Termostat mm i kaffebryggare. Vilka värden?
Re: Termostat mm i kaffebryggare. Vilka värden?
Skruven ställd på max, stenen sprillans ny...
Och som sagt, doppvärmaren kommer max upp i ca 35 grader...och det tar en jäkla tid om man inte börjar med varm etsvätska.
Och som sagt, doppvärmaren kommer max upp i ca 35 grader...och det tar en jäkla tid om man inte börjar med varm etsvätska.
Brukar ta mig nån halvtimma eller så, från rumstemp till 40 grader.
Då är din värmare bättre än min.
Det spelar som sagt ingen roll om jag så häller i vätska som är 50 grader, den svalnar ner till mellan 30 och 35 grader, trots att det är 24 grader i rummet och doppvärmaren står på absolut max.
Det spelar som sagt ingen roll om jag så häller i vätska som är 50 grader, den svalnar ner till mellan 30 och 35 grader, trots att det är 24 grader i rummet och doppvärmaren står på absolut max.
Då är din värmare trasig.
Edit lyser lampan i värmaren?
Edit lyser lampan i värmaren?
Då var den trasig från den dag jag fick den. Lampan lyser, och värmaren blir varm om man håller den i handen.
Eftersom jag har sett flera andra klaga på att vätskan inte blir varmare än 30-35 grader med Kjells värmare har jag antagit att den är så kass. Men då måste det helt enkelt vara så att de har ett stort antal defekta enheter..vilket i.o.f.s. inte heller är speciellt bra.
Eftersom jag har sett flera andra klaga på att vätskan inte blir varmare än 30-35 grader med Kjells värmare har jag antagit att den är så kass. Men då måste det helt enkelt vara så att de har ett stort antal defekta enheter..vilket i.o.f.s. inte heller är speciellt bra.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tack Korp! Precis så tänker jag också. 
Oblivion:
"kan någon slå doppvärmare pump och kärl färdigbyggt för extremt mycket mindre än 700kr?"
Inga problem. Kaffebryggaren och pumpen fick jag gratis. Etskärlet (en fotoskål från ClasOhlson) kostade runt 50-70kr när jag köpte den för 10-15 år sedan. PIC-kretsen kostar ca en 50-lapp. Kretskortet köpte jag billigt från en forummedlem. Minns inte summan, men låt säga 20-30 kr. Sedan 11st lysdioder (gröna 3mm), två potar, en växlande vippomkopplare och sladdar.
Jag är väldigt långt ifrån 700kr.
Men framför allt så handlar det inte om pengarna. Det handlar om att förverkliga en idé som legat i bakhuvudet en bra tid nu.
"det är snarare så att det är onödigt att gå över ån efter vatten. Ibland får man väga in tid och kostnad gentemot vad man faktiskt tjänar på att bygga.
Då får man ju faktiskt mer tid att bygga sådana saker som absolut inte är värda att köpa eller som inte finns att köpa, Hur kul det än är att bygga saker så finns det en gräns för vad som är rimmligt."
Jag vet inte om någon som tycker det är kul att bygga med rör ska yttra ord som "onödigt".
Och vem bestämmer vad som är rimligt i det här fallet? Är det inte så att det är individuellt? Att man själv avgör om man vill köpa grejjerna färdiga eller försöka göra verklighet av en egen idé. För dig kanske det är onödigt, men för mig är det de egna idéerna som är drivkraften. Det är samma sak utanför elektronikbyggandet. Jag skulle ha dödstråkigt om jag inte skulle försöka förverkliga mina drömmar och de galna projektidéer som dyker upp hela tiden. Dessutom skulle jag ångra mig senare i livet. Jag vill inte sitta som pensionär och tänka "varför gjorde jag inte det och det när jag var ung?" eller "undrar om den där idén hade funkat..."
Jag bryr mig inte så mycket om ifall grejjerna finns att köpa eller om det tar tid att bygga. Tiden lägger man bara ner en gång. Resultatet (oavsett om det blev bra eller dåligt) har man däremot med sig i erfarenhet-säcken och kan ha nytta av flera gånger.
- - -
När det gäller luftpump.. Jag har aldrig sett behovet riktigt. Upplever ni att det blir bättre om man har luftpump?
Ibland (om det är mycket som ska etsas bort) vaggar jag på etskärlet då och då under den korta tid som det tar att etsa. Oftast gör jag ingenting och det har iallafall gett lyckade kort under de snart 20 år jag har etsat kretskort.

