Sida 3 av 5
Postat: 14 augusti 2008, 23:20:42
av Tripp
Nu har jag handlat lite på ELFA och har ett kort helt färdigt för provstart.
Stoppade in kortet i sin låda med, och har fixat ca halva elhärvan.
Den här versionen kommer skrivas i SPIN och ASM.
Här kommer lite bilder...

Postat: 15 augusti 2008, 23:13:44
av GeekJoan
Ser mycket snyggt ut.

Postat: 15 augusti 2008, 23:29:49
av Korken
Mycket snyggt och intressant!

Vet inte om det sagts redan men, ni tycks ha mycket luft mellan komponenterna, varför har ni gjort så?
//Emil
Postat: 16 augusti 2008, 00:33:12
av JimmyAndersson
En gissning är att det går många banor på båda sidorna om kretskortet.
Det gör ju inget att det är mycket luft. Det finns oftast gott om plats i motorrummet på en Volvo.
Mycket snyggt byggt!

Postat: 19 augusti 2008, 12:06:13
av Flummo
Mycket trevligt!
En ännu trevligare sak skulle vara när man kan logga data exempelvis på acceleration och sedan se och jämföra som kurvor på datorn. Användbart på samma sätt som en g-tech effektmätare alltså, man ser om bilen accelererar bättre eller sämre efter en ändring och kan därmed avgöra hur effekten förändrats.
Postat: 19 augusti 2008, 19:22:36
av simon78
Vad är det för prestanda på propellern? Det jag är nyfiken på är om den kan hinna med att driva en diesel. Kan injektordrivarna driva dieselinjektorer?
Postat: 19 augusti 2008, 19:26:32
av Bosen
Detta ser otroligt seriöst och bra ut!!! Det ska bli väldigt roligt att få veta om fortsättningen!!!
EDIT:
Såg att Simon78 han skriva ett inlägg före mig:
Vaddå hinna med??? En diesel arbetar ju på lägre varv så det ska nog inte vara några problem.
Försök och hitta specs på dieselinjektorer och jämför med bensininjektorer.
Dom moderna Commonraildieslarna fungerar väl väldigt likt en bensinmotor så det kanske tillockmed går att använda samma program

Postat: 1 september 2008, 19:57:53
av thunderbolt
Detta låter mycket intressant, jag skulle kanske snart skulle behöva något motorstyrsystem, helt klart ett intressant alternativ om ni får det att fungera riktigt!
Ni har inte funderat på att bygga något mindre enklare system också, har länge funderat på att insprut-konvertera åskgräsklipparen.

Postat: 5 september 2008, 09:53:08
av backeliten
Tidsmässigt är de nog inga större problem, men problemet är hårdvaran kring att driva dieselinjectorer. Det finns generellt två typer solenoid och piezo
I solenoid spridarna kör man, (om jag nu minns rätt) runt 50V medans piezo körs med 120V. Det betyder nån sorts DC/DC-konverter.
I solenoid typen använder man flyback spänningen ifrån själv spridaren för att skapa den höga spänningen, dvs man laddar upp den lite utan att få den att öppna och laddar tillbaka energin i en extern konding, som man sedan använder för att skjuta igång spridaren. När spridaren sedan är öppen måste man strömbegränsa den så att man inte bränner spolen.
Diesel har sedan flera injectionstakter mot bensins 1 (oftast) per cylinder.
Först en pre-injection som används för att förbättra respons och ljudkaraktären på motorn, sen har vi main-injection som utför själv arbetet. Sen brukar man även köra en post-injection för att förbättra förbränningen och avgasvärdena. De 3 injectionerna sker inom loppet av ca 40 vevaxelgrader.
Sen måste man även styra trycket i fuelrailen på en commonrail diesel, så det krävs nån styrning kring det.
Men jag är också grymt sugen på att experimentera med nån commonrail diesel, tror de har en stor potential för både effekt och låg soppaförbrukning. Tar vi sedan med etanol som en alt energikälla då börjar de bli riktigt intressant!
/Jonas
Postat: 5 september 2008, 11:54:51
av simon78
Jag är också grymt sugen att experimentera med CR-dieslar. Jag har en V70 D5-motor som står i garaget och väntar på styrning innan den ska ner i båten... Nu blir det till att klona en marinbox för att få igång den, men fy va gött det skulle vara att göra programmet själv!
Jag har samlat lite info på:
www.familjenlundell.se/simon och
www.familjenlundell.se/disl
Postat: 5 september 2008, 12:04:32
av speakman
Upp till
7 gånger per insprutstakt verkar senaste generationen Common Rail på dieslar spruta in bränsle. Dessutom med ett tryck upp till 1800 BAR. Rätt häftigt!

Postat: 5 september 2008, 15:29:27
av simon78
Vad jag förstått så kan man med fördel nöja sig med två gånger...
Postat: 5 september 2008, 15:35:20
av speakman
Det är mycket möjligt, jag blev bara imponerad av hur CR3 såg ut.
Postat: 14 september 2008, 00:12:42
av frejo
björn skrev:
Angående FPGA så är det ungefär samma tid det tar för att överföra nytt program som med en uc (lite långsammare har jag för mig men har aldrig jämfört ordentligt) och det vi menade med att göra mer/bättre avancerat var efter att man sett just VEMS och MS som båda är ganska begränsade och svåra att "få ut mer av".
Eh... du glömde nämna synteseringen av logiken i FPGA:n som kan ta rätt lång tid, det kan ju lätt ta 10-15 minuter (särskilt om man har en design med en softcore) och det är lite längre än vad det tar att kompilera lite kod för en uc
Postat: 4 oktober 2008, 22:18:53
av PeotryD
Tripp: hejsan, du verkar oerhört insatt på det här området. jag funderar på att göra en låda mellan ecu:n och sprdarna, för att förlänga tiden spridarna är öppna. Tänkte förlänga spridartiderna med 30-40%, vilket recommenderas om man vill köra på E85. Min fråga är hu rspridarna fungerar. På endel sidor pratar de om att spridarna styrs med pwm,
Menas det att jag måste pwm:a signalen när jag har spridaren öppen, eller menas det bara att spridaren stängs av under insprutningen för att den fått tillräckligt bränsle?
tanken är att klippa kabeln från ECU:n, ta in till microkontroller,
*låta denna känna av när signalen går hög,
*sätta på spridaren med mikrokontrollen när insignalen går hög.
*Starta en timer.
*När insignalen går låg, räkna ut tiden, och fortsätt 30-40% till.
Kommer den tanken att fungera?
på utsidan kommer jag köra med nån mosfet för att dra ner till jord.
Är det så spridarna fungerar?
Ber om ursäkt att jag störde din tråd med en fråga som inte riktigt har med ditt projekt att göra!