Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...
Re: Styra Tercospindel med Mach3 och/eller EMC2...
Det här ser ju lovande ut, man kanske får ta och beställa en DC-05 och en MM23000D till sin Terco snart 

Ja DC-03 hade nog fungerat bättre då den tar 5Hz-50Hz (eller om det var 100Hz).
Jo jag inser ju det nu när jag läst manualen noggrannare...
Men jag har kontaktat Peter och bett honom skicka komponeterna som saknas för att göra om DC-05 till ett DC-03 (det är samma mönsterkort i botten
)

Peterh: du menar inte tvärtom?
...för att göra om DC-05 till ett DC-03....
Nej? Det är ju ett DC-03 han behöver och han har ett DC-05.
Jag har pratat med Peter Homann som skickar mig ett DC-03 istället, gick inget bra att bygga om eftersom PIC:en programmerades på kortet (naturligtvis). Det tar väl några dagar sen kan jag fortsätta labba. Men det verkar lovande och korten verkar mycket välgjorda 

Update: Jag har fått det att funka med DC-03 och mitt styrkort MM23000D. Funkar fint att styra orginalspindeln från Terco med både EMC2 och Mach3. Tyvärr har jag inte några bilderv eller videos att bjuda på just nu, men vem vet, det kanske kommer när jag börjar skruva ihop fräsen igen... 

Vad betalade du i frakt för styrkortet från Minarik?
Fick själv fraktkostnad på typ 97$ när jag gjorde en förfrågan här i förra veckan för min Tercos räkning...
Fick själv fraktkostnad på typ 97$ när jag gjorde en förfrågan här i förra veckan för min Tercos räkning...
Köpte mitt på E-bay begat från Canada... Kommer inte ihåg priset men gissar runt 500-hundringen med frakt 

-
Har precis köpt en MM23002D till min Terco som jag tänkte koppla till Gecko G540.
Borde väl gå bra att koppla G540's VFD utgångar (+,-,VFD) till MM23002D's ingångar (S3,S1,S2) eller hur?
/Micke
Borde väl gå bra att koppla G540's VFD utgångar (+,-,VFD) till MM23002D's ingångar (S3,S1,S2) eller hur?
/Micke
Jag har inte prylarna tillgänligt nu, men rent spontant skulle inte jag koppla direkt eftersom det är 230VAC på MM23002D vilket Geckon inte gillar så mycket (något kan ju gå fel). Men som sagt jag har det inte i huvudet, var så länge sedan jag hade tid att leka med fräsen (Tercon då alltså
)