Det här projektet var betydligt jobbigare än jag trodde - och det redan i planeringsstadiet! Jag trodde att många hade byggt rejäla switchaggregat och att det var standard - bara att köpa komponenter och bygga. Men här verkar finnas fler fallgropar än jag kan ana!
Dioden:
En watt extra kan jag nog leva med. Då jag räknade lite på det i förra veckan så bör jag ha marginaler.
Induktanser är knepiga saker, ofullständiga datablad och massor av konstiga faktorer att ta hänsyn till. Det är väl den komponent jag har minst kunskap om egentligen. Och om någon kommer med en massa formler så hjälper det mig oftast inte - jag vet ändå inte vilka data jag ska stoppa in.
Trafon: Ibland kortsluter den efter en stund, ibland smäller det direkt (rejäl ström!), ibland går det bra. Jag har 5A bilsäkringar och de blir alldeles svarta inuti. Jag har ibland kunnat startat den utan någon nämnvärd effekt vid starten. Han som sålde den skrev i
annonsen "Fint skick och fullt fungerande, funktionsgaranti lämnas!", dock har jag inte fått något svar sen jag beskrivit problemet för honom. (Det kan ju inte vara lätt för honom heller att bedöma om det verkligen är ett fel på trafon, om jag kopplat fel eller om jag bara vill lura honom)... Har lossat på översta lindningen och sedan dess har jag (ännu) inte fått någon kortslutning, men vad händer om jag tejpar ihop den igen?
Nåja... jag kanske ändå lindar om den delvis så att jag får ut vad jag vill ha i spänning (kan vara värt det med tanke på vad det kostar med komponenter som ska tåla både hög ström och spänning).
En annan egenhet med trafon är spänningarna. Så här står det på etiketten (och i annonsen):
PRIM: 20 - 0 - 208 - 400 - 460V SEK: 230V 1850VA. Jag körde in 230V på det jag och säljaren trodde var sekundären och mätte spänningarna på de övriga trådarna:
Kod: Markera allt
färg spänning borde varit:
gul-vit: 230V (in) 230V
blå-lila: 19V 20V
svart-brun: 200V 208V
röd-brun: 185V 192V
röd-orange: 58V 60V
EDIT: har fått svar från säljaren (hittades i spamkorgen). För att få 400 och 460 volt så seriekopplas primärlindningarna 208V+192V samt 208+192+60V... summan ändå stämmer inte, jag får ut lägre spänningar, om det nu har med den interna kortslutningen att göra eller något annat. Inspänningen mäter jag i alla fall upp till exakt 230V.
Har kopplat resistanser till lindningarna och fått ut förväntad ström. Förlusten primär/sekundär är ca 14% vid ca 1A ut på 58 volten. Har lagt en resistans på 48Ω i serie med nätspänningen så att ev. kortslutning i trafon inte ska smälla ytterligare säkringar. använder även denna till att mäta inkommande ström.
Om jag ska linda om den: är det så att jag bär separera koppartrådarna med ett plastskikt? Det kanske inte är så bra isolation om man blandar lackade koppartrådar från primären och sekundären med varandra? Som det är nu så har trafon flera separata lindningar (som kallas "primärer" allihop) men jag vet inte om de är särskilt isolerade från varandra med någon plast eller om de bara är lindade på varandra. "sekundären" däremot, som är lindad överst (och som jag använder som primärlindning just nu), har ett plastskikt under sig innan nästa lager kommer. Jag lindade 10 varv kopplingstråd över denna och kopplade in 230V AC och fick ut 7.5 V AC på min tråd (ungefär). Innebär alltså 0.75 volt per varv, eller att "sekundären" har ca 307 varv. Kanske kan vara bra att veta?
Switchfrekvens har jag inte bestämt än då jag inte valt transistor (beror ju på spänning mm).. men har räknat på ca 100kHz, är det ovanligt högt?
Strömmen ut ska kunna vara reglerbar från 1 till 10A helst, men skulle jag få problem med effekten får jag väl minska på kraven. Minst 5A vill jag kunna få ut i alla fall. Utspänning kommer att variera (oavsett strömmen) mellan 24 och 50 volt beroende på batteriernas laddstatus.