyran och mina kort är påväg
Alla fyra sensortyperna hemma och även alla övriga komponenter, så nu är det bara att hoppas jag inte missat något i layouten
För övrigt lyckades jag med att få dom att göra panelade FTDI kort för programmeringen trots att dom inte "tillåter" det.
Då blev det 40st istället för 10st
Jag tror nyårsfirande gör kineser snälla

Alla fyra sensortyperna hemma och även alla övriga komponenter, så nu är det bara att hoppas jag inte missat något i layouten

För övrigt lyckades jag med att få dom att göra panelade FTDI kort för programmeringen trots att dom inte "tillåter" det.
Då blev det 40st istället för 10st

Jag tror nyårsfirande gör kineser snälla

Gott nytt år då
Vad tror du det kommer landa på för ett "maxat" kort?
Jag har snart behövlighet av ett med fler än 4 utgångar nämligen, kanske tom 8 om jag orkar

Vad tror du det kommer landa på för ett "maxat" kort?
Jag har snart behövlighet av ett med fler än 4 utgångar nämligen, kanske tom 8 om jag orkar

och hur lång leveranstid ska vi räkna med? Jag måste ju (tydligen) bygga en liten Y6 i trä snart och i den skulle ett mega-kort göra sig finfint 

Hatar att gå händelserna i förväg...Vill ju se att allt är ok och så, men då intresse för priser och leveranser finns så kan jag ju rapportera läget.
Jag har gyron för 6st kort och övriga sensorer för 8st.
Ett kort går till "sponsor" och ett vill jag ha själv.
Det betyder att fyra kort kan säljas när jag testat allt.
Sedan kan jag fixa två gyron till (men dyrare) för att få ihop match med resterande två uppsättningar. Totalt 4 + 2 kort i två omgångar då.
Priset blir lite en fråga om hur jag prissätter min tid att sitta hukad och plocka komponenter efter jobbet
Målet är typ under 700:- men det KAN kliva över efter de första fyra. Sedan beror det på om man vill ha med en FTDI adapter för programmering, men det blir i princip komponentkostnad på dom.
Man vill ju hålla så lågt pris som möjligt men bara två av sensorerna och MCU'n är 300 spänn, och det är ett par timmar per kort i jobb.
Sedan räcker det med att ett kort kortsluter, så är allt ihop en minus affär. Jag hoppas förståelsen finns för tankesättet.
Jag försöker bjussa på lite "bonus service och support" i stället.
Renovera kort som badat och landat på stenar osv.
(no names).
Jag har gyron för 6st kort och övriga sensorer för 8st.
Ett kort går till "sponsor" och ett vill jag ha själv.
Det betyder att fyra kort kan säljas när jag testat allt.
Sedan kan jag fixa två gyron till (men dyrare) för att få ihop match med resterande två uppsättningar. Totalt 4 + 2 kort i två omgångar då.
Priset blir lite en fråga om hur jag prissätter min tid att sitta hukad och plocka komponenter efter jobbet

Målet är typ under 700:- men det KAN kliva över efter de första fyra. Sedan beror det på om man vill ha med en FTDI adapter för programmering, men det blir i princip komponentkostnad på dom.
Man vill ju hålla så lågt pris som möjligt men bara två av sensorerna och MCU'n är 300 spänn, och det är ett par timmar per kort i jobb.
Sedan räcker det med att ett kort kortsluter, så är allt ihop en minus affär. Jag hoppas förståelsen finns för tankesättet.
Jag försöker bjussa på lite "bonus service och support" i stället.
Renovera kort som badat och landat på stenar osv.

Jag är ju, som sagts tidigare, absolut på för att köpa ett fullbestyckat kort.
Står jag även fast vid jag sa på sida 1, jag tar gärna ett kort om de klaffar!
Kommer då få 2st av dina tidigare kort över om någon är intresserad?
Kommer då få 2st av dina tidigare kort över om någon är intresserad?
Nu har jag inte lusläst alla posts. Men jag tänkte på det du skrev på första sidan om FTDI:n och problem med 3,3-volten. Förstod jag rätt om du lät FTDI-chippet mata ut 3,3V till kortet?
Nu verkar du ju ha tagit bort chippet från kortet, men jag kanske kan varna någon annan som tänker göra på det sättet. Det visar sig nämligen att den 3,3V inte är speciellt stabil. Särskilt illa är det mellan i och urkopplad USB. Jag körde en enhet som jag kalibrerade in med USB via ett FTDI-chip och matade några komponenter från chippet. Så allt fungerade super så länge jag kalibrerade, men så fort jag drog ur och skulle köra den stand alone så sket sig allt. Visade sig att spänningen ut dippar 0.1-0.2V när inte USB:n är i. Och jag hade kopplad så att FTDI-chipped bara matades externt från ett nätagg på 24V via en 5V regulator.
Nu verkar du ju ha tagit bort chippet från kortet, men jag kanske kan varna någon annan som tänker göra på det sättet. Det visar sig nämligen att den 3,3V inte är speciellt stabil. Särskilt illa är det mellan i och urkopplad USB. Jag körde en enhet som jag kalibrerade in med USB via ett FTDI-chip och matade några komponenter från chippet. Så allt fungerade super så länge jag kalibrerade, men så fort jag drog ur och skulle köra den stand alone så sket sig allt. Visade sig att spänningen ut dippar 0.1-0.2V när inte USB:n är i. Och jag hade kopplad så att FTDI-chipped bara matades externt från ett nätagg på 24V via en 5V regulator.
Vettefasen hur jag lyckades men jag har bränt två USB-portar mha mitt styrkort trots att jag inte haft batteriet i funderar på om det helt enkelt drog för mycket ström då jag har kamerastab.
Bäst tror jag nästan att det vore om det gick att bara kapa pluspolen så att USB porten bara matar själva FTDI-kretsen men är osäker på om det går.
Den datorn som porten brann på gör det mindre på men när jag nu ändrar med min MacAir så tänker jag baske mig inte chansa sen finns ju bara två usb-portar också så jag får ju inte många chanser. Kör via bluetooth nu och det är nästan att föredra _alltid_ använder bara kabel när jag kör i ny firmware.
Bäst tror jag nästan att det vore om det gick att bara kapa pluspolen så att USB porten bara matar själva FTDI-kretsen men är osäker på om det går.
Den datorn som porten brann på gör det mindre på men när jag nu ändrar med min MacAir så tänker jag baske mig inte chansa sen finns ju bara två usb-portar också så jag får ju inte många chanser. Kör via bluetooth nu och det är nästan att föredra _alltid_ använder bara kabel när jag kör i ny firmware.
Jo servon verkar suga i sig ström som fan.
Om jag har servon inkopplade när jag ansluter USB så rycker dom och porten slår av och på hela tiden.
Antagligen har min PC ett skydd mot för högt uttag av ström på USB, och det är det som slår till/från.
Samma händer när jag kör servon från Arduino kort etc.
Utan annat än styrkortet inkopplat, så skall det inte vara några problem.
Om jag har servon inkopplade när jag ansluter USB så rycker dom och porten slår av och på hela tiden.
Antagligen har min PC ett skydd mot för högt uttag av ström på USB, och det är det som slår till/från.
Samma händer när jag kör servon från Arduino kort etc.
Utan annat än styrkortet inkopplat, så skall det inte vara några problem.