Sida 3 av 3
Postat: 16 februari 2005, 23:04:38
av AndLi
Ja se hur mycket bättre det fungerade när man drog den blå ledaren ett varv runt spolen och fyllde spolen med lite järnskrot (en grov rund skruvmejsel)
Får nu 12mV utan belastning, 37mV med 4.3A, och 48mv med 6,2A
bättre... och linjärt...
Nu kvarstår bara frågan om det går att tillverka en mätare som kan mäta strömen genom en prophuv i ett säkringsskåp, problemet är ju att strömmen går ut i mitten genom säkringen och sen tillbaka i ytterkanten..
edit: bräckte lite på tångampermmetern och det är en spole lindad runt själv käften av metall, och metallen bildar en ring runt ledaren man mäter på.
Postat: 17 februari 2005, 18:49:50
av Andy
AndLi;
Har du vanliga gammaldax proppar? Ta då bort glaset på ett propphuvud och peta genom två trådar i hålet. Dessa två trådändar kan vara ändarna på samma tråd som är lindad flera varv genom en liten torroid som primär lindning. Anslut trådarna till var sin sida av en tillsågad rund bit dubbelsidig pcb, den ena genom ett hål i mitten den andra strax intill. Fila till kanterna så det bara rör vid där det ska och adaptern är klar.
Postat: 17 februari 2005, 20:24:04
av AndLi
andy:
Det är tänkt för de gamla hederliga propparna ja..
Jag förstår itne riktigt hur du tänkte dra trådarna där glaset satt..
Du skulle inte kunna rita ihop en liten paint bild?
Postat: 17 februari 2005, 21:01:54
av DeeJayPA
Låter ju lite farlig.. fins ju riktiga att köpa men dom är dyra.. men du kan ju sno iden iaf. 76-454-27 elfa
Postat: 17 februari 2005, 21:51:49
av AndLi
Jo tycker det låter lite farligt med, men är inte med på hur andy menar...
Vi hade en mindre och billigare variant av dem i gymnasiet, där satt det som en bygel i toppen av huven, den kunde man lätt sätta en tångampermeter runt. och dra ut om man ville simmulera fasbortfall.
De såg ut som de härstamma från 80 talet dock...
Tanken med projektet är att kunna övervaka förbrukningen på en villa och se vilken grupp det är som gör av med all effekt. Så givarna ska ju helst inte kosta 700 kr/st...
Ser med förhoppning framemot andys lite förklarande bild, för jag kan inte riktigt föreställa mig hur du tänker...
Postat: 18 februari 2005, 11:40:09
av Andy
Ja, jag håller med om att det kanske är lite luddigt men jag har tyvärr ingen bild. Men om du tillverkar en rund bit av dubbelsidigt laminat som passar inuti propp huvudet för att spännas fast mellan själva proppen och huvudet. Sen tar man bort clipset och glasbiten på utsidan av huvudet, lägg in laminatet i huvudet håll kvar den medan du ritar en ring på laminatet genom hålet. Ta ut laminatet borra ett hål (för den ena trådänden) i cirkelns innerkant (alltså inte riktigt i mitten, den andra tråden ska också få plats), försänk hålet så att koppar folien försvinner runt hålet. Fasa kanten på laminat brickan så att insidans folie inte kan beröra metall hylsan på insidan av propp huvudet. När du lindat på (primär sidan) på torroiden så petar du in båda ändarna genom hålet i propp huvudet och löder den ena på insidan (genom hålet i laminatet) och den andra på utsidan (ytmonterad). Jag tycker inte att det är särskilt farligt, det är ganska svårt att få in ett finger i det lilla hålet där som redan sitter två sladdar. Do you get the picture?

Postat: 18 februari 2005, 11:54:06
av AndLi
Nope

men jag ska ragga fram ett propskåp och en kamera och fota lite och rita....
Postat: 18 februari 2005, 17:11:14
av AndLi
Nu har jag varit nere i propskåpet och tittat.. och då föll polätten ner.
Du pratar ju om primärlindningen, du tänker altså plocka ut 230 i trådarna.
Baksidelödningen känns som den kan ställa till kontaktproblem mot säkringen då denna ju bara kommer ligga mot den lilla kullen som lödningen bildar och inte hela plattan.
Visst hade det väll funkat, men jag är skeptisk till säkerheten/risken för varmgång i kontaktpunkten.
Postat: 18 februari 2005, 17:29:01
av Hedis
Nu trillade myntet ner även hos mig.
Men om du kör med dubbelsidig laminat så kommer ju hela proppens "topp" ha kontakt med ena sidan utav laminatet. Ledaren över till andra sidan går "ut ur" propphuven, en loop i luften o sedan ner till motsatta sidan på laminatet.
Så om man löder den genomgående kabeln i mitten "där indikatorn för trasig propp" är så kommer den ha fullständig kontakt.
Postat: 18 februari 2005, 17:52:54
av Andy
AndLi, Hedis;
Javisst 230Volt i tråden, men den ska ju såklart vara isolerad. Kontaktproblem har inte förekommit när jag har använt mig av den här mojen för lödtenn leder ju ganska bra. Man kan ju inte göra någon klumplödning precis, för då blir det inge bra. Sprid ut kardelerna (vik dom åt alla håll) bara och förtenna fast dom. Det är ingen större fara med varmgång jag har gjort på detta sätt ett antal gånger och då med ända upp till 25A proppar (till stora laddare och svetsmaskiner) och aldrig fått någon märkbar temperaturhöjning.