Sida 3 av 6
Postat: 19 september 2005, 01:13:34
av tobbe
Pjoms skrev:
Man kan ju blinka till en gång med varningsblinkersen. Det brukar också funka.
ähh...varningsblinkers gör mig bara förvirrad när de används som tack, har jag glömt helljusen på eller är de nån älg fram på vägen...
Postat: 19 september 2005, 14:15:31
av cykze
Varningsblinkar man direkt efter att man har kört om är det väl iofs ganska självklart att man menar att tacka. Har den bakomvarande bilen helljuset på så blinkar man ju med backlampan!

Är det en älg på vägen så stannar man.

Postat: 19 september 2005, 14:45:02
av speakman
Har den bakomvarande bilen helljuset på så blinkar man ju med backlampan!
Har du verkligen några syncringar kvar i din växellåda?!!
Mvh
speakman
Postat: 19 september 2005, 14:54:19
av cykze
Lyckligtvis behöver man inte lägga i backen helt for att lampan ska lysa. Det räcker att dra upp spärren och dra spaken åt vänster, utan att dra den uppåt sen.
Det känns inget motstånd alls och inga missljud, så det ar nog lugnt tror jag.

Postat: 19 september 2005, 15:56:52
av speakman
Haha ja, det lär nog skilja sig från olika bilmärken dock. Ska undersöka min egna, för det lät som ett bra knep att få bakomvarandes uppmärksamhet.
Mvh
speakman
Postat: 9 oktober 2005, 13:17:20
av Baloo
Måste lägga in min variant av automatisk biltackarblinkers.
Hade planerat den redan innan jag såg denna, men nu börjar den iaf bli klar. Programmerat PICen och testat på testbräda
Hela ljusrampen ska kopplas in bak. Dvs backljus, blinkers och backljus.
Kortet ser ut som så här:
Kortet dags för etsning
Film som visar testbrädskörning.
Postat: 9 oktober 2005, 13:23:06
av jack
Länkarna funkar inte.
Postat: 9 oktober 2005, 13:25:07
av Baloo
Jack:
Jodå, det gör dom visst, bara Du som var lite snabb medans jag meckade. =)
Postat: 9 oktober 2005, 15:25:22
av Fritzell
Snabelost skrev:Jepp, men absolut värst är ändå nya Audi A4 mfl. Så fort man råkar peta på blinkersen så blinkar den tre gånger! Omöjligt att ens manuellt tacka med en sån bil!
/Magnus
Japp övningskörde i en sån bil (var dock en volvo men med samma blinkerfunktion). Som sagt, extremt störande
Cool funkion cykze! nästa projekt får väl bli då att göra samma sak fast med backljusen. dock utan CHONK ljudet

Postat: 9 oktober 2005, 17:32:19
av cykze
Fritzell: Det är bara att jag gör en exakt likadan grej igen och kopplar den till backljusen istället.
Baloo skrev:Måste lägga in min variant av automatisk biltackarblinkers.
Hade planerat den redan innan jag såg denna, men nu börjar den iaf bli klar. Programmerat PICen och testat på testbräda
Hela ljusrampen ska kopplas in bak. Dvs backljus, blinkers och backljus.
Kortet ser ut som så här:
Kortet dags för etsning
Film som visar testbrädskörning.
Det ska bli kul att se ett filmklipp på det där i action sen.
Angående kopplingen så kan du inte driva lamporna med en NPN-darlington. Du behöver en motsvarande PNP till det (eller en P-kanals fälteffektstransistor).
Postat: 9 oktober 2005, 17:51:18
av MadModder
Ja, ska man använda en transistor som switch är det alltid kollektorn som ska ge ut "signalen", annars blir det ju bara en emitterföljare, och man kan då inte få ut en högre spänning än den man petar in på basen minus 0,6V. Drivs transistorerna med 5V, och man kopplar kollektorn till +12V, och en lampa mellan jord och emitter, så kommer lampan få 4,4V...
Postat: 10 oktober 2005, 14:24:09
av Baloo
Öhhh, ojj. Då har jag visst missat något. Jag trodde att om man bottnade en transistor så flöt all spänning som läggs på kollektorn genom kollektor-emitter.
Kanske man kan få en bättre redogörelse och/eller kanske en alternativ köppling som det BORDE se ut?
Postat: 10 oktober 2005, 14:27:02
av danei
Ja det stämmer men för att bottna den ska du lägga minsta 0,7V mellan bas och emitter.
Postat: 10 oktober 2005, 16:11:37
av Baloo
Ja, att den bottnar med en spänning över 0.7 volt är jag helt med på och det har jag ju definitivt med tanke på att jag har fem volt in. Det jag inte greppar är beräkningen att jag bara får 4.4 volt ut...
Postat: 10 oktober 2005, 16:19:30
av danei
Vad har du på emittern?