Sida 3 av 12

Postat: 21 november 2007, 14:35:14
av n00bl0r14n
Aha.

Det står först Power, PD och sedan Power Dissipation. Trodde det var något annat.

Postat: 1 december 2007, 18:19:20
av n00bl0r14n
Komponent kostnad: ca 1000kr

Postat: 2 december 2007, 18:35:57
av kimmen
Vad är det du ska göra egentligen? 1500W räcker väl knappt till en moppe ens.

Postat: 2 december 2007, 18:46:34
av Millox
1500 W el på nått ens i närheten av moppestorlek ger ett ordentligt drag.

Postat: 2 december 2007, 19:38:02
av kimmen
Jadå :P Men knappast på en bil. Och det var inte 1500W egentligen, utan 1500VA skenbar effekt in i motorerna om man ska vara petig. Dra bort för effektfaktor och sen förluster...

Postat: 2 december 2007, 21:20:30
av MadModder
Du ska alltså stoppa in nästan 2 hästkrafter i en bil. Hur mycket väger bilen?

Postat: 2 december 2007, 21:33:06
av Millox
Jo, iofs står det bilen men effekten gjorde att jag tolkade det som bil i typ 4-hjuling eller åkgräsklipparstorlek.

Men det är inte 1500 VA som avses, motorer anges alltid i utmatad axeleffekt, så den skenbara effekten är sannolikt högre.

Postat: 2 december 2007, 22:36:40
av kimmen
Jo men nu var det ju inte effekten angiven på motorn utan nåt han räknade ut genom att ta märkströmmen gånger märkspänningen. Däremot så stämde väl inte den beräkningen heller då det var trefasmotorer.

Postat: 3 december 2007, 14:47:00
av n00bl0r14n
Jag vet inte hur man räknar ut effekten på motor så jag tog märkspänningen x märkströmmen. Ut W är mellan 75-200W. Jag ska givetviss ändra utväxlingen på den. Jag använder mig av 3st 1-fas motorer.

Postat: 3 december 2007, 15:18:50
av Millox
Tja, man ska uppenbarligen inte foruma när man sitter på jobbet och är trött.

noob: är det asynkronmotorer med kondensator eller är det allströmsmotorer, dvs med borstar

Postat: 3 december 2007, 18:06:41
av mikebike
n00bl0r14n skrev:Jag tog fram min fina stålborste och slipade lite mål från skylten och där stod det på motorerna:

220V 2.0A ut W 100 900rpm
220V 2.0A ut W 75 900rpm
220V 2.6A ut W 200? (lite otydlig) 1410rpm

Så jag har räknat följande på motorerna 220*20 = 440W*2 = 880W + 572W =1452W

Men jag är elektronikmontör och det ingick lite elmotor kurser i vår läroplan.

Så om det är "ut W" man ska titta på klarar jag mig fint med MOSFET transistorer.
Motorerna har alltså 220 V märkspänning och du har tillgång till 48 VDC?
Ur 48 VDC kan du räkna med att få ut ungefär 34 VAC, d.v.s. ungefär 15% av motorns märkspänning. Härav följer att max varvtal och effekt också ligger kring 15% av motorns märkdata.
Märkeffekten är i detta fall mellan 75 & 200 W vid 220V, uteffekten vid reducerad spänning räcker väl knappt till att driva kupéfläkten?

Du bör nog skaffa andra motorer...... :wink:

Postat: 3 december 2007, 19:35:59
av Cryptomaster
En liten fundering kring tidigare diskussioner om transistorer:

När max-strömmen genom en transistor anges, är det då nått annat man måste ta med i beräkningarna, eller är det helt enkelt vad den tål, i klartext ?

Det låter lite för bra för att vara sant när man skall kunna kräma igenom en 50A genom en transistor med pinnar som bara är nån millimeter breda.

Postat: 3 december 2007, 19:54:26
av MadModder
Står det 50A, är det 50A som gäller. :)

Postat: 3 december 2007, 20:04:45
av mikebike
Cryptomaster skrev:En liten fundering kring tidigare diskussioner om transistorer:

När max-strömmen genom en transistor anges, är det då nått annat man måste ta med i beräkningarna, eller är det helt enkelt vad den tål, i klartext ?

Det låter lite för bra för att vara sant när man skall kunna kräma igenom en 50A genom en transistor med pinnar som bara är nån millimeter breda.
Förutom strömmen finns det två andra faktorer att ta hänsyn till; effekt och SOA.
SOA* betyder förenklat att transistorn inte tål lika mycket effekt i hela arbetsområdet, vanligen tål den klart mindre "mitt i" arbetsområdet, d.v.s. när den arbetar med ganska mycket ström och ganska mycket spänning.



*Safe Operating Area.

Postat: 3 december 2007, 23:18:52
av n00bl0r14n
Millox: Skulle säga att det är synkronmotorer. Den har bara en rotor och en lindning.

mikebike: Jag skall ju givetviss transfomera upp spänningen till 230VAC.
48VDC-48VAC-230VAC
Och skulle inte 48VDC fungera som en likströmms broms?

Ja det där om 50A genom några mm breda pinnar är jag också lite skeptisk för, men står det i databladet borde det tåla det också.