gratis ex

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Det blir ju ca 2000 kr i månaden det, finns säkert idioter som försöker göra så.

Är det inte 60 "teoretiska" PICar i månaden från microchip? Man får ju beställa 2 gånger i månaden, eller gäller 30 Totalt?

Jag själv är ingen snyltare som beställer en massa onödigt, men som jag tidigare nämde så skulle mycket väl Microchip skicka ut chip till hela sveriges befolkning helt gratis som reklam, men det gör dom inte utan har valt att skicka till dom som vill ha istället.

Reklam som kommer från Elgiganten, OnOff mm kostar nog mer för företaget än vad det kostar för microchip att skicka gratis "reklam" PICar till intresserade.

Att microchip inte skickar som OnOFF skickar reklam beror ju på att alla programmerar ju inte PIC kretsar.

grapetonix>>>>>
Det kanske handlade om sampels för mycket pengar, 10 000 kr eller dyl.

Det låter ju som det på melkers inlägg.

Då kollar nog Företaget en extra gång, tullen med för den delen
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Tre av varje, max fem stycken.

Detta max två gånger var trettionde dag.

3*5*2 = 30

Ok, det handlar faktiskt om ungefär 2000 kronor om man tar de dyraste picarna! Det är ju en del pengar.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Jaja vad dum jag är, Jag tänkte helt galet
Lallas

Inlägg av Lallas »

Anledningen till att nån fått 'böta' för saker som blivit beställda i ett falskt företags namn, är att tullen tar inte ut moms/skatt, utan det ska oftast företagen betala själva.

Sen kan man säkert dividera om uppsåt, urkundsförfalskning osv..
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Men nu förstår jag inte!

Behöver man skatta för saker som skickats ut till en från ett företag kostnadsfritt?

Oerhört bizarro i så fall!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

visst. om en bilmek lagar sin egen bil måste han skatta för det. Visst skulle man kunna kalla det bizarro. Men sånna är de svenska skattereglerna.
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Ööööööh, för varorna han använder vid reparationen givetvis, men även så för arbetet han utför ?!? Är det så? Isåfall tycker jag att vi kan börja skatteskriva luften vi andas.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

allt som kostar något ska skattas. Om du tex bygger en blinkande lysdiodgrej till en kompis som betalar för den ska den personen egentligen betala skatt. Lika med allt vi får in från utlandet. Man skulle kunna säga att allt som svenska befolkningen äger ska vara skattat :P
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Men nu tror jag inte att någon i tullen orkar ta reda på vad några microprecessorer kostar och sedan undersöka företaget som paketet är adresserat till och sedan försöka få in dom fjuttiga pengarna som det handlar om.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

grapetonix skrev:Ööööööh, för varorna han använder vid reparationen givetvis, men även så för arbetet han utför ?!? Är det så? Isåfall tycker jag att vi kan börja skatteskriva luften vi andas.
Japp även för jobbet. Efter som det är han jobbar med. Men om han ber grannen att göra jobbet så behöver han inte skatta. Unde förutsättning att han inte betalar för det förståss. Är det inte underbart. Så konstigt att det finns folk som fuskar med skatterna.
EagleSpirit skrev:Om du tex bygger en blinkande lysdiodgrej till en kompis som betalar för den ska den personen egentligen betala skatt.
Snarare är det du sko ska skatta efter som du tar betalt. Men det behöver du inte om det är en hobby som du inte gör vinst på. Men om du gör vinst på din hobby ska du skatta.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag anger mig alltid som "Student" när det frågas om företag. Accepterar de inte det (har hittills inte hänt) så är det ju deras beslut, och det respekterar jag till fullo. Förvisso har jag sommarlov nu, men om 1,5 veckor är jag ju t.om. elektro-student :D

>> grapetonix

Angåenden microchips frakt. Jag har nyss samplat; Jag fick bekräftelsen att de skickades den 3:e, den 9:e hade jag dem i postlådan. Det måste vara rekordfort för min del. :tumupp:
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Coolt då, jag fick bekräftelse den 5e så de vore ligga på lådan redan i morgon med lite tur :D

Det jobbiga med microchips sortiment är att de har så groteskt många modeller att man inte riktigt vet vad man ska sampla. Det är alltid kul att sätta sig in i en ny PIC, går verkligen att göra så förbannat mycket med dem.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jepp, det är lite otäckt att försöka skaffa sig koll på vilken modell man ska välja. För min del är det kompilatorn till PICBasic som sätter snäva gränser :(
Därefter programmeraren (kanske snarare den tillhörande mjukvaran)
Lallas

Inlägg av Lallas »

grapetonix skrev:Men nu förstår jag inte!

Behöver man skatta för saker som skickats ut till en från ett företag kostnadsfritt?

Nej, det tror jag inte man behöver göra. Men tullen kanske trodde att någon försökte få in massa elektronik utan att betala skatterna genom att ange ett falskt företag. Jag kommer inte ihåg, men jag tror Microchip deklarerar värdet på varorna på packsedeln som följer med, och då är det ju lätt att slänga på tullavgifter. Skulle inte förvåna mig om man får betala nån expeditionsavgift också.. Att sen inte tullen fattar att man hittar på företag för att få lite prylar gratis är ju en annan sak :?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

grapetonix skrev:Men nu förstår jag inte!

Om ett oerhört frikostigt och rikt företag i utlandet skulle vilja skicka dig 23 st plasma-tv's och en Ferrarri, tror du att det skulle vara skatte, tull och momsfritt då? Näähhh självklart inte.

Skatterna räknas på ett uppskattat kommerisellt varuvärde.
Skriv svar