Oblivion:
"kan någon slå doppvärmare pump och kärl färdigbyggt för extremt mycket mindre än 700kr?"
Inga problem. Kaffebryggaren och pumpen fick jag gratis. Etskärlet (en fotoskål från ClasOhlson) kostade runt 50-70kr när jag köpte den för 10-15 år sedan. PIC-kretsen kostar ca en 50-lapp. Kretskortet köpte jag billigt från en forummedlem. Minns inte summan, men låt säga 20-30 kr. Sedan 11st lysdioder (gröna 3mm), två potar, en växlande vippomkopplare och sladdar.
Jag är väldigt långt ifrån 700kr.

Men framför allt så handlar det inte om pengarna. Det handlar om att förverkliga en idé som legat i bakhuvudet en bra tid nu.
"det är snarare så att det är onödigt att gå över ån efter vatten. Ibland får man väga in tid och kostnad gentemot vad man faktiskt tjänar på att bygga.
Då får man ju faktiskt mer tid att bygga sådana saker som absolut inte är värda att köpa eller som inte finns att köpa, Hur kul det än är att bygga saker så finns det en gräns för vad som är rimmligt."
Jag vet inte om någon som tycker det är kul att bygga med rör ska yttra ord som "onödigt".

Och vem bestämmer vad som är rimligt i det här fallet? Är det inte så att det är individuellt? Att man själv avgör om man vill köpa grejjerna färdiga eller försöka göra verklighet av en egen idé. För dig kanske det är onödigt, men för mig är det de egna idéerna som är drivkraften. Det är samma sak utanför elektronikbyggandet. Jag skulle ha dödstråkigt om jag inte skulle försöka förverkliga mina drömmar och de galna projektidéer som dyker upp hela tiden. Dessutom skulle jag ångra mig senare i livet. Jag vill inte sitta som pensionär och tänka "varför gjorde jag inte det och det när jag var ung?" eller "undrar om den där idén hade funkat..."
Jag bryr mig inte så mycket om ifall grejjerna finns att köpa eller om det tar tid att bygga. Tiden lägger man bara ner en gång. Resultatet (oavsett om det blev bra eller dåligt) har man däremot med sig i erfarenhet-säcken och kan ha nytta av flera gånger.
- - -
När det gäller luftpump.. Jag har aldrig sett behovet riktigt. Upplever ni att det blir bättre om man har luftpump?
Ibland (om det är mycket som ska etsas bort) vaggar jag på etskärlet då och då under den korta tid som det tar att etsa. Oftast gör jag ingenting och det har iallafall gett lyckade kort under de snart 20 år jag har etsat kretskort.
Nu har jag inte kvar någon utrustning för etsning längre p.g.a. utrymmesbrist men jag testade lite olika varianter när jag byggde min lilla anläggning. Min erfarenhet är att det blev en betydlig förbättring när vätskan rinner över kortet jämfört med jacuzzi bubblor. På den tiden etsade jag bara enkelsidiga kort så det påverkar ju möjligheterna naturligtvis men med kortet i liten vinkel ca 15 grader och vätskan rinnande sakta över blev det klart på halva tiden jämfört med luftpumpnings metoden. Det borde gå även med dubbelsidiga kort stående och vätskan rinnande på båda sidorna men det har jag inte testat. Det blev också lite säkrare eftersom jag ibland använde tape som när den inte var ny fäste lite dåligt och då är det en fördel om det snabbt så det inte hann krypa under.
Angående kaffekokare modellen så kanske det blir för varmt i kokaren om du inte pulsar drivningen till den. Risken är att vätskan förstörs och lämnar avlagringar i kokaren om den får gå på fullt ös.
Det är helt rätt Jimmy, man ska testa sina idéer när man har möjlighet!
Angående kaffekokare modellen så kanske det blir för varmt i kokaren om du inte pulsar drivningen till den. Risken är att vätskan förstörs och lämnar avlagringar i kokaren om den får gå på fullt ös.

Det är helt rätt Jimmy, man ska testa sina idéer när man har möjlighet!

Aja lyckas du bygga nått världsrevolutionerande etsbad för under 100kr så grattis, glöm inte att visa bilder på det när det är klart...
Man måste ju få experimentera. Jag kör (och jimmy också tror jag) med etskärlet i en stekpanna på spisen vilket fungerar utmärkt och får upp tempen snabbt. Men ibland så är det ju inte så roligt att stå där och vicka och ha sig.
Har aldrig riktigt fattat det där med etstank det verkar så onödigt och dyrt när man gör så få kort då de kräver så mycket vätska.
En cirk.pump kan man ju göra av en vindrutespolarpump de brukar vara till största delen av plast så de borde hålla. Kör man dem lite stötvis så borde de hålla i princip för evigt. Kostar ju säkert en 20 kr på skroten också (dyrare om man ska ha en ny dock).
Har aldrig riktigt fattat det där med etstank det verkar så onödigt och dyrt när man gör så få kort då de kräver så mycket vätska.
En cirk.pump kan man ju göra av en vindrutespolarpump de brukar vara till största delen av plast så de borde hålla. Kör man dem lite stötvis så borde de hålla i princip för evigt. Kostar ju säkert en 20 kr på skroten också (dyrare om man ska ha en ny dock).
Nja vindrutespolarpumpar kan ha mässingskugghjul eller dylikt i sig och de tycker nog inte om etsvätska i längden men vet inte om det finns någon annan typ för de skall ju få upp ett hyfsat tryck, om det däremot skulle kunna vara RF kugghjul så kan det nog gå bra men vet dock ej om det är så vanligt eller ens finns. Det som nog annars skulle kunna vara bland det bästa är någon typ av membranpump för jag tror inte att diverse gummisorter som membranen väl brukar vara av skulle reagera med etsvätskan. Annars så kan man ju dock alltid lägga på ett tunt lager silikon som skydd för det klarar av både det ena och det andra och borde även klara varm etsvätska tycker jag.
Angående doppvärmare som inte går över 35 grader så har jag läst att de flesta doppvärmare är spärrade till den temperaturen (Jag tror det hade något med att göra att de skulle kunnas användas till akvarier). Jag antar att det går att kringgå om man är skicklig.
Henry:Hmm trodde de flesta var av centrifugaltypen. De jag har sett har alla haft en rund platta med ett "kryss" på ute på motoraxeln.
Ja visst fasen den typen används ju med det glömde jag bort totalt, har själv på senare tid enbart sett kugghjulstyper så jag hakade upp mig på det men tror dock centrifugaltyperna är bra vanligare.
Då är det bara axeln och packningen till denne som kan få skit men gissar på att i alla fall axeln bör vara någon typ av RF, men vet dock ej hur packningar hanterar etsvätska vid 50 grader.
Då är det bara axeln och packningen till denne som kan få skit men gissar på att i alla fall axeln bör vara någon typ av RF, men vet dock ej hur packningar hanterar etsvätska vid 50 grader.
Kanske på gränsen till off topic kanske, men när vi ändå är inne på etsmetoder... Är det någon som har provat att etsa med en skumetsapparat, och har koll på hur den fungerar? 5-10 ggr snabbare skriver de i specifikationen.
Edit: Priset uppmuntrar helt klart ett hemmabygge
Edit: Priset uppmuntrar helt klart ett hemmabygge

De spolarpumpar jag sett är perelastiska (eller vad det kallas) dvs en excenter som pressar ihop en silikonslang.