Sida 3 av 7
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 19 mars 2010, 21:02:24
				av Tekko
				BRAK BRAAK! 

 Låter som när nån har käkat för mycket ärtsoppa eller bruna bönor. 

 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 19 mars 2010, 22:16:10
				av Johanb
				Smart att spruta bränslet (flytande?) utifrån genom ventilerna in i kammaren istället för direkt in i kammaren. Det borde ju hjälpa till att kyla ventilerna och hjälpa till med förgasning och blandning av luft/bränsle. Nu vet jag inte om V1 hade så men de hembyggen jag sett har kört bränsle rakt in i brännkammaren och oftast nån form av gas.
			 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 20 mars 2010, 00:35:27
				av dar303
				
			 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 20 mars 2010, 04:58:57
				av LaRdA
				Fräsen: Stämmer bra det,har också en del samarbete  med dom  i inslaget , kommer tex att dela depå med dom. 
 
Johanb: Yes, tanken är det , kör med bensin. 
Har nu flyttat in tre av sex munstycken in i  brännkammaren , mest för att göra den säkrare att starta. 
Fick materialet till redd ventilerna idag, 250st  bitar  av 0.25mm  rostfritt fjäderstål, hade  planerat att få hålen gnistade  men pga  tidsbrist  så fik jag improvisera.
Blev att tillverka en enkel borrjigg för  att fixa det . 
 
 
 
 
 

 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 20 mars 2010, 17:19:25
				av Mizzarrogh
				Ja, kanske moderator eller någon vill göra om denna till en riktig projekt tråd?  
 
 
Sitter här och njuter av bilderna, var tvungen att gå tillbaka flera gånger och kolla på detaljer.  

 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 20 mars 2010, 18:25:10
				av LaRdA
				Ja, det vore nog det bästa så att man får med det som andra har skrivit med.
Så är det någon moderator som känner sig lockad så är det fritt fram att dela/kopiera tråden. 

Jag håller förövrigt på att färdigställa sparken för en ny  provkörning i morgon.
Ska till att svetsa bränsletank nummer två nu och sedan ordna fästen och slangdragning.
 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 21 mars 2010, 11:34:25
				av Mizzarrogh
				Jag har sett många som tänder med propan annars (dvs propan injektorer i stratskedet som sedan skiftas över till injektorerna för tex bensin, fotogen, etc), men personligen skulle jag också valt bensin eller liknande om det kan göras säkert, vilket du ju verkar lyckats med, behöver bränslet inte förvärmas (eller har jag missat det?) skulle det gå att göra en dieselversion om man lade några metallrörslingor strax bakom brännkammaren (förvärmning), tro (eller skulle detta skapa hållfasthets problem pga den ojämna uppvärmningen)?
			 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 21 mars 2010, 17:09:25
				av LaRdA
				Its alive!
Film kommer i kväll, men jävla vilket liv!
			 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 21 mars 2010, 18:04:20
				av Jens92
				Ikväll? När är ikväll?! 
Man vill ju inte missa premiären  

 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 22 mars 2010, 01:28:11
				av LaRdA
				Tja, blev lite sent.....
Redigerar ihop något lite snabbt nu iallafall. 

 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 22 mars 2010, 01:31:40
				av Gizmo
				Nu blev det precis omöjligt att gå och lägga sig 

På ett bra sätt. Väntar med spänning lite till!
Iaf. Om jag förstod saken rätt så har ni betydligt större dragkraft i ert bygge? Av de i aftonbladet-länken tidigare så tänker jag att förutom hörselskydd så vill man nog ha nånslags skydd så man inte blir fullständigt svedd på benet om man råkar vidröra själva aggregatet (som ju glöder!).
 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 22 mars 2010, 02:19:42
				av LaRdA
				Beräknad dragkraft är ca 50kg, men kommer troligtvis köra på ca 75%, så låt säg 40kg
Skydd för benen är bra att ha  även på denna, i filmerna så finns det inget  men det ska fixas innan racet.
			 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 22 mars 2010, 02:40:55
				av LaRdA
				Youtube är segt, men här är första filmen  som borde komma online snart. 
 http://www.youtube.com/watch?v=rBZcqLm9ynI
http://www.youtube.com/watch?v=rBZcqLm9ynI
Edit:En längre körning: 
http://www.youtube.com/watch?v=lW8PZee7UHQ 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 22 mars 2010, 08:35:40
				av limpan4all
				Fet respekt!!!!
			 
			
					
				Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet
				Postat: 22 mars 2010, 09:31:55
				av dar303
				Imponerande! Hur gick det med ventilerna, höll dom?