Sida 3 av 3

Postat: 27 december 2008, 13:03:57
av co2-
frihandssvarva metall är väl som träsvarvning? (Skaft och ett mothåll så man kan "bända")

Tänka sig att man gjorde sånt i grundskolan, kunde ju huggit och kastat rätt friskt. Men fy den som inte provar :)

Postat: 27 december 2008, 13:54:08
av hecke
Jag skrev inte att man inte kan frihandssvarva metall. Jag skrev att man måste ha en stabil stålhållare. Det går säkert att skava bort lite metall m.h.a. ett stabilt anhåll nära biten och ett meterlångt skaft, men man kan inte nå den precision på skivtjocklek som man behöver för en bromsskiva om det inte är en nogrannt mekaniskt styrd tvärmatning, eller att man svarvar båda sidor samtidigt av skivan.


På tal om skivsvarv så har vi en annan typ av skivsvarv på jobbet som är rätt så speciell. Den klämmer på ytterdiametern och kan svarva båda sidorna av en skiva samtidigt. D.v.s. lagringen av svarven sitter på ytterdiametern av skivan istället för på ena sidan. Bearbetningen på varje sida styrs av två stycken individuellt styrda CNC svarvar, så geometrin behöver inte vara lika på båda sidorna, men man bör bearbeta på samma diameter samtidigt, för annars blir inte bearbetningsdata optimala. Maskinen klara diametrar på upp till ca 1000 mm.

Varför gör man då på detta okonventionella sätt kan man fråga sig?
Jo man vill ha helt kastfria skivor och slipper på detta sätt att vända på skivan ett antal gånger för grov och finbearbetning. En vändning av skivan genererar ett fel på i storleksordningen 0,01 mm. Dessutom bearbetar man båda sidor samtidigt, som mer än fördubblar produktiviteten, då man kan ta större skär eftersom skärkrafterna verkar mot varandra och ej deformerar skivan och minskar vibrationer. Totalt sett så blir denna skivsvarv ca 5 ggr effektivare och ger bättre kvalitet, men kostar å andra sidan en hel del.

Se bild nedan för ett exempel på en skivsvarv dock inte den vi har på jobbet.
Bild