Suck, jag hade skrivit ett svar..och så blåskärmade datorn (PAGE_FAULT_IN_NON_PAGE_AREA)...Nu blir det lite mer kortfattat
Svept vinge: Inga fördelar på ett nybörjarplan. Ger högre anfallsvinkel för samma lyftkraft. Därmed också högre luftmotstånd vid låga farter. Ger ökad rollhastighet när man gör en så kallad "snap roll", vilket också betyder att man snabbare hamnar på rygg om man gör något fel i låg fart
Landställ: Spelar egentligen ingen större roll, men det beror också lite på underlaget. För ruffigare underlag föredrar jag huvudställen fram och ett sporrhjul (eller bara en sporre) bak. Huvudställen viker sig inte lika lätt som ett noshjul. Men på små parkflyers som jag bygger av depron brukar jag oftast skippa landställ helt. Jag startar och landar från/till handen istället.
Jag håller planet framför mig i midjehöjd, drar på full gas, och släpper iväg planet lite snett uppåt. Att kasta som en dåre över huvudet behövs absolut inte
Vid landningen styr jag helt enkelt bara in mot mig själv ungefär i brösthöjd, drar ner gasen och fångar planet i handen. Att ta det någonstans i vingframkanten brukar vara enklast. Alternativt flyger jag in, drar upp planet vertikalt i hovring och plockar ner det när det "hänger" i luften. Det är dock lite svårare
Superlimmet du köpte, är det foam safe CA? Att använda kontaktlim, typ UHU-POR, funkar också, men tar längre tid och är betydligt krångligare än CA-lim. Kicker är trevligt att ha också, även om snabblim ska härda snabbt så gör det inte alltid det när man måste lägga på lite mängd för att fylla ut. Då får kickern (ren heptan) snabblimmet att verkligen snabbhärda

Dessutom luktar kickern förbaskat gott
Har fartreglaget du beställde BEC-krets?
Det var änna futtiga depronskivor! 0.8x1.2 är de jag köpte förr, alltså ungefär 1 kvadratmeter styck. Men med 13 stycken kommer du garanterat klara dig länge i alla fall!
När du ska vika depron (om du bygger någon modell som inte har platt vinge) så finns det två viktiga saker att tänka på. Börja med att rita upp vecket med en tuschpenna, på den sidan som blir insidan av vecket. Lägg sedan på bred vanlig genomskinlig tejp på utsidan av vecket, de till att få ut så mycket luftbubblor som möjligt. Tejpen håller ihop depronet så det inte spricker när du viker. Vänd sedan på skivan och tryck en tydlig veckanvisning med t.ex. en linjal. Se till att verkligen trycka hårt så du komprimerar depronet lite i veckanvisningen. Sedan är det bara att vika. Med denna metod tillverkar man väldigt snabbt en vinge med symetrisk vingprofil. Ta helt enkelt en skiva depron som är lika lång som vingen ska vara lång, och lika bred som vingens corda * 2. Markera ut en mittlinje, vingens framkant. Tejpa andra sidan av skivan längs denna linje. Ca 33% från denna linje mot vingens bakkant limmar du fast en balsalist. 3-5mm tjock är lämplig, längden samma som vingens längd, och bredden så tjock som man vill ha profilen. Gör veckanvisning med en linjal eller dylikt, vik, applicera lim på listen och tryck ihop. Vill du ha en perfekt symetrisk vinge så markerar du ut ett streck på samma avstånd från mittlinjen som balsalisten, och limmar balsalisten mot denna linje. Limma sedan ihop bakkanten, och du har en förhållandevis styv vinge. Spryglar behövs inte, dock kan det ju vara trevligt med spryglar i ändarna för att det ser snyggare ut och blir lite mindre luftmotstånd.
Se CAD-ritning nedan
