Sida 3 av 7
Re: Utveckla för Android
Postat: 13 april 2010, 23:19:39
av LHelge
Hur ser det ut när man gör en lyckad inloggning då?
Re: Utveckla för Android
Postat: 14 april 2010, 00:05:24
av zeus
Re: Utveckla för Android
Postat: 14 april 2010, 00:15:03
av LHelge
Då ska allt vara fixat! Måste testa lite själv först men om inget oväntat händer så dyker nog en ny version upp på Market imornkväll.
Re: Utveckla för Android
Postat: 14 april 2010, 00:34:10
av zeus
Du är guld!
Re: Utveckla för Android
Postat: 14 april 2010, 10:35:13
av speakman
LHelge: Har du lust att lägga ut källkoden till dina program för oss nyfikna? Samt har du några bra tips för att börja utveckla? Vilka webbsidor återvänder du till för att få hjälp? Vilka dokument har hjälpt dig mest? Vet du något bra och hjälpsamt community? osv...
Re: Utveckla för Android
Postat: 14 april 2010, 20:47:26
av E85
Jag började lite igår. Installera
Eclipse IDE for Java developers först, sen finns allt man behöver för att komma igång här:
http://developer.android.com/sdk/index.html
http://developer.android.com/resources/index.html
Jag fick tag på en e-bok som heter "O'Reilly - Android Application Development" som verkar riktigt trevlig också (för android-nybörjare som kan en del Java redan).
Re: Utveckla för Android
Postat: 15 april 2010, 00:17:34
av LHelge
Nu finns en ny version uppe på market. Zeus får väl återkomma med resultat av tester. Det finns rätt mycket som kan gå fel, och om det gör det så får jag väl ladda upp en specialversion utanför market som är mera frikostig med felmeddelanden.
Jag hoppas att det inte lägger av att fungera på Chalmers iom denna version för jag har bara kunnat testa mot min dummy-login hemma. Gör exjobb nu så jag vet inte när jag har vägarna förbi skolan nästa gång.
Jag kan lägga upp källkoden till NomadMonitor om du ger mig några dagar att städa upp lite i koden och skriva till kommentarer osv. Poker Patience är långt ifrån färdigt och ganska rörigt just nu för jag håller på att lägga till online-highscore. Så det får bli vid ett senare tillfälle.
De sidor jag använt är i följande ordning:
1.
http://developer.android.com/reference/packages.html
2.
http://developer.android.com/guide/index.html
3.
http://www.anddev.org/ (Inte ställt några frågor än men det finns många tutorials av varierande kvalité)
Re: Utveckla för Android
Postat: 15 april 2010, 21:55:42
av zeus
Tyvärr verkar det inte funka.
Kan installera och fylla i allt, men när jag sen går ut på nätet händer ingenting...
Testat olika webbläsare om det spelar roll. Det funkar inte heller att den håller anslutningen om jag loggar in en gång på vanligt sätt.
Det jag kan få fram är att jag på telefonen nu har IP: 172.16.140.28.
Re: Utveckla för Android
Postat: 15 april 2010, 22:25:47
av LHelge
Av någon anledning har jag klantat bort ändringen av ip-serie, så det triggade bara på Chalmers ip-nummer även på mdh. Nu har jag fixat det men det verkar som att adminverktyget för market är nere just nu. Lägger upp det senare om det går.
Jag är fortfarande långt ifrån säker på att inloggningen kommer funka, men nu borde servicen starta iaf.
Edit: fortfarande strul med market, Gör ett nytt försök imorn bitti.
Re: Utveckla för Android
Postat: 16 april 2010, 07:39:47
av mri
Alltså, är det endast Java som skall användas för Android applikationer, inte native C++ alls?
Jag har en gammal 3D motor i C++ som jag portat till OpenGL|ES som jag fantiserat om att porta till nån mobil platform nångång. På översiktsbilden
http://developer.android.com/guide/basi ... droid.html ser jag att OpenGL|ES finns med i Android...
Re: Utveckla för Android
Postat: 16 april 2010, 07:44:54
av LHelge
Ska du använda OpenGL ES så MÅSTE du vad jag förstått använda native c++. Jag har inte haft tid att testa det än, men det finns något som heter NDK Native Development Kit som ska hjälpa till med detta.
http://developer.android.com/sdk/ndk/index.html
Nu har jag iaf laddat upp en ny version av NomadDroid, återkom gärna med resultat zeus.
Re: Utveckla för Android
Postat: 16 april 2010, 10:53:16
av mri
Wow! NDK'n var ju fin. Min kod borde kompilera med minimala förändringar. Sen är det väl bara att bygga en liten Java wrapper applikation runt native komponenten.
Nu blir det att hitta nån lämplig Android apparat.

Re: Utveckla för Android
Postat: 16 april 2010, 11:56:58
av zeus
Det går framåt!
Nu startar programmet när jag ansluter, sen står det att anslutningen misslyckades.
Re: Utveckla för Android
Postat: 16 april 2010, 17:38:13
av slaeshjag
mri skrev:Jag har en gammal 3D motor i C++ som jag portat till OpenGL|ES som jag fantiserat om att porta till nån mobil platform nångång.
Det skulle vara guld med något sådant till [url=htt://open-pandora.org]OpenPandoran[/url]
Re: Utveckla för Android
Postat: 16 april 2010, 20:50:45
av mri
Tyvärr verkar OpenPandora inte vara en mojäng jag kan tänka mig att köpa... när den nu blir färdig.