Trasig ATX PSU

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

När jag får igång datorn så ska jag ta reda på hur tyst nätdelen är. Jag har ju bara kört den i 5 minuter innan den pajade men jag minns inte att den skulle ha fört något mer oväsen än den gamla. Nåja...

Nätdelen vägrar som sagt starta överhuvudtaget, helt ensam, tillsammans med två HDD.s bara MK minne och fläktar... o.s.v.

När jag nyss testade att bara koppla in två hårddiskar men inte moderkortet och jorda PW_ON så rycker fläkten i nätdelen till lite så jag provade igen, och igen, och POOF så blixtrade och small det till innuti och så dog den ännu mer.
Antar att det var säkringen som gick men jag vill inte gärna öppna och se efter.

Vilka datorforum tror ni är seriösast?
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Det som har hänt sedan senast är att jag någon gång under vintern pallrade mig iväg till nämnda datorbutik för att få en ny nätdel. Väl hemma så kopplade jag, full av förhoppning in den nya nätdelen. 5 minuter, sedan: POFF! Samma sak igen. Efter det orkade jag inte bry mig om att klaga mer utan körde på med den 230W-del som jag snott från en annan dator.

Nu för en vecka sedan så hade jag dock vägarna förbi butiken så jag passade på att gå in och fråga om de hade något tips på vad som kunde vara fel. Killen i butiken gissade naturligtvis på att moderkortet var trasigt men kunde inte förklara hur det kunde fungera med en anna nätdel.
Det slutade med att jag fick byta nätdel igen, denna gången till en på 450W som faktiskt verkar fungera, 1 vecka hittils....
Skriv svar