Sida 3 av 4
Postat: 28 april 2005, 13:02:25
av danei
Det är väl bara att vänta till spänningen på förbruknings batteriet är högre än på motorbatteriet. Det borde gå ganska snabbt.
Postat: 28 april 2005, 14:55:01
av Bonzo
Jag undrar om spänningen över förbrukarbatteriet även då det är urladdat och generatorn är ansluten kommer under tomgångsspänningen för startbatteriet. Och även om startbatteriet skulle ladda förbrukarbatteriet så blir det mesta av den energin kvar i systemet och kan användas till start. Luktar bonnfångeri tycker jag.
Postat: 28 april 2005, 15:33:56
av björn
Andy skrev:Björn;
Batterier i olika stadier av sin livscykel har olika innre resistans och kan därför ha i stort sett samma spänning trots att laddningsgraden varierar kraftigt! Ohms lag och lite elektrokemi.
Ja, givetvis..... Tänkte inte innan jag skrev känns det som....
Tack för rättelsen.
Postat: 28 april 2005, 15:52:58
av Gimbal
Spänningen i ett urladdat f.b paket är betydligt under tomgsp. i s.b, även när generatorn pumpar för fullt.
Att energin finns kvar, fast mestadels överförd till f.b, har du inte så stor nytta av då startströmmen tas från startbatteriet.
Postat: 28 april 2005, 17:25:42
av Bonzo
Har du mätt? Det finns väl inget förbud mot att koppla ihop alla batterier man har om båten inte startar.
Fick du till det med autopiloten? Var inne på något liknande själv förut men det blev inte av
Postat: 28 april 2005, 22:21:22
av Gimbal
Ja, jag hade problem med att strömmen i f.b inte ville räcka så länge som det borde och mätte en hel del. F.b ligger drygt 4m (sladdvägen) bort och spänningsfallet i ledningarna gjorde att strömmen blev för låg vid laddning. Spänningsfall skall man akta sig för. (Så koppla för allt ivärlden inte in dioder).
Visst kan man koppla ihop batterierna innan start, men de flesta har nog för klena ledningar till f.b för att starta med iallafall, även om de naturligtvis hjälper till.
Sen finns det de som helt enkelt kör med manuella brytare mellan batterierna och kopplar till och från som de vill, och det funkar det också.
Autopiloten är inte klar, vad farao, jag har inte ens med säkerhet valt processor. Nej detta projekt är lågprioriterat och kommer att ta tid.
Postat: 29 april 2005, 08:26:06
av danei
Och då är det lätt att förstå att man får problem med husvagns batterier...
Postat: 29 april 2005, 08:57:36
av tusse
Vad ni vrider och vänder på problemet, det perfekta systemet finns i det schemat Bonzo lade ut
http://www.skyllermarkspressar.se/schema2.html, här finns ingen risk att förbrukarbatteriet är inkopplat vid start och väljer man en tillräckligt grov kabel mellan batterierna skulle inte lite spänningsfall ha någon större betydelse eftersom laddströmmen sjunker ju mer batteriet laddas. Det kan även vara en liten fördel med ett litet spänningsfall mellan batterierna för att startbatteriet är ju det batteri som ska vara fulladdat först.
Många använder släpvagnskontaktens plusuttag för att ladda husvagnsbatteriet vilket brukar fungera dåligt beroende på att både bil och husvagn har alldeles för klena kablar, har man sedan kylskåpet på 12V så lär man komma fram med ett tomt batteri i vagnen, byt dessa kablar, koppla in ett relä över laddningen, se till att släpvagnskontaket är ren och infettad med lämpligt fett, inte vanligt smörjfett för det isolerar.
En kabel på sex kvadrat borde vara tillräckligt i en båt eller husvagn, har man möjlighet till extra laddare eller solcell är det inga problem med semestern.
Utanför ämnet:
Håll aldrig på att koppla om kablar på ett nyladdat batteri och se till att det är väl ventilerat för det bildas knallgas under laddningen.
Jag vet hur högt det smäller och vilka effekter det har när man är oförsiktig. Det batteriet jag sprängde (12V 66A) gick det endast att återfinna ett par centimeter av den nedre delen på batteriet, resten förutom propparna till batteriet hade pulveriserats.
Postat: 29 april 2005, 10:27:37
av Gimbal
Beror på vad man menar med "lite" spänningsfall. Visst sjunker laddströmmen allteftersom så att batteriet blir fullt ändå med tiden. Men i en båt så laddar man kanske 5 timmar och sedan skall man leva på den strömmen i ett dygn eller ännu längre. Håll på så ett tag med ett sp.fall på en volt och ett strömslukande kylskåp så har man snart tömt batterierna.
Postat: 5 maj 2005, 14:22:37
av janne66
Bäst är väl att köpa en färdig lösning, typ de som finns för båtar eller husbilar där man har 2 batterier.
Då får förbrukarbatteriet alltid rätt laddning, och man laddar ej ur startbatteriet.
Postat: 5 maj 2005, 18:46:48
av danei
Bara för att det är en färdig lösning behöver den inte vara bra. Men den borde funka.
Postat: 7 maj 2005, 18:39:54
av Andy
Man kan använda en switchad booster om man har långa ledningar. En sådan kan ge ut 14,4V från 8V och uppåt så att batteriet blir laddat.
Postat: 7 maj 2005, 19:48:09
av Bonzo
Har du en susning om hur stor och hur dyr den blir för 100A?
Postat: 8 maj 2005, 18:33:20
av danei
Ska du ladda 100A? Då ska du inte ha långa lednignar. Och saftiga relän.
Postat: 8 maj 2005, 20:05:23
av Bonzo
Bilgeneratorer är omkting 100A. Strålkastare, sätesvärmare, fet stero mm.