Sida 3 av 4
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 17 oktober 2011, 23:21:23
av Glenn
TomasL skrev:
Problemet uppkommer ju naturligtvis när man vill/måste byta hårdvara/Arkitektur, då är allt jobb man lade ned på sina Basic/Assemblerprogram osv till ingen nytta, och man får oftast börja om på ny kula.
Det beror ju på vad man menar med arkitektur, men bascom på AVR är väldigt likt PBP exempelvis, jag har testat lite med det på skoj, och läst andras kod.
..Och mellan 12F/16F/18F osv är det förstås bara frågan om en omkompilering (av själva koden, givetvis kan man få definera om configbittar)
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 00:04:24
av TomasL
Nja, 12/16/18 är inte enbart omkompilering, om man skriver i ASm, nedifrån och upp går kanske, men inte tvärtom.
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 09:27:39
av Glenn
Nä, men i PBP är det så.
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 11:50:02
av v-g
Bäst är ändå assembler där kodar man på så låg nivå att man aldrig ser de stora problemen
Däremot är det inte _lätt_ att få det bra med C det är alltid något man glömmer den struktur som
icecap talar om tar åratal att bygga upp om än så bara i skallen, det är något _han_ tar för givet men kanske tar veckor för oss andra att fatta.
Jag fungerar som så att har jag gjort en sak en gång så fattar jag direkt när jag gör något nytt att detta liknar detta som jag gjorde då. En snabb kik så är man mycket snabbt på banan, misstänker att
icecap fungerar ungefär likadant och hans misstag är kanske att han tror att det han tar för givet inte är så givet för alla.
Lite som att dela upp koden i lämpliga enheter är mycket svårt (för den oerfarne) det blir gärna en lång lång main som tillslut blir oöverskådlig eller inte fungerar med massa goto hit och dit.
Till sist håll vänlig ton

Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 12:00:16
av Icecap
Med PBP använder man knappast GOTO/GOSUB. Strukturen är mycket lik Pascal där man alltså gör Funktioner eller Procedurer, dessa kallar man ibland med variabler och ibland utan. Vissa ger svar (Funktioner), andra gör bara deras jobb (Procedurer).
För att hålla allt på ett fattbart nivå bör man se till att dela upp de saker som ska göras på vettiga sätt. Säg att man ska dekoda ett tangentbord, då ville det vara vettigt att göra en funktion till detta och ge den ett vettigt namn, t.ex. Scan_Keys(). Den gör man klar och testar och i resten av programmet kan man bara kalla Scan_Keys() för att få svar på vilken knapp som är intryckt.
Vid att dela upp på detta sätt får man dels ett överskådligt program som är enkelt att läsa samtidig med att man kan testa varje del för sig och säkerställa att de fungerar. Senare i livet kan man kopiera dessa blockar rakt av till andra projekt där man gör samma sak osv.
Detta sätt gäller PBP, C, Pascal och ett antal högnivåspråk och man bör faktisk tillämpa det vid assembler-programmering också.
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 12:14:23
av v-g
icecap: iaf för oss lite mer erfarna är det ju självklart

Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 13:28:18
av Glenn
Icecap skrev:Med PBP använder man knappast GOTO/GOSUB.
Uhm, jo, det gör man faktiskt mest hela tiden.
Eller menade du asm men skrev PBP ?
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 14:09:02
av Icecap
Oj då, då har jag missuppfattat strukturen i PBP! Googlade på exempelkod och ser att PBP är en salig blandning. Inte BASIC och ingen vettig struktur.
Enda skillnaden mot gammaldags BASIC är i grova drag att man har skippat radnummer och tillåtet namn istället. Med de fakta i handen drar jag härmed tillbaka allt icke-negativt jag har yttrat om PBP! Ta mig härifrån - snabbt!
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 19:44:09
av Andy
http://www.scarydesign.com/PBP_Manual/P ... kmarks.pdf
Här kan du läsa på lite om det du är så negativt inställd till innan du fortsätter kritisera?
Kan tillägga att PBP numera "ägs" av Microchip !
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 19:49:51
av TomasL
Är det en kompilator eller en interpretator?
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 19:52:39
av Icecap
Den manual fanns med i min googling och min inställning är oförändrat!
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 20:02:09
av Andy
Då har du kanske hittat den nyaste oxå, jag hittade inte den just nu?
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 20:05:24
av Icecap
Vilken skillnad gör det med den usla strukturen i språket?
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 21:05:15
av sodjan
> Är det en kompilator eller en interpretator?
Kompilator så klart, det är ingen Stamp klon...
> Med PBP använder man knappast GOTO/GOSUB.
Nu är det kanske inte rätt att jämställa GOTO med GOSUB reakt av.
GOTO har sina klara nackdelar (ostrukturerat, och PBP avråder
specifikt från at använda GOTO), men GOSUB/RETURN skiljer sig
inte direkt från vilket funktionsanrop som helst.
Re: Hur koda en timer i PBasic Pro?
Postat: 18 oktober 2011, 21:16:50
av stekern
Nä, både GOTO och GOSUB finns ju i C också, om/hur "man" använder det är ju upp till programmeraren...
ex på "GOSUB":
att använda goto är som Icecap säkert själv håller med om även det legitimt i vissa fall, exempelvis för felhantering.