Sensor på elektronisk paintballmarkör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Grejen efter batteriet som det står space bredvid är en switch dvs. din avtryckare.
Och att blanda in IC-kretsar är nog inte så bra. Schemat är redan optimerat med tanke på funktion.

När man räknar ut motståndet i parallellkoppling använder man följande formel:

1/R(tot)=1/R(1)+1/R(2)

om R(1) =R(2) så kan man förenkla formeln med:

R(tot)= R(1)/ (antal parallellkopplade) tex R(tot)= 220/2(st) = 110 Ohm
makamjau

Inlägg av makamjau »

ok, nu har jag kopplat upp det hela. Ett problem är dock att jag bara får ut 6v från den sista transistorn, nån som vet vad det kan bero på?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

du borde kunna få ut 8,3V testa med att byta ut 10K resistirn mot en lite mindre. Vet du var du har för hfe på transistorn?
makamjau

Inlägg av makamjau »

Hum, okej. Finns det nått sätt att få ut 9v?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ja det går om man bygger med en mosfettransistor (n dopad). Men då behöver kretsen byggas om. man kan komma upp till 8,8 med bipolära transistorer (npn). Men behöver du verkligen det? Kolla vilken spänning och ström som behövs för att trigga markören.
makamjau

Inlägg av makamjau »

http://www.elfa.se/pdf/71/07113244.pdf

här står det värdet hfe, är det kanske inte en passande transistor?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

nej jag tror inte att det är en lämplig transiator.
vet du vilken spänning och ström som krävs för att trigga markören?
vippen

Inlägg av vippen »

Hej,

Först vill jag tacka alla för er hjälp med projektet. Utan er hade det inte gått. Vi har nu byggt klart kretsen och den fungerar med ett undantag.

Ska försöka förklara:

Avtryckarens switch sitter i serie med ögonkretsen. Denna är i sin tur byggd så att när den ser en boll (då den ska skjuta) så öppnar den transistorn så att denna sluter kretsen. Bifogar en väldigt professionell bild för att illustrera detta :lol:

Bild

Problemet är att markörens kretskort funkar som så att man kan endast avfyra markören efter att avtryckarswitchen varit bruten. Håller man inne avtryckaren så händer det inget med andra ord. Detta pga. att man endast får skjuta semi-fire.

Vad som händer när vi lägger till ögonkretsen är att den såklart varje gång den inte ser en boll bryter kretsen. Problemet är då att om du håller inne triggern och inte har någon boll som bryter ögat så är kretsen bruten. Detta betyder att när det ramlar ner en boll och bryter ögonkretsen tror markören att man har tryckt på avtryckaren och skjuter således. Eftersom bollarna inte ramlar ner utan mellanrum så bryts kretsen mellan varje boll.

Detta gör att man i princip kan skjuta fullauto när man håller inne avtryckaren. Något som inte uppskattas på tävlingar men är rätt skoj annars :)

Jag har med trial-and-error metoden försökt lösa detta men lyckas inte. Är det någon som har någon idé så vore det otroligt uppskattat. Känns så nedslående att behöva ge upp projektet efter allt jobb.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Någon typ av vippa. Så att man måste släppa avtryckaren för att åter ställa den. Transistorn drar sig själv tills spänningen bryts. typ.
vippen

Inlägg av vippen »

Ska läsa i min teoribok om digitala kretsar.

återkommer :)
Skriv svar