Sensor på elektronisk paintballmarkör
Grejen efter batteriet som det står space bredvid är en switch dvs. din avtryckare.
Och att blanda in IC-kretsar är nog inte så bra. Schemat är redan optimerat med tanke på funktion.
När man räknar ut motståndet i parallellkoppling använder man följande formel:
1/R(tot)=1/R(1)+1/R(2)
om R(1) =R(2) så kan man förenkla formeln med:
R(tot)= R(1)/ (antal parallellkopplade) tex R(tot)= 220/2(st) = 110 Ohm
Och att blanda in IC-kretsar är nog inte så bra. Schemat är redan optimerat med tanke på funktion.
När man räknar ut motståndet i parallellkoppling använder man följande formel:
1/R(tot)=1/R(1)+1/R(2)
om R(1) =R(2) så kan man förenkla formeln med:
R(tot)= R(1)/ (antal parallellkopplade) tex R(tot)= 220/2(st) = 110 Ohm
http://www.elfa.se/pdf/71/07113244.pdf
här står det värdet hfe, är det kanske inte en passande transistor?
här står det värdet hfe, är det kanske inte en passande transistor?
Hej,
Först vill jag tacka alla för er hjälp med projektet. Utan er hade det inte gått. Vi har nu byggt klart kretsen och den fungerar med ett undantag.
Ska försöka förklara:
Avtryckarens switch sitter i serie med ögonkretsen. Denna är i sin tur byggd så att när den ser en boll (då den ska skjuta) så öppnar den transistorn så att denna sluter kretsen. Bifogar en väldigt professionell bild för att illustrera detta

Problemet är att markörens kretskort funkar som så att man kan endast avfyra markören efter att avtryckarswitchen varit bruten. Håller man inne avtryckaren så händer det inget med andra ord. Detta pga. att man endast får skjuta semi-fire.
Vad som händer när vi lägger till ögonkretsen är att den såklart varje gång den inte ser en boll bryter kretsen. Problemet är då att om du håller inne triggern och inte har någon boll som bryter ögat så är kretsen bruten. Detta betyder att när det ramlar ner en boll och bryter ögonkretsen tror markören att man har tryckt på avtryckaren och skjuter således. Eftersom bollarna inte ramlar ner utan mellanrum så bryts kretsen mellan varje boll.
Detta gör att man i princip kan skjuta fullauto när man håller inne avtryckaren. Något som inte uppskattas på tävlingar men är rätt skoj annars
Jag har med trial-and-error metoden försökt lösa detta men lyckas inte. Är det någon som har någon idé så vore det otroligt uppskattat. Känns så nedslående att behöva ge upp projektet efter allt jobb.
Först vill jag tacka alla för er hjälp med projektet. Utan er hade det inte gått. Vi har nu byggt klart kretsen och den fungerar med ett undantag.
Ska försöka förklara:
Avtryckarens switch sitter i serie med ögonkretsen. Denna är i sin tur byggd så att när den ser en boll (då den ska skjuta) så öppnar den transistorn så att denna sluter kretsen. Bifogar en väldigt professionell bild för att illustrera detta


Problemet är att markörens kretskort funkar som så att man kan endast avfyra markören efter att avtryckarswitchen varit bruten. Håller man inne avtryckaren så händer det inget med andra ord. Detta pga. att man endast får skjuta semi-fire.
Vad som händer när vi lägger till ögonkretsen är att den såklart varje gång den inte ser en boll bryter kretsen. Problemet är då att om du håller inne triggern och inte har någon boll som bryter ögat så är kretsen bruten. Detta betyder att när det ramlar ner en boll och bryter ögonkretsen tror markören att man har tryckt på avtryckaren och skjuter således. Eftersom bollarna inte ramlar ner utan mellanrum så bryts kretsen mellan varje boll.
Detta gör att man i princip kan skjuta fullauto när man håller inne avtryckaren. Något som inte uppskattas på tävlingar men är rätt skoj annars

Jag har med trial-and-error metoden försökt lösa detta men lyckas inte. Är det någon som har någon idé så vore det otroligt uppskattat. Känns så nedslående att behöva ge upp projektet efter allt jobb.