Koppla ljudingång till Volvo-stereo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sebcou

Re: Koppla ljudingång till Volvo-stereo?

Inlägg av sebcou »

Det är interupt som gäller eftersom mastern genererar klockpulserna du vill detektera. Går väl med en loop också men är knappast enklare.

Återkommer då jag testat lite.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tänkte alltså på sändningen. Eller missförstår jag nu?
sebcou

Inlägg av sebcou »

Hej igen.
Såhär tänkte jag mig göra.

1. Få Uno att prata med HU-655 och emulera CD-växlare. Är enklare precis som du säger. Ingen galv isolation.
2. Flytta över till Trinket. Koppla in en Sony SBH20 via den nya AUX-ingången. Nu har jag en BT mottagare men kan ej kontrollera den från HU-655.
3. Plocka isär SBH20 och styr dess framåt/bakåt knappar mha trinket/uno. Då man använder framåt/bakåt på Hu-655 så fångar Uno/trinket upp dessa och styr SBH20.

Nu har jag kommit lite vidare i tänktet och skippar nog steg 3 och beställer en BT-modul från Kina som har en mikroprocessor som jag kan programmera att emulera AUX direkt, dvs en "enchipslösning", kostar under U$10. Denna modul har också stöd för APT-X som ger klart bättre ljud än vanlit BT-streaming.

Är rent av kass på analog elektronik så om du mäter och kommer fram till något ang jordningen så skriv gärna här.
/seb
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om SBH20 drivs med inbyggt batteri och eventuellt knapptryckande görs med optokopplare så är det ju garanterat noll risk för störningar på grund av jordslingor.

Eftersom du kan provköra på det sättet så är det lätt att avgöra om eventuella störningar beror på jordslingor - i så fall försvinner de om extern laddning/matning till SBH20 tas bort och eventuella andra anslutningar också tas bort om de inte går via optokopplare.

Men det jag undrade över tidigare är det här med interrupt. Jag är helt med på att mottagningen måste göras med interrupt - men visst är det väl den kod du eller jag skriver som genererar hela signalen vid sändning? Det är väl inte så att stereon skickar ut korta pulser som din eller min kod måste "förlänga" för att indikera etta/nolla när data sänds från cd-växlaren/emulatorn till stereon? (Svaret finns förstås i källkoderna som redan finns färdiga. Nu var det en stund sen jag läste någon av dessa källkoder, men mitt minne säger att det är växlaremulatorn som genererar hela signalen vid sändning).

Vad för Kina-BT-modul tänker du på?

Jag börjar mer och mer fundera på att ha telefonen som andrahandsgrej och eventuellt styra nån slags mer dedikerad musikspelare, helt enkelt eftersom det inte verkar gå att styra applikationerna i mobilen tillräckligt bra. Fast jag ska väl först verkligen prova igenom utbudet av spelare. När jag kollar på vad som verkar finnas med öppen källkod så hittar jag bara Yplayer och VLC. Jag har inte provat Yplayer men konstaterar att VLC lär behöva en del kodande för att bli riktigt användbar som musikspelarapplikation.

Fast nu gör jag säkert det bästa till det godas fiende. Mycket är vunnet på att bara att få play/pause och föregående/nästa låt att fungera (dvs det som verkar funka med standard bt-tangentbord + folder player (den spelare jag brukar använda).

P.S. jag har nog redan skrivit det men jag har inget direkt behov av att köra blåtand för ljudet. Mängden extrajobb att koppla i/ur kabel för ljudet är försumbart i förhållande till att koppla i/ur laddarkabeln och plocka fram / stoppa undan telefonen...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kort uppdatering:

Ett västgötaklimax infann sig. Det visar sig att uttaget på stereon inte är vanlig 8-polig mini-din, utan en 8-polig variant av de lite förvuxna nästan-mini-din som brukar användas för att få 9 eller fler poler på t.ex. vissa grafikkort.

Efter att ha fysiskt slitit loss ett nionde stift och skalat bort metallskalet runt kontakten från en "break-out-box för s-video + komposit in och ut" för nåt Asus-grafikkort så går den att trycka in i stereon, men stiften blir sneda. Jag provmätte att jag fattat pinouten rätt, det låg likspänning på de stift jag väntat mig. Det blev lite för sent för att faktiskt provköra nåt, så nu har jag en kabel med den fulkontakten som väntar på att provköras.
Skriv svar