Re: Dragracing startljus
Postat: 8 april 2010, 17:22:19
Kunde inte låta bli att skriva lite...:
Jag har med hjälp av min gamla lärare byggt en tidtagningsutrustning för dragracing som använts i ca 5 år nu.
Både för temporära banor och fasta...
De som nu använder tidtagningen finns det info om på www.402m.se
Det jag ville flika in var:
1: Trådlöst är inte bra mellan riktiga dragracing bilar.. Som någon nämnt förut är det hur mycket störningar som helst runt bilarna. När jag själv stod som starter hade jag en knapp och relämottagare från Carguard och och hade jag en dragracingbil vid startlinjen så gick det knappt att använda deras knappar räkvidden var inte ens en meter.... är inte 100% men tror de går på 433MHz så det är nog bara att glömma.. Så kabel är nog det enda att rekomendera till målet..
2: Om du kör trådlöst måste du tex ha batteri eller liknande till sensorer och trådlöst i målet och då får du ett annat problem. Om anläggningen skall vara godkänd för dragracing skall alla saker ute på banan vara överkörningsbara. Dvs så mjuk och låga som möjligt... Det bästa är att ha reflexerna i mitten på skum/frigolit hållare och sensorerna långt vid sidan av banan... Då måste du ha 2st kablar eller trådlösa sändare.... En till var sida..
3: Tidtagningen måste enligt reglemente kunna ta minst 1000delar men helst 10000 delar för att få en målfålla med hastighetsnoggranet på 1 decimal/10m målfålla.. Mantorps målfålla är på nåstan 15m... Vi körde med 1/10000 och 10m målfålla...
Tidtagningen har fått beröm av personal både från Mantorp och Malmöbanan.. Och ingen av dem kunde förstå hur en liten förening kunde ha en sådan bra tidtagning. Till saken hör tex att Malmö folket inte kunde förstå hur en liten tjej kunde sköta tidtagningen/utskrifter och allt sådant själv. I Malmö är det 4 pers som gör samma sak...
Behöver du ideer så kan jag hjälpa dig lite.. Har allt elektriskt men tyvärr inga program till processorerna då det var min gamla lärare som gjorde uprogrammeringen...
Jag har med hjälp av min gamla lärare byggt en tidtagningsutrustning för dragracing som använts i ca 5 år nu.
Både för temporära banor och fasta...
De som nu använder tidtagningen finns det info om på www.402m.se
Det jag ville flika in var:
1: Trådlöst är inte bra mellan riktiga dragracing bilar.. Som någon nämnt förut är det hur mycket störningar som helst runt bilarna. När jag själv stod som starter hade jag en knapp och relämottagare från Carguard och och hade jag en dragracingbil vid startlinjen så gick det knappt att använda deras knappar räkvidden var inte ens en meter.... är inte 100% men tror de går på 433MHz så det är nog bara att glömma.. Så kabel är nog det enda att rekomendera till målet..
2: Om du kör trådlöst måste du tex ha batteri eller liknande till sensorer och trådlöst i målet och då får du ett annat problem. Om anläggningen skall vara godkänd för dragracing skall alla saker ute på banan vara överkörningsbara. Dvs så mjuk och låga som möjligt... Det bästa är att ha reflexerna i mitten på skum/frigolit hållare och sensorerna långt vid sidan av banan... Då måste du ha 2st kablar eller trådlösa sändare.... En till var sida..
3: Tidtagningen måste enligt reglemente kunna ta minst 1000delar men helst 10000 delar för att få en målfålla med hastighetsnoggranet på 1 decimal/10m målfålla.. Mantorps målfålla är på nåstan 15m... Vi körde med 1/10000 och 10m målfålla...
Tidtagningen har fått beröm av personal både från Mantorp och Malmöbanan.. Och ingen av dem kunde förstå hur en liten förening kunde ha en sådan bra tidtagning. Till saken hör tex att Malmö folket inte kunde förstå hur en liten tjej kunde sköta tidtagningen/utskrifter och allt sådant själv. I Malmö är det 4 pers som gör samma sak...
Behöver du ideer så kan jag hjälpa dig lite.. Har allt elektriskt men tyvärr inga program till processorerna då det var min gamla lärare som gjorde uprogrammeringen...