Sida 3 av 3
Postat: 5 november 2004, 18:29:16
av janne66
När det gäller givare i tankar, så ska man använda de som är avsedda för det, inte konstruera egna !!!!
På skroten hittar man såna billigt.
I princip är det ett variabelt motstånd som drivs av en flottör, och "bränslemätaren" på instrumentbrädan är en Ohm-meter.
Postat: 6 november 2004, 19:52:03
av Matt
I princip är det ett variabelt motstånd som drivs av en flottör, och "bränslemätaren" på instrumentbrädan är en Ohm-meter
Detta har inte direkt med ämnet att göra men tänkte sticka in en mellanfråga.
Går dessa givare att använda för t.ex. att mäta vatten nivån i sjön?
De kanske inte klarar av att mäta en så stor nivåskilllnad..?
/Matt
Postat: 6 november 2004, 19:55:50
av Andy
Matt,
Många äldre typer har en arm som går att förlänga så, jo the går att mäta stora höjdskillnader om man modifierar den lite.
Postat: 8 november 2004, 16:08:10
av Tesla
janne66 skrev:När det gäller givare i tankar, så ska man använda de som är avsedda för det, inte konstruera egna !!!!
På skroten hittar man såna billigt.
I princip är det ett variabelt motstånd som drivs av en flottör, och "bränslemätaren" på instrumentbrädan är en Ohm-meter.
Perfekt, då fick jag det bekräftat! Ohm-mätaren bör då vara kopplad till en konstantspänningskälla så visarutslaget blir proportionellt mot givarens resistans. Problemet var nämligen att visaren inte kunde visa maxvärde eftersom, max gick utanför dess "range". Om jag då sänker konst.spänningen bör väl det gå att trimma in så givare och visare matchar varandra